Recenze: Temný anděl

Vydáno dne 18.06.2016
Překvapivě kvalitní lundgrenovské béčko, které nemá nic společného se seriálem, který na přelomu tisíciletí spoluvytvořil James Cameron a který dostal do širšího povědomí veřejnosti Jessiku Albu

Pán jede autem a neplánovaně skončí mezi vánočními stromky. Najednou cosi přiletí z vnějšího vesmíru a skončí to explozí. Následuje další (a rozhodně ne poslední), ještě větší exploze, díky které zamete stopy banda zločinců poté, co se lstí zmocní heroinu z federálního skladiště. Jenže po konfrontaci s tím „emzákem“ už jim není do zpěvu a o heroin přijdou. Policista Jack Caine přitom zaváhal, protože ve vedlejším obchodě zrovna došlo k přepadení. Odnesl to jeho parťák, který pracoval v utajení, ale byl odhalen. Pro Jacka se tedy případ stává osobním, tudíž bude potřebovat pomoc nejen své přítelkyně Diane (Betsy Brantley), která taky pracuje policie. A bude mu přidělen i nový parťák – agent Smith (shoda jmen čistě náhodná).

Tenhle agent Smith (Brian Benben) patří k těm tuctovým filmovým poldům, kteří se striktně řídí příručkami a rozkazy a pravidly, pričemž nezřídka je s tím dost otravný, zatímco druhý z poldů je z tohoto pohledu mnohem benevolentnější, a zároveň drsnější a nekompromisnější. Jenže ani on neměl dosud čest s bytostí z vnějšího vesmíru. A jaké asi bude jeho překvapení, když zjistí, že ve městě není jenom jedna, ale hned dvě. Ta, kterou měl rozhodně hrát Christopher Lambert, předávkovává svoje oběti heroinem a následně z nich vysává endorfin, který je na místě, odkud pochází, ještě cennější, než pro lidi unobtanium, co se těží na Pandoře.

Když už jsem se takhle dostal k Avataru od Jamese Camerona, musí se dodat, že tenhle „emzák“ z Temného anděla je tak trochu jako Terminátor. Tedy ne T-1000, ale T-800, jehož také jen tak něco nezastaví. Zápletka vám možná přijde trochu bizarní, ba až hloupá, nicméně pro takovéto lundgrenovské béčko určitě ideální. Takže se dá bez obav napsat, že scénář je velmi dobrý a kdyby nabídnul odpovědi na všechny otázky (odkud přesně ti dva „cizáci“ pocházejí, podle čeho si ten jeden vybírá svoje oběti, jak přesně se dostali na Zemi, kde se učili anglicky, kde se učili řídit auto, …), mohl být ještě lepší.

I takhle se toho ale děje dost zajímavého. Setkáme se se svéráznými, avšak nikoliv debilními postavami – viz kupříkladu Jackův kamarád-vědec, vyslechneme si nějakou tu bezva hlášku, jako třeba „I come in peace,“ kterou pronáší ten zabijácký záporák, přičemž ta se stala i původním názvem tohoto filmu, nebo s ní spojenou „You go in pieces, asshole“ … a vůbec se tu nachází hodně fajnového humoru a příběh je přímočarý a drží pohromadě. Až jsem se divil, že jsem o scenáristech neslyšel více. A ejhle, jedním z nich byl David Koepp, jenž ale psal pod pseudonymem Leonard Maas Jr. Zřejmě si nechtěl tímhle projektem, jehož nadsázku by nemusel pochopit každý, zkazit kariéru, která dnes čítá vskutku mimořádně pozoruhodné kousky.

Temný anděl je zábavný tech-noirový film o vesmírných překupnících a statečných policajtech, který připomene i Jean-Claudeova Cyborga, a trochu taky Arnoldovo Rudé horko a další buddy movies. Spolehlivě tedy vyvolá menší nostalgii po 80. letech, kdy holky nosily jiné účesy, a trend udávala jiná hudba. Ne vždycky to bývá ku prospěchu, ale Temnému andělovi určitě prospěla i ta kratší stopáž. Rozhodně se jedná o jeden ze tří nejlepších samostatných (tj. nepočítaje filmy, ve kterých se objevuje s dalšími akčními hvězdami) filmů Dolpha Lundgrena, který tu navíc předvádí povedený herecký výkon. Právem je tenhle biják některými považován za kultovní.

Recenze: Kaskadér

Tahle nová akční komedie s Emily Blunt a Ryanem Goslingem, kteří na Oscarech oslavovali komunitu kaskadérů, chce oslavovat... celý článek