Recenze: Celebrity s.r.o.

Vydáno dne 23.01.2017
V závěru recenze na Dvojníky zmiňuju ten další „skvost“, který vzniknul pod hlavičkou Bio Illusion …

Jmenuje se Celebrity s.r.o. a chtěl si posvítit na fenomén českých televizních nekonečných seriálů. To je téma, které přímo volalo po zparodování, protože o něm každý ví, a tedy i každý by mu měl rozumět. Pro snad srozumitelnější přiblížení - pokud se tedy jedná o vesměs promyšlenou parodii ve stylu Žhavé výstřely 2, než o slátaninu typu Tohle je Sparta!. Celebrity s.r.o. mají bohužel blíže k té druhé sortě. A ať nikdo neprohlašuje, že lidi ten film nepochopili nebo něco v tom smyslu. Pár hlubších a potencionálně nosných motivů by se tu možná našlo, jenomže tohle dílo chce zjevně klást důraz na něco jiného.

Na co přesně, toť otázka. Nejen proto, že ve druhé polovině prakticky úplně vyměníme prostředí za jiné. Když to trochu přeženu, je to jako kdybychom hledali ke zhlédnutí nějakou nenáročnou zábavu, u které bychom chtěli jen a pouze relaxovat. A tak si pustili Mazaného Filipa (legrace), ovšem v průběhu filmu bychom omylem přepnuli na Želary (seriózní jako peklo). De facto podobný skok nastal i u předchozího počinu, který napsal Jiří Mádl. V Pojedeme k moři (také v produkci Bio Illusion) to ještě jakž takž fungovalo, jelikož ač byly ty poloviny taky rozdílné, témata jako domácí násilí našly díky tomu, jak bylo všechno v té první rozehráno, svoje opodstatnění. I když by samozřejmě bylo mnohem lepší, kdyby se celý ten film nesl v duchu té hravosti a snů těch kamarádů.

Ty dva bijáky by vlastně měly být propojené. Ten klučina se jmenoval Tomáš Hrobský a chtěl se stát režisérem. Postava, jíž ztvárňuje Jiří Mádl, se také jmenuje Tomáš Hrobský a stal se režisérem, byť tedy (zatím!) pouze českého televizního nekonečného seriálu. Tedy doufejme, že to, že se jedná o stejnou postavu, byl záměr. Kdyby ano, jednalo by se o jeden z mála velice dobrých nápadů (v podstatě už jenom s tím, že Jaroslava Obermaierová a Zdena Hadrbolcová jsou pravidelnými divačkami toho nekonečného seriálu, že se tu soškou Českého lva, byť tou původní, vznešenou, rozbíje komusi hlava, a dobrá je i hláška o tom, že „jenom špatný herec se opírá o kulisy“), se kterým se však dále nepracuje. Chybí jakékoliv další odkazy, takže není jasné ani to, jestli náhodou nejde o pouhou shodu jmen, jelikož se – možná kvůli tomu, že všechno muselo být co nejdříve připraveno k natáčení – nechtělo vymýšlet žádné nové.

Tenhle Tomáš Hrobský režíruje oblíbený seriál Podej štěstí ruku, ale zároveň chce svobodně tvořit, a proto dělá zkoušky na FAMU, kde v komisi sedí Tomáš Vorel a Vilma Cibulková, shodou okolností producentka tohoto seriálu. Na něm pracuje i totálně neschopný, iritující, leč přesto trpěný rekvizitář či snadno se naštvávající herečka (bohužel vlastně jenom cameo Zuzany Byžovské). Později se objeví postava mafiána mající reálný předobraz, kterému se ovšem způsob, jak s ním na obrazovce zacházejí, pranic nelíbí (od kdy mafiáni koukají na české nekonečné seriály?). Takže dojde na výhrůžky a únosy a nucené odchody a taky na něco, co jsme doposud mohli vidět snad jenom v Juniorovi. Tohle všechno by přitom mohlo mít následky pro roztomilou prodavačku z butiku Janu, která pochází ze Slovenska, kde se nahází i obec Holinywood a v ní se … No, raději už toho nechme.

Celebrity s.r.o.
snad mohly být celé natočeny jako sitcom. Jestli by to pomohlo, to se asi už nikdy nedozvíme. Zato si troufám tvrdit, že by bylo mnohem, mnohem lepší, kdyby tvůrci nehnali ty absurdity až do takových vskutku nereálných extrémů (včetně využívání product placementu), ale drželi se sice v parodické, avšak pořád uvěřitelné rovině. Nevím, jestli to je tím, že Jiří Mádl si už v českém filmu vydobyl takovou neotřesitelnou pozici, že se mu všichni bojí odmítnout jakékoli projekty (i tyto podle nevhodných divadelních her), nebo že námět připadal režisérovi a producentovi Miloslavu Šmídmajerovi opravdu natolik dobrý. Možná, že s ním fakticky až příliš spěchal do výroby. Pořád by to ale nepřineslo odpověď na otázku, která by mě nesmírně, nesmírně zajímala: „Co přesně na projektu Celebrity s.r.o. dělali ty dva dramaturgové?!?“

Hodnocení autora: 3/103/103/103/103/103/103/103/103/103/10

Recenze: Jedna noc

Mezi těmi všemi českými komediemi, jakých budeme i letos hojně zásobováni, bohužel hrozí, že tohle komorní,... celý článek