Recenze: Muži v černém 3

Vydáno dne 08.06.2012
Znovu je třeba postarat se o sajrajt z vnějšího vesmíru.
Známí a velmi schopní agenti J (Will Smith) a K (Tommy Lee Jones) budou mít opět spoustu práce. Nejenže budou muset likvidovat mimozemšťany s nekalými úmysly, ale ještě k tomu bude muset J cestovat časem do roku 1969 … a likvidovat mimozemšťany s nekalými úmysly. Mladšímu s obou agentů se zároveň už přestává zamlouvat morousovité chování toho staršího, ale když jednou přijde do sídla Mužů v černém, agenta K tam nikdo nezná. Kromě nové šéfky O (Emma Thompson). Že by měl ve všem prsty Boglodit Boris Bestie, co vypadá trochu jako Hugo Weaving, ale je to výborně zamaskovaný Jemaine Clement, kterého právě v uvedeném roce K připravil o ruku a následně jej nechal uvěznit?

První dva díly série Mužů v černém patří mezi deset komerčně nejúspěšnějších filmů o mimozemské invazi. A bylo by překvapivé, kdyby je trojka nenapodobila, neboť je ze všech tří suverénně nejlepší. Jednička byla po příběhové stránce poměrně nápaditá, ale na Barryho Sonnenfelda, režiséra Addamsovy rodiny, docela málo bizarní. Dvojka už byla sice bizarní dost (i díky mluvícímu, ba až ukecanému mopsovi), ale po příběhové stránce už to nebyla žádná sláva. Trojka si bere z obou dílů jen to nejlepší. Ale s inovací přicházejí nelogičnosti.

Ty se týkají samozřejmě cestování časem, které s sebou téměř vždy přináší paradoxy. Především, někdy cestovatel může narazit na své druhé já, jindy se zase vtělí sám do sebe. První z těchto případů známe třeba z Návratu do budoucnosti, který, stejně jako Muži v černém 3, nahlíží na cestování časem spíše humornou formou a rozhodně jim tolik nejde o vědecké podklady, jako třeba Jamesi CameronoviTerminátorech. Nutno dodat, že ve všech případech zvolené přístupy fungují vzhledem k tomu, o jaký žánr se jedná.

A druhým případem cestování časem je tedy ono „vtělení“. Něco podobného jsme třeba mohli vidět nedávno v komedii Probudím se včera. Tam se objevila spousta nejasností, ale v Mužích v černém 3 jsou, jak uvedeno, také nějaké. V podstatě za to do jisté míry může dost možná jedna z vůbec nejpozoruhodnějších postav, jaké jsme kdy ve filmu, nebo alespoň v žánru sci-fi mohli vidět. Jedná se o mírumilovného a věčně zmateného mimozemšťana Griffina. Proč mírumilovného? Protože jako jeden z mála s radostí pomáhá hlavním hrdinům. Proč zmateného? Protože se pohybuje současně v několika realitách a snaží se předvídat, která z nich bude v určitý okamžik ta hlavní. Tato postava by si rozhodně zasloužila samostatný film, protože její potenciál v Mužích v černém 3 není úplně naplno využit.

Jak je to možné? Inu proto, že tato série patří jiným dvěma (nyní spíše třem) hrdinům. Will Smith a Tommy Lee Jones jako agenti J a K jsou nadále skvěle se doplňující dvojicí, byť jsou oba docela jiné povahy. Ovšem teď je tu ještě Josh Brolin v roli „mladší verze“ agenta K z roku 1969. Sice napodobuje Jonesova gesta (resp. gesta agenta K), ale charakterově se jedná o jiného člověka. Protože to, co udělalo z K takového morouse, se dozvíme až v závěru tohoto filmu, hned poté, co odstartuje Apollo 11 na Měsíc. Je třeba upozornit na fakt, že tímto krokem dostává celá série docela nový rozměr, takže případný sequel by mohl být minimálně stejně zábavnou podívanou.

Muži v černém 3 jsou svěží komedií, která zřejmě předčí vaše očekávání. Jsou komedií plnou velmi vtipných a zábavných momentů. Ať už se jedná o samotný způsob cestování časem, o narážky na to, že černoši to v 60. letech neměli zrovna jednoduché, o efektní honičku či o využití kakaa. Navíc je výborné, že nám tvůrci (včetně Stevena Spielberga) ani tentokrát záměrně nepodsouvají za každou cenu všechny ty roztodivné druhy prapodivných mimozemšťanů, a že ani tentokrát nechybí povedený hlavní motiv od Dannyho Elfmana. Takže pokud se rádi chodíte do kina smát, tento film vám k tomu jistě dá mnoho příležitostí. A pokud máte rádi sci-fi o mimozemské invazi, tak poté, co uvidíte Avengers, můžete vyrazit na tento film.

Speciál

Rozhovor: Dominik Hašek … část PRVNÍ

V Praze a v Ostravě probíhá hokejové mistrovství světa. Pod největší český úspěch v historii tohoto sportu se výraznou měrou podepsal legendární brankář... celý článek