Recenze: Brooklyn

Vydáno dne 22.02.2016
Takových filmů jsme už viděli … Tak proč má tenhle tři oscarové nominace?
V 50. letech minulého století se mladá dívka Eilis Laceyová vydává díky své starší sestře Rose z rodného Irska do New Yorku, kde by ji měla čekat lepší budoucnost. Samotná plavba přes oceán tomu příliš nenapovídá, ale prakticky nedlouho po zabydlení v Brooklynu se všechno začne obracet k lepšímu. Potká tu Itala Tonyho (Emory Cohen zřejmě i proto, že James Franco byl zaneprázdněný) a brzy si porozumí natolik, že spolu začnou chodit, přestože Eilis s vyznáním lásky trochu váhá. Daří se, daří … dokud nepřijde z Irska neveselá zpráva, kvůli které musí hlavní hrdinka zpět domů. Tam potká Jima Farrella (s Colinem by neměl být nijak příbuzný, ale hraje ho Domhnall Gleeson, což je příbuzný Brendana Gleesona), který se k ní chová hezky …

Nejprve rozhodně nebude od věci se zastavit u těch oscarových nominací. Brooklyn se může stát Nejlepším filmem, může mít Nejlepší herečku v hlavní roli a může mít Nejlepší adaptovaný scénář. Nemůžu si na tomto místě odpustit poznámku, že hlasování členů Akademie filmového umění a věd připadá mi rok od roku podivnější. Teď nemyslím v tom propíraném smyslu, že nejsou nominovaní žádní afroameričtí herci a žádné afroamerické herečky – to se může stát. Ale každý rok můžeme nepochybně vidět několik lepších filmů natočených podle lépe zadaptovaných scénářů …

A ano, přestože Saoirse Ronan hraje svou roli velice pěkně (možná ji mohla hrát taky Brooklyn Decker, když třeba v Annabelle hraje hlavní roli Annabelle Wallis, ale to jen taková nicotná úvaha, co se trochu nabízela), taky lepších ženských hereckých výkonů. Ačkoli tady jest situace poněkud složitější, protože v současné době je opravdu dobrých příležitostí pro herečky počertech málo. Sám si toho všímám při každoročním mnohahodinovém sestavování tohoto speciálu, kde zatímco u mužských rolí se dá hodně z čeho vybírat, u těch ženských to samé rozhodně neplatí. Další věc je samozřejmě ta, že producenti a studia mocně podporují některé své filmy, že bez problémů přesvědčí veřejnost o tom, že jsou úplně skvělé, přestože ve skutečnosti za mnoho nestojí. A tak se snadno stane, že díla typu REVENANT Zmrtvýchvstání mohou mít dvanáct nominací na nejprestižnější ocenění. Bohužel.

Pokud by si Brooklyn zasloužil za něco nominaci, pak stoprocentně za výpravu a dekorace, možná ještě za kostýmy. Protože atmosféru 50. let se podařilo zachytit a ukázat svěle, díky čemuž se na film hrozně hezky dívá. Ale ten příběh je prostě slabý a už milionkrát viděný. Nejen na stříbrném plátně, nýbrž i v různých telenovelách. Znovu se potvrdilo, že Nick Hornby může být dobrým spisovatelem, ale není dobrým scenáristou. Není totiž zřejmé, na co chce, abychom se primárně soustředili. Jinými slovy – jaká má být pointa celého toho příběhu?

Samozřejmě, že v první řadě mělo jít o vztah mezi Eilis a Tonym. Jenže ten prostě není ničím výjimečný. Takový tehdy mohli prožívat klidně desítky mladých lidí. Chtěl ukázat trpký úděl přistěhovalců? To snad ne! Chtěl upozornit na rozdílnost obou světů, ve kterých se hlavní hrdinka pohybuje a které vnímá natolik odlišně, že ji do jisté míry vnitřně rozpolcují, a proto se neváhá na každé polokouli více přátelit s jedním chlapcem? S Jimem sice tak daleko nedojdou, ale kdo ví, co by se stalo, kdyby se do hry nevmísila přísná, senzacechtivá a jízlivá drbna slečna Kellyová (určitě více než šedesátiletá), spolu s Rose charakterově nejzajímavější postava celého filmu.

Brooklyn je počin, na kterém je vlastně nejpozoruhodnější, že stál pouhopouhých 10 milionů dolarů, tedy méně než Bathory, nejdražší český film všech dob. Zvláštní taky je, že jej režíroval zrovna John Crowley, podepsaný kupříkladu pod Chlapcem A – dramatem se silným tématem a zpackaným závěrem, a pak také pod „thrillerem“ Pod dohledem, který jsem viděl před nějakými deseti měsíci, ale třeba o zápletce si už vůbec nic nepamatuju. Tolik mě zaujal. A co se Brooklynu týče, obávám se, že zaujme tak zruba stejně.

Speciál

Rozhovor: Dominik Hašek … část PRVNÍ

V Praze a v Ostravě probíhá hokejové mistrovství světa. Pod největší český úspěch v historii tohoto sportu se výraznou měrou podepsal legendární brankář... celý článek