Recenze: Poslední přežije

Vydáno dne 11.07.2016
Milla Jovovich a Pierce Brosnan v akčňáku od režiséra filmu V jako Vendetta.
Kate Abbottová, která nemá nic společného s Budem Abbottem, pracuje na americké ambasádě v Londýně a jejím úkolem je nepustit do USA žádné podezřelé osoby, které by třeba mohly zájem o odpálení bomby na nějakém frekventovaném veřejném místě. Jedno takové odpálení se nedlouho poté, co se s ní seznámíme, odehraje v hlavním městě Anglie a ona ho přežije, jelikož zrovna vyzvedávala dárek pro oslavence. Výbuch má na svědomí záporák známý jako Watchmaker (Hodinář), který ji bude chtít dorazit. Jenže ona má rychlejší nohy, a tak se jí podaří utéct. Vlastní lidi ji však považují za strůjkyni toho všeho a začnou ji pronásledovat. Ona se tedy bude muset očistit, resp. bude muset očistit svoje jméno, a ještě pokud možno zabránit útoku na newyorské Time Square, ke kterému má dojít přímo na Silvestra.

Poté, co se James McTeigue díky tehdy bratrům, dnes sestrám Wachowským (fakt bizarní!), dostal k režii zmíněné komiksové podívané V jako Vendeta, se o něm začalo hlasitě mluvit. Jenže dalšími projekty svůj talent nepotvrdil. V případě Poslední přežije je to ještě trochu komplikovanější, protože ten scénář prostě vůbec není dobrý. Naopak je ve všech směrech strašlivě průměrný (a jakoby neúplný), v některých okamžicích až podprůměrný a hrozivě tuctový a skoro všechny postavy (s výjimkou Kate, kolegy Sama a kamrádky-fotografky Lisy) se v něm musejí chovat divně, jelikož kdyby se chovaly normálně, nemohlo by se tu stát nic zajímavého a dramatického.

Chtěl jsem napsat i napínavého, avšak to napětí úplně ničí mizerný střih. Některé scény tu vůbec nemusely být nebo mohly být méně WTF (cvičné sestřelení bomby). Ale když už tady jsou, měli jsme je vidět v celku, nikoliv se k nim opakovaně vracet za využití paralelní střihové skladby. Práce s časem a prostorem jest u Poslední přežije občas vskutku matoucí. Ničemu nepomáhá ani kamera (výjimku tvoří letecké záběry). Osobně dělím kameramany do tří skupin. V první jsou tací, kteří mají cit pro vyprávění příběhu. Ve druhé jsou tací, kteří umí vykouzlit vizuálně/výtvarně/esteticky nádherné obrázky. A ve třetí skupině jsou tací, kteří dokážou obojí. Danny Ruhlmann by se za práci na Poslední přežije zařadil k tomu horšímu, co nabízí první „grupa“. Kompozice nezajímavé, svícení matné, velikosti záběrů až v polovině případů neodpovídající tomu, co je potřeba přečíst.

Přesto si ale lze vyzobat z Poslední přežije i dobré věci. Obsazení Milly Jovovich bude asi tou nejlepší, neboť jinak by to nutilo dokoukávat film od jeho poloviny zrychleně. James D’Arcy hraje postavu, která se jmenuje Paul Anderson a hlavní hrdinku nemá rád. Přitom Paul Anderson je ve skutečnosti manžel Milly Jovovich – takové nutné zpestření, které tvůrci jistě nezamýšleli. Velkou pochvalu zasluhuje Poslední přežije taky za to, že Pierce Brosnan (viz také November Man) hraje záporáka a zůstane jím až do samotného konce, tj. ani se nepolepší, ani se neukáže, že pracuje v utajení jako Donnie Brasco nebo Brian O’Connor.

Poslední přežije
místy působí jako špatná legrace. Zápletka, kdy je někdo stíhán za špatnost, kterou nespáchal, byla k vidění už mnohokrát, ale pořád se dá podat poutavěji. Tady se motáme kolem hloupých postav, které jakoby žily ve světě, kde neexistují akční filmy. To by je přeci muselo stoprocentně napadnout, že se věci mohou mít docela jinak. Ovšem existují tu gipsy taxikáři, kteří nejsou zlí, protože sice pobývají v cizí zemi ilegálně, ale zato pomáhají lidem na útěku před zákonem. S hodnocením Poslední přežije to i kvůli takovýmto nesmyslným odbočkám vypadalo ještě o něco málo bídněji, nicméně zpráva před závěrečnými titulky dává tomuto počinu pozoruhodnou POINTU. Takže celkově vzato nahlíží na terorismus a Angelu Bassett zhruba stejně lacině, jako nedávný Pád Londýna. To znamená, že je lepší se na něj příliš netěšit a tolik od něj neočekávat.

Recenze: Jedna noc

Mezi těmi všemi českými komediemi, jakých budeme i letos hojně zásobováni, bohužel hrozí, že tohle komorní,... celý článek