Recenze: Dokonalý svědek s.r.o.

Vydáno dne 16.09.2015
Typická současná hollywoodská komedie, která se od ostatních liší pouze tím, že se úvodní scéna objevuje ještě před názvy společností, jež se podílely na jejím vzniku.
Co všechno potřebujete, když se chcete oženit? Tak určitě nevěstu, prstýnky, někoho způsobilého, kdo vás oddá, a také svědka! A právě toho Doug Harris (Josh Gad) postrádá. Odmítli úplně všichni, takže jediná možnost, která mu zbývá, je zajít do jakési agentury a požádat Jimmyho Callahana (Kevin Hart), který pracuje jako profesionální svědek, což znamená, že jde čistě jen o obchodní službu, tudíž nemůžete počítat s tím, že by se později stal vaším kamarádem. Tentokrát to však bude ještě složitější než obvykle, protože se někde musí sehnat sedm „družbů“ (mužský ekvivalent pro družičku). A svatba se kvapem blíží!

Námět měl určitě značný komediální potenciál. Kevin Hart navíc dokáže být ještě zábavnější než kupříkladu Chris Rock (jen kdyby nemluvil tak rychle, abychom si některé jeho monology nemuseli třikrát přetáčet, protože napoprvé všechno zachytit snad ani není v lidských silách – bavíme se o originální verzi s českými titulky), jenže co je to platné, když scenáristé po půl hodině celý slibný koncept naprosto dorazí stupidně nadsazenou scénou, kdy jde Doug s Jimmym (nyní už přejmenovaným na Bika Mitchuma) na oběd do domu rodičů své nastávající Gretchen.

První trhliny ovšem celá původně sofistikovaně vyhlížející hra začne dostávat s výběrem těch „družbů“, což jsou bizarní, roztodivné postavičky s nepravděpodobnými charaktery, které jsou doopravdy více trapné než cokoliv jiného. Nebo je snad vtipné, když sprostě nadávají dětem, mlátí důchodce, koexistují s nesnesitelnou semetrykou, osahávají cestující na letišti (protože tam pracují jako kontroloři), bezdůvodně si vyklubují rameno, neustále mají nutkání vytahovat své genitálie a sundávat si triko? Ne, není to vtipné!

Klidně bych vsadil nemalý obnos na to, že kdyby tahle komedie vznikla de facto kdykoli v minulém století (tedy s výjimkou 80. a 90. let) a byl pod ní jako režisér podepsán Howard Hawks, William Wyler nebo třeba Peter Bogdanovich, nestalo by se v ní nic, co by přinutilo diváky a divačky nad čímkoliv pochybovat. Zkrátka ona přetvářka by byla velice chytrým a poutavým způsobem za pomoci jemného humoru dotažena až do samého konce, kde by se, pravda, mohlo odehrát úplně cokoliv včetně absolutně nečekaného scenáristického twistu, jenž by byl ovšem stejně důstojným završením celého filmu, který by jistojistě sahal po kultovním statusu.

Dokonalý svědek s.r.o. je film, ve kterém více fungují momenty, které nemají být vtipné (s výjimkou Jimmyho reakce na své nové jméno a asi dvou dalších), ale spíše dojemné. Některé dialogy (např. Jimmyho s jeho asistentkou) či první svatební projev jsou celkem dobře napsané, ale zároveň zastíněné vším tím ostatním, což v první řadě znamená nevtipným, tuctovým a sem tam i nechutným. V bonusové sekci si potom můžeme poslechnout komentář režiséra a představitele Douga k vybraným scénám, dále se tu můžeme podívat na šest trailerů k jiným počinům a k dispozici je rovněž jakýsi šestiminutový film o filmu, ve kterém někteří herci, producent a režisér nepřesvědčivě vyprávějí podle všeho vyfabulované příhody ze svateb, kterých se zúčastnili. Tyhle rozpaky z extra materiálů, jimž chybí české titulky, se však (naštěstí pro tvůrce) do hodnocení samozřejmě nepromítly.

Recenze: Chiméra

Film určený patrně především těm nedočkavcům, kteří se do Itálie chystají až o letních prázdninách.... celý článek