Recenze: Talisman

Vydáno dne 02.05.2012
Další adaptace knihy jednoho úspěšného amerického spisovatele.
Mariňák Logan (křestní jméno) právě bojuje za svou vlast v Iráku, když tu najednou najde na zemi fotku krásné ženy. Na rubu je pak vzkaz, či spíše rozkaz „Keep Safe“ – „ Buď opatrný“. Následně je odmrštěn výbuchem, ale nic se mu nestane. I proto začne věřit tomu, že je to právě ona, kdo nad ním drží ochrannou ruku. Když pak přežije i další extrémně nebezpečné situace bez úhony, slíbí si, že až z Asie odcestuje zpět do Ameriky, tuto blondýnku vyhledá.

A opravdu. Jelikož v domě své sestry neustále kvůli následkům války uzemňuje její ratolesti, rozhodne se, že je ta správná doba, aby vyrazil pěšky z Colorada do Severní Karolíny, neboť (překvapivě) poměrně rychle zjistil, že právě tam se ona krásná neznámá nachází (asi si jsou doopravdy souzení). Když se dostane na místo, začne pracovat v jejím psím centru. Skutečný důvod, proč se vláčel přes půlku Států, jí však nesdělí. Beth, jak zní její jméno, je rozvedená a má malého synka. Její bývalý manžel-policista Keith, se ovšem stále potlouká okolo mnohem více, než by si přála. Podaří se přesto Loganovi navázat s Beth více než přátelský vztah?

Zatím bylo zfilmováno sedm románů Nicholase Sparkse. Ten vždy sází na romanci dvou lidí, jejichž vztahu brání nějaké překážky. V případě Zápisníku jedné lásky, všeobecně považovaného za nejzdařilejší adaptaci jeho díla, je to do značné míry společenský původ hlavních postav, kdy ona patří k té bohatší vrstvě. A třeba ve filmu Milý Johne jde o službu hlavního hrdiny v americké armádě, která mu neumožňuje být se svou dívkou, takže si nějakou dobu píšou dopisy. O Talismanu však můžeme říci, že se od těchto předchozích počinů přeci jen liší.

Pro hlavní postavu tentokrát představuje překážku „pouze“ bývalý manžel Beth. Drsňák, když má na sobě svou policejní uniformu, ale jinak v podstatě obyčejný primitiv, který se opírá především o svého otce-soudce, který může v případě potřeby kdykoliv zakročit, a Beth jejího syna odebrat a předat do péče Keithovi. Ten přesto nepředstavuje až takový problém, jako vzdálenost a sociální rozdíly v předchozích dílech. Talisman se ale liší hlavně v tom, že není tak naivní a prvoplánový, tudíž obsahuje i místa, která rozhodně nejsou snadno předvídatelná.

Rozdíl oproti Zápisníku jedné lásky a Milý Johne je také v tom, že se v hlavních rolích neobjevují vyloženě známé tváře. Jak Ryan Gosling a Rachel McAdams, tak Channing Tatum a Amanda Seyfried, už měli za sebou v době natáčení těchto adaptací minimálně jeden výraznější film. Zac Efron je už sice také relativně známý, ale ke hvězdám typu Ryana Goslinga či Channinga Tatuma rozhodně nepatří, byť v Talismanu předvádí slušný výkon. Co je to však na druhou stranu platné, když mu ani náhodou neuvěříte, že by mohl být mariňákem. To Taylor Schilling (Beth) je herečka, pro kterou představuje Talisman první opravdu velkou roli na stříbrném plátně. A její jméno bychom si rozhodně měli zapamatovat, což asi nebude příliš obtížné, že? Ovšem nejen proto, že se při mytí hrnce soustředí na něco úplně jiného, podobně jako když František Koudelka „rozklepával nejtek“. Jinak je Beth holka, která, když se má o koho opřít, může dokázat velké věci.

Je velmi pěkné sledovat, že i v dnešní době si může příběh vystačit jen se čtyřmi postavami, které nemají žádné superschopnosti, a ani se nejedná o nikterak výstřední, nýbrž docela obyčejné lidi. Komorní pojetí filmu určitě svědčí, a troufám si tvrdit, že kdyby se v titulkách nevyskytovalo „based on the novel by Nicolas Sparks“, asi by zamířil jen do televize. A protože tu záleží jen na vztazích mezi jednotlivými postavami (nikoliv na možná až přehnaně prosluněném počasí, tedy s výjimkou klíčové scény v závěru, kdy ale hodně prší), mohla by být z Talismanu i pěkná divadelní hra (ovšem s jinou klíčovou scénou v závěru, samozřejmě).

Talisman se snaží nebýt jen obyčejným romantickým filmem, a docela mu to vychází. Až ve finále na to tvůrci poněkud pozapomenou, a tomuto dílu tím dost uškodí. Stejně jako poměrně infantilní „válečné“ scény, kterých je naštěstí jen maličko. V tomto filmu, plynoucím v příjemně pomalém tempu, jde ale především o romanci, tak jako ve všech ostatních adaptacích autorových knih. Tahle bude dost možná nejlepší, protože za žádných okolností neodbočuje od pozoruhodně se vyvíjejícího vztahu toho pověrčivého chlapce a té krásné ženy.

Recenze: Starý Dub

Sedmaosmdesátiletý Ken Loach znovu boří mýtus o tom, že ani výborný režisér nemůže natočit v pokročilejším... celý článek

Jakub Jurásek