Recenze: Gunman: Muž na odstřel

Vydáno dne 16.03.2015
Od Pierra Morela, jehož jméno příznivci akčních filmů určitě velice dobře znají.
Píše se rok 2006 a jistý Jim Terrier, což by na první pohled klidně mohlo být nové psí plemeno, pracuje v Demokratické republice Kongo. Zdánlivě se jedná o nekonfliktní, běžné zaměstnání, nicméně ve skutečnosti ho kolega Felix určí jako člověka, který musí s přesností Amerického snipera sejmout ministra těžebního průmyslu. To ale znamená, že nebude moci být v kontaktu s milovanou Annie. A to přesně osm let, kdy je prakticky na stejném místě v Africe (proč tam pořád jezdí?) napaden krvelačnými týpky. Nezbývá tedy, než vydat se různě po Evropě a zjistit, kdo by mohl být za útok, a také za následné pronásledování zodpovědný.

Dříve býval kameramanem, ale hned jeho první režijní počin nazvaný Okrsek 13 ukázal, že Pierre Morel rozhodně dovede udílet pokyny i ze židle s nápisem „DIRECTOR“. Podle Gunmana to ale vypadá, že svého vrcholu dosáhl s prvními 96 hodinami, protože ani From Paris With Love nebyla žádná sláva, přestože tenhle biják přinesl pořádnou bad-ass roli pro Johna Travoltu/Gloma Gazinga. Není pochyb o tom, že kdyby zůstal u kormidla série Taken, mohla se i po třech dílech těšit o poznání prestižnějšímu statutu. Olivier Megatron Megaton ji takhle zabil už se druhou částí, protože to NENÍ žádný režisér!

Na Gunmanovi se navíc podílel Pete Travis, podepsaný pod famózním Úhlem pohledu a skoro stejně povedeným Dreddem. Tahle kombinace dávala tušit, že bychom se mohli dočkat pořádného akčňáku, jenž by fandům spravil náladu po přeceňovaném Johnu Wickovi. Bohužel, opak je pravdou. I proto, že mezi oběma díly bychom našli v jistých ohledech nějakou tu podobnost. Vinu nese především scénář vycházející z knihy Jean-Patricka Manchetta, který všechno zbytečně komplikuje. Zmíněný počinKeanu Reevesem i 96 hodin byly mnohem přímočařejší. Zato v Gunmanovi se autoři snaží … o co se to vlastně snaží? O epičnost? Jasně, je hezké, že se s hlavním hrdinou podíváme do Londýna, do Barcelony a na Gibraltar, ale bylo by hezčí, kdyby se tam taky dělo něco zajímavého, netuctového.

Jaký je ale vůbec největší Gunmanův problém? Že obsahuje v podstatě jen tři akční scény, jednu kratší než druhou (než třetí)! A to ohromně zamrzí, protože Pierre Morel je pořád umí! Tudíž žánr „akční“ bych uváděl až tak na třetím místě za „drama“ a „krimi“. Přesto se ale režisér dopouští drobných chyb. Třeba při flashbackách volí naprosto nevhodné postavení i úhel kamery. V těchto momentech přece musí, resp. v nejideálnějším případě by mělo být vše vidět pouze ze subjektivního pohledu hlavního hrdiny, kterého později doženou výčitky svědomí ze zabijácké minulosti, přičemž co přesně dělal, neprozradí ani obraz, ani dialogy, nýbrž materiály distributora!

Tím, jenž by nás měl tentokrát nejvíce zajímat, je Sean Penn. Nyní de facto ve stejném věku, jako když se Liam Neeson poprvé proměnil v neohroženého Bryana Millse. Penn evidentně zamakal na svojí fyzičce a rozhodně se velmi snaží. Potíž představuje to, že téměř po celou dobu nemá co hrát. Jsem docela zvědavý, jestli se ještě někdy bude chtít objevit ve filmu tohoto typu. Protože mnohem více svým představením zaujme v těch několika málo scénách, které jsou pomalu jak vystřižené z nějakého dramatu. V Gunmanovi mu sekundují Javier Bardem (v rozhodně pozoruhodnější úloze, než v Bondovce Skyfall), Mark Rylance, místo kterého měl spíše hrát Kevin Gage, Idris Elba v menší roličce, a Jasmine Trinca, která ztvárnila jednu z těch ženských postav, které si samy bez hlavního hrdiny pomalu ani tkaničku nezavážou.

Gunman: Muž na odstřel
je věc rozporuplná v první řadě právě z toho důvodu, že zřejmě ani dříve mimořádně schopní tvůrci nejsou schopní natočit alespoň uspokojivou podívanou. Tahle totiž do značné míry působí až jako parodie!!! Pochopitelně nechtěná. A to rozhodně není dobré vysvědčení! Co tedy lze na Gunmanovi ocenit? Vedle snahy Seana Penna učinit tento projekt mnohem lepším by to byl jeden opravdu nečekaný scenáristický tah, a také především závěrečná akční scéna s býky, v jejímž stylu kdyby se nesl celý film, to by byla paráda! Ale jelikož se nenese, dá to holt jenom na takto podprůměrné hodnocení.

Hodnocení autora: 3/103/103/103/103/103/103/103/103/103/10

Recenze: Jedna noc

Mezi těmi všemi českými komediemi, jakých budeme i letos hojně zásobováni, bohužel hrozí, že tohle komorní,... celý článek