Recenze: Machete zabíjí

Vydáno dne 01.11.2013
Machete, Machete, everywhere Machete? No, there's only one Machete!
Po třech letech a deseti dnech vstoupil do kin sequel filmu, který vznikl na základě fake traileru k projektu Grindhouse. V něm spojili své síly dva kultovní filmaři – Quentin Tarantino a Robert Rodriguez, jenž stále podle mého názoru neprávem zůstává ve stínu svého kámoše. Jejich „Double Feature“, kterým vzdali poctu filmům specifického žánru exploitation, se však nesešel až s takovou odezvou, v jakou doufal především první jmenovaný. „Riskovat neúspěch není to, čeho se obávám. Neúspěch je to, čeho se obávám. Auto zabiják musí zůstat mým nejméně povedeným filmem,“ řekl dvojnásobný držitel Oscara za scénáře k titulům Pulp Fiction a Nespoutaný Django. Dokonce prozradil, že z té divácké odezvy byl natolik nesvůj, že volal Stevenu Spielbergovi a prosil jej o radu.

To bylo před šesti lety a od té doby se „svým bratrem“ zatím nespolupracovali a v nejbližší době se na tom patrně nic nezmění, jelikož Tarantino se jako „Special Guest Director“ nepodílel ani na vzniku Sin City 2 a šel si zkrátka jistější cestou. Původní Machete byl spíše politický a nebyl až tolik grindhouse, čímž naštval ty, kteří byli unešení z toho traileru. Sám jsem čekal trochu „pokleslejší“ podívanou, takže Macheteho specifické kvality jsem docenil až při druhém zhlédnutí. To Machete zabíjí není, přestože se tu objevuje prezident USA (a ne ladajaký), prakticky vůbec politický a exploitační je až až. Takže se není čemu divit, že film má i 3D trailer (ke zhlédnutí je potřeba mít nadupanější mašinu), přestože není 3D. Tedy, při jedné scéně (ve stylu "missing reel" z Planety teror) by se 3D brýle opravdu šikly :-) .

No, použil jsem slovo exploitační, ale to není tak docela přesné. Machete zabíjí totiž spadá do režisérem vymyšleného žánru mexploitation, ve kterém se objevují „latino“ herci a herečky a který jde v mnoha ohledech ještě dál (někdy však až příliš daleko – jistě by bylo fajn, kdyby někteří některé vždy tuctově hned nezabíjeli). To naznačí už úvodní (fake) trailer na třetí díl (co na tom, že opětovná závěrečná upoutávka se od té úvodní v některých ohledech výrazně liší), což bylo skutečně velmi příjemné překvapení. Na začátku tohoto skvělého filmu však není jediné. Trojka ponese název Machete Kills Again … In Space! a protože Robert Rodriguez přiznal i nepatrnou inspiraci filmy o Johnu Rambovi, je trochu škoda, že Machete nezamíří do vesmíru až ve čtvrté části. Na druhou stranu ale nikdo neřekl, že trojka bude tou finální. Zvláště, když navzdory všem předpokladům vznikli předloni čtvrté Spy Kids. A zvláště, když má Danny Trejo tuhle postavu tak rád.

Machete Cortez by měl vlastně být tím samým Machetem z té Rodriguezovy populární dětské tetralogie. Pak je ale záhadou, že Alexa Vega, jež tam hraje hlavní postavu jménem Carmen Cortezová, se v Machete zabíjí objevuje v roli Killjoy – holky od Madame Desdemony, která jde tvrdě se zbraní v ruce proti němu (Alexa touto rolí dokazuje, že skutečně vyrostla … a vyspěla). Stejně tak tu vystupuje Antonio Banderas (Gregorio Cortez), se kterým režisér po letech obnovuje spolupráci. Teď už by to chtělo ještě přizvat Salmu Hayek. Nicméně pododobné rošády v obsazení se ale Robert Rodriguez dopustil už jednak v prvním díle, kde hrál Daryl Sabara (Juni Cortez), a také v případě trilogie o El Mariachim, jelikož do Tenkrát v Mexiku znovu obsadil Dannyho Treja coby seňora Cucuye, přestože v Desperadu (druhý díl) jej jako Navajase sejmuli Buchovi zabijáci. V tomto mém nejoblíbenějším filmu byl pak z hlavní na vedlejší kolej odsunut taky Carlos Gallardo. Ale co, Robert má prostě jistý okruh lidí, se kterými nesmírně rád spolupracuje a jeho filmy jsou pak proto ještě zábavnější.

