Recenze: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta

Vydáno dne 23.05.2017
S kým a s čím se bude muset kapitán Jack Sparrow potýkat tentokrát?
Od premiéry Na vlnách podivna (podle mě docela nedoceněné části) uplynulo šest roků. Nová část, která v Americe z neznámých důvodů nese více cool podtitul Dead Men Tell No Tales (doslova přeloženo Mrtví muži nevyprávějí příběhy), však obsáhne větší časový úsek. Na úvod se setkáme s malým Henrym Turnerem, synem Willa Turnera (Orlando Bloom) a Elizabeth Swannové (Keira Knightley). Rád by nějak zlomil otcovo prokletí na Bludném Holanďanovi. O necelých deset roků později natrefí nejprve na kapitána Salazara (nyní nemrtvého), a poté vyhledá Jacka Sparrowa, přičemž se spolu s ním, Hectorem Barbossou (Geoffrey Rush) a astronomkou Carinou vydají na výpravu s jasným cílem – najít Poseidonův trojzubec.

Mytologie této série se za ty předchozí čtyři filmy natolik rozvinula, že existovalo velice početné množství cest, jakými se tvůrci mohli vydat. Nezvolili špatnou, ale určitě mohli zkusit vhodnější, zábavnější, propracovanější a velkolepější. Salazarova pomsta sahá na nějakých 129 minut, což z ní činí nejkratší díl. Nechybí sice pěkné souboje, správně absurní hlášky, původní hudba Klause Badelta (a možná i Hanse Zimmera) a vizuální efekty jsou znovu na fantastické úrovni. Ale asi nebyl dobrý nápad nechat napsat takto ambiciózní biják osobě, která má na svědomí Nebezpečnou Rychlost 2: Zásah.

Ne všechny postavy byly k naplnění uvedeného cíle potřeba a jiné, jako například čarodějnice Shansa (Golshifteh Farahani), by bývaly zasloužily větší prostor, byť na Tiu Dalmu nemají. Pak by ovšem byla Salazarova pomsta temnější, což by potřebovala stejně, jako nějaký nečekaný twist. Co se herců a hereček týče, Javier Bardem si hraní hlavního záporáka vyloženě užívá. Avšak je Salazar skutečně záporák (a není náhodou pouze jakýmsi