Recenze: Dvojníci

Vydáno dne 21.01.2017
Příští týden má premiéru film Miluji tě modře, který produkoval a režíroval Miloslav Šmídmajer. V poslední době se podepsal ještě pod další dva počiny, které si přiblížíme v následujících dnech.

Zápletka rozhodně není nijak složitá a sofistikovaná. Něco podobného (i když ještě v extrémnější míře) jsme mohli vidět například ve třetím díle ze série Byl jednou jeden polda. Na jedné straně máme na všech frontách podvádějícího Honzu Rambouska, na druhé za všech okolností slušného profesora Richarda Prospala. Náhoda (nebo co) tomu chtěla, že se cesty těchto dvou k nerozeznání podobných osob protnou, což by mělo vést k řadě komických příhod a nedorozumění. Tak jako v  dalších filmech založených na záměně identit. Mělo … ale tak úplně nevede.

Už úvodní scéna dává tak trochu tušit, že Dvojníci svým důvtipem nenavážou kupříkladu na Probudím se včera, tedy další komedii z produkce Šmídmajerovy společnosti Bio Illusion. Jakub Kohák se nám hned představí v roli Honzova komplice. Jedná se v podstatě o takového natvrdlého pitomečka, který nemá šajn ani o tom, že 2 000 000 jsou víc než 2 000. Není vtipné, ale hloupé, že s osobou s tímto charakterem chodí někdo (opakovaně!) krást. Nicméně co se Dvojníků týče, jde celkově vzato o to menší zlo.

Větší (ale pořád ne největší) problém předsavuje fakt, že herecké výkony nejsou dobré téměř u všech zúčastněných. Zuzana Slavíková doplácí na strašlivě tuctově napsanou postavu, jinak výborná Jitka Schneiderová jakoby se šetřila na nějakou náročnější roli a i modelku Simonu Krainovou jsme viděli zahrát lépe. Z představitelů vedlejších rolí lze zmínit Miroslava Etzlera, který hraje Richardova kolegu, jenž by nejraději pořád chodil do nočního podniku. A samozřejmě Petra Nárožného coby mafiána Vytloukala, který přikáže ukrást obraz Dívka s granátovým náhrdelníkem.

Pochopitelně, že s obsazením tohoto oblíbeného herce do záporné role tuplem okamžitě opadává napětí, jelikož bát se o postavy v tomhle případě určitě nebudeme. Na druhou stranu je asi fajn, že Petr Nárožný možná jako jediný rozpoznal, že ten scénář je ukrutně děravý (scéna ve sklepě, kde se oba Dvojníci potkají s Vytloukalovou „gorilou“, všemu nasazuje pomalu až svatováclavskou korunu) a zahrál tu postavu prostě tak nějak po svém. A s fistulí. Tohle dílo jinak působí dojmem, že většina věcí byla improvizovaná až přímo na place. Zapomnělo se snad zajistit policejní auta a uniformy (něco takového jsme tu neměli zřejmě od Záblesků chladné neděle), takže bylo zapotřebí zaskočit do nejbližší vietnamské prodejny či do nejbližšího bazaru a sehnat něco, co by se jim alespoň trochu podobalo?

Dvojníci se prý chtěli inspirovat slavnými francouzskými komediemi. Patrně i těmi s Pierrem Richardem. Jenže něco takového v českých zeměpisných šířkách bude fungovat asi dost obtížně. Těch důvodů bude více. Což o to, Ondřej Sokol z legendární Partičky tenhle projekt s přehledem utáhne, ale nejen jemu podřáží nohy místy děsivá technická kvalita. Střih v nesprávný okamžik kolikrát zruinuje celou jinak ne zcela marně se rozvíjející scénu. Bez výjimky všechny detailní záběry jsou hodně nepovedeným vtipem. Skoro to vypadá, jako by se natáčely rybím okem, což funguje v dramatech á la Spalovač mrtvol, ale nikoli v lidových komediích. A zvuk? Zachycený tak, že v některých prostředích (např. chodba ve škole) není hercům rozumět. Tohle všechno má za následek, že i taková Road Movie, tedy absolventský film FAMU, působí o dost vyzrálejším dojmem (i když se tam žádná scéna neodehrává na střeše Tančícího domu). Nicméně pozor! Celkově vzato je to ještě jakž takž ucházející, neboť pod hlavičkou Bio Illusion vzniknul ještě jeden „skvost“, o kterém bude řeč příště.

Hodnocení autora: 4/104/104/104/104/104/104/104/104/104/10