Spolu s nimi taky využívá momenty a prvky, známé z jeho předchozích děl. Ať už je to třeba pivo značky Chango, tzv. „crotch gun“, kterou po El Mariachim (Antonio Banderas) a Sex Machineovi (Tom SaviniOd soumraku do úsvitu) až šokujícím, ale do tohoto žánru nepochybně patřícím způsobem využívá Sofia Vergara. Na věci týkající se jeho tvorby (včetně této) odkazuje ještě v několika dalších případech, přičemž občas to může mylně působit jako nedostatek invence. Ale, přestože (celkově potřetí ve své režijní filmografii) k Machete zabíjí nepsal kvůli práci na Sin City 2 zároveň scénář (pouze tzv. scriptment – přesná synopse i s několika dialogy), je tento film rozhodně dost rodriguezovský. Scenáristou byl protentokrát Kyle Ward, který vymyslel vynikající postavu zvanou El Camaleón. Nemůže být pochyb o tom, že pro debut je tento žánr optimální, protože je v něm vše dovoleno. Ale pozor! Ty na první pohled odlišné a různorodé nápady tu jako celek skvěle fungují!

To je pro Roberta Rodrigueze a jeho austinskou (tedy mimohollywoodskou) základnu naprosto ideální. Znovu tak může využít své bezbřehé kreativity a fantazie a rychlosti (někteří byli k dispozici pouze na den či dva), díky čemuž se mu opět daří udržet rozpočet Machete zabíjí na úctyhodných 20 milionech dolarů. Přitom Machete musí tentokrát urazit dlouhou cestu, na které potká mnoho lidí, stojí proti němu záporák bondovských rozměrů, který zbožňuje Star Wars (tak jako Elon Musk) a ještě se podívá do vesmíru! Existuje skutečně jen hrstka režisérů, kteří dokážou natočit nízkorozpočtový film tak, aby vypadal jako velkorozpočtový. Robert Rodriguez tentokrát znovu zastává roli režiséra, autora námětu, kameramana, producenta, skladatele (hudba fakt nemá chybu) … a také střihače, přičemž právě díky jeho velmi specifickým střihovým postupům působí jeho filmy obecně dražším a delším dojmem. A navíc, i po desátém zhlédnutím v něm budete zřejmě nacházet nové a nové věci.

Jeho styl a nezávislost pak přitahují i slavné herce a herečky. Takoví se objevují také v Machete zabíjí  a je naprosto úžasné, že i když má většina z nich ve filmu prakticky pouze cameo, jejich postavy jsou natolik nosné a skvěle zahrané, že se jim všem z toho minima podařilo vytěžit maximum. Skoro by se až chtělo říci, že kdyby ve filmu měli více prostoru, bylo by to spíše na škodu (neplatí jen pro Vanessu Hudgens). Rozhodně ale platí, že každá z těchto postav by s naprostým přehledem utáhla samostatný film. Mimochodem, režisér se nechal slyšet, že se možná někdy dočkáme latino týmovky ve stylu Avengers či Expendables. Postavy k tomu vytvořil dostatečně silné – El Mariachi, Machete, agent Sands, Luz/Shé … a jsem naprosto přesvědčený o tom, že by účast jejích představitelů a představitelek byla využita více, než tomu bylo v případě zmíněného marvelovského blockbusteru a Stalloneho série.

Jak už bylo v podstatě naznačeno, první Machete se oproti tomuto držel ještě dost zpátky. Dokonce respektoval i (nejen) fyzikální zákony. Machete zabíjí je nepotřebuje. Díky tomu tu máme další novinku, která v podstatě hlásá, že Macheteho nelze zabít. Takže i když na něj nepřátelé vystřílí několik zásobníků, nesejmou jej (když jste si tak jako malí hráli s kamarády, neplatilo mnohdy to samé?). I když Macheteho pověsí, nezabijí ho. Když vyletí na raketě snad až někam do stratosféry (následně na zemi jako by film tak trochu odkazoval na Gravitaci), pořád je to v pohodě. Machete zabíjí je skutečně v první řadě úžasně nadsazená zábava, ale stejně jako v jedničce tu lze najít témata, která stojí za zamyšlení. Pokud tedy budete chtít. Minule šlo o zacházení s mexickými imigranty, teď jde kupříkladu o lidi, kteří jsou pro peníze ochotní udělat úplně cokoliv.

