Recenze: Znovu 17

Vydáno dne 08.05.2009
Opakované recyklování podobného námětu nikdy nemůže skončit dobře. Filmaře sice láká hra se změnami věku či pohlaví hlavních postav, ale všechny takové filmy končí většinou stejně: na DVD, protože do kin je jich škoda. Proč se tedy do kinosálů dostal snímek Znovu 17?

sedm 1Odpověď je jednoduchá: hlavní roli hraje Zac Efron, hvězdička z Muzikálu ze střední. A i když se třináctiletými slečinkami, které po Zacovi šílí, nemám nic společného, musím přiznat, že dívat se na Znovu 17 je možné jen díky němu. Nedá se říci, že příběh o zoufalci, který žije minulostí, kdy byl všemi obdivovaný, a proto si den co den v hlavě přeříkává otázku „Kde bych byl, kdyby…“, by byl zase až tak hloupý. Jen je už několikátý v řadě a divák má tak pocit, že „to“ už někde viděl. Vyberte si jen namátkou – Velký, Žába k zulíbání, Přes noc třicítkou nebo třeba i Nepolíbená (tady je to ale návratem na střední).

Mike (Matthew Perry) je totálně odepsaný, manželka ho vykopla, protože jí neustále vyčítal, že kdyby v sedmnácti náhle neotěhotněla, mohl být basketbalová hvězda. Děti o něj nejeví zájem, v práci ho nechtějí povýšit a musí bydlet u kamaráda, bláznivého geeka Neda (Thomas Lennon). Jednou ale večer potká ve škole divného školníka, který se ho zeptá, jestli by se náhodou nechtěl vrátit do svých sedmnácti – jenže v současnosti, ve 21. století.

sedm3Fyzicky je tahle změna docela přijatelná, kdo by se nechtěl proměnit z obtloustlého téměř čtyřicátníka do fešného středoškoláka. Myšlenkovou logiku tahle přeměna už ale nemá. Jak to, že se Mike chová přirozeně, zapadl a je opět všemi obdivovaný? Jak to, že lidem nepřijde jeho obličej povědomý? Tyhle trhliny by se daly přehlédnout – ostatně film je stejně primárně určený pubertálním dětem, ale horší je moralizování, kterého je snímek plný. Mimo jiné ve třídě nadržených středoškoláků přednáší o tom, že je nejlepší se sexem začít až po vysoké, a sklidí mohutný potlesk. Po první půlhodině tak diváci v sále ví, jak film skončí.

sedm2Tvůrci někde v prapůvodní představě počítali s vhodnou směsí vtipu a ponaučení, ale kombinace se nějak nepovedla, správný poměr se obrátil. A žel bohu to nezachrání ani potrhlý kamarád Ned, který Mikeovi hraje otce, ovládá světelný meč a snaží se přitom sbalit ředitelku školy pomocí hlášek z Pána prstenů a Star Wars. Zpátky 17 tak nenabízí nic navíc, co by ho vyzdvihlo z šedi podobných teenagerských slátanin.

Efron měl nalákat a zřejmě i s touhle myšlenkou producenti budou slavit. Pravdou je, že svou roli hraje zajímavě a vcelku věrohodně – tedy v rámci omezených možností. Jeho jméno sice může kvůli jeho předchozím rolím zavánět spojováním s ulíznutými nagelovanými frajírky, ale pokud bude dostávat dospělejší role, mohlo by z něj jednou něco být. Ostatně třeba Leonardo DiCaprio z nálepky idola pro holčičky taky vyrostl.

(Autor: Lenka Valušová)

Recenze: Jedna noc

Mezi těmi všemi českými komediemi, jakých budeme i letos hojně zásobováni, bohužel hrozí, že tohle komorní,... celý článek