Tentokrát by byl skoro hřích nezmínit se podrobněji o hercích a herečkách, na kterých je znovu znát, že si tuhle práci vyloženě užívají. Opět platí dvojnásob pro Dannyho Treja. Ten už hrál ve spoustě filmů (a nějaké té reklamě), ale Machete bude nepochybně jeho první ikonickou, kultovní rolí. Co na tom, že se jako Machete v podstatě ve všech situacích tváří pořád stejně – takový prostě tenhle hrdina je a on ho zná ze všech nejlépe. Co na tom, že mu bude příští rok 70, stejně hláškuje, běhá, střílí, seká, rozsekává, klátí holky, netweetuje a bojuje proti nespravedlnosti a bezpráví. Opravdu výjimečný hrdina, kterého by, znovu opakuju, nemohl hrát nikdo jiný. Z části proto, jak Danny vypadá, ale hlavně kvůli tomu, že sám nabízí mimořádně pozoruhodný příběh.

Ostatní známé tváře mu tady příhrávají. Počínaje na Oscara nominovaným Demianem Bichirem, pro kterého musela být vynikající role rozpolceného revolucionáře jménem Mendez (the Madman) další parádní příležitostí. Mendez je chvíli takový, chvíli takový a chvíli zase jiný, přičemž k tomu má pádný důvod, který se v průběhu filmu dozvíme. Navíc bychom u něj našli jistou malou podobnost s Iron Manem. Mel Gibson se objevuje jen na chvíli v závěru. Ale v záporné roli, kterým se na plátně víceméně vyhýbal (bude v nich ale pokračovat). Mel je znamenitý herec, ale pro mě ještě o něco lepší režisér. Nicméně tady ke všemu vidí do budoucnosti, což je prvek, se kterým si herec jeho kalibru dovede pěkně vyhrát. To si mohl i chilský mistr bojových umění Marko Zaror jakožto ... Zaror (no co, v Desperadu je v titulcích Steve Buscemi taky jako Buscemi), který, ač to tak zpočátku nevypadá, bude mít dost příležitostí ukázat, co všechno dovede. Tom Savini si coby Osiris Amanpour prošel podobným vývojem jako Arnoldův terminátor mezi jedničkou a dvojkou. A Charlie Sheen, resp. Carlos Estevez je prezident Spojených států – to hovoří samo za sebe a neměli byste to propásnout!

V souvislosti s Machete zabíjí se hodně mluvilo o ženském obsazení. O Sofii a její velmi, velmi odvážné roli (nejen kvůli „střílející podprsence“) už řeč byla. Ale původně avizovaná Zoe Saldana nakonec ve filmu nehraje. Zato je tu Amber Heard coby de facto Slečna drsňák – agentka účastnící se jakési soutěže krásy, kterou vysílá stanice El Rey (tu Robert Rodriguez ve skutečnosti v prosinci spouští). Nechybí ani Michelle Rodriguez, jejíž postava si také prošla (a ještě projde) zajímavým vývojem, byť tentokrát není tolik na očích. Velký bonus však spočívá v tom, že se tyto dvě herečky spolu pustí do pikantního souboje. Vývojem prochází i zmíněný Camaleón, jehož hrají čtyři herci. Respektive tři herci a jedna „herečka“ – Lady Gaga. U mě pseudoumělkyně, jejíž počínání je více směšné než cokoliv jiného. Musí se ovšem uznat, že tady předvedla vcelku solidní výkon. A navíc z její spolupráce s Robertem Rodriguezem vzniklo i toto.

Machete zabíjí je áčkově natočené (včetně vymazleně nadsazených akčních scén) béčko, možná až céčko. To je skutečně velmi netradiční kombinace, tudíž je třeba upozornit, že nic podobného jen tak neuvidíte (platí i pro úsměvné scény za závěrečnými titulky). Jde opravdu o velice zábavný biják, u kterého je kromě těch drobných nedostatků zarážející to, že vznikl v koprodukci s ruskými producenty. I tak by si rozhodně zasloužil, aby jej zhlédlo více diváků. A to nejen u nás. Naštěstí klíčové trhy, tedy Střední a Jižní Ameriku, má stále ještě schované v rukávu. Snad bude alespoň tam hojně navštěvovaný, protože pouze v takovém případě vznikne i ta trojka. V recenzi na první díl jsem napsal, že věřím, že „ta další dvě pokračování naplno rozvinou ten obrovský potenciál, který se v této postavě a této látce skrývá a budou ještě lepší“. Je tedy dvojka lepší než jednička? Protože prakticky dokonale splnila očekávání, tak určitě!

Recenze: Jedna noc

Mezi těmi všemi českými komediemi, jakých budeme i letos hojně zásobováni, bohužel hrozí, že tohle komorní,... celý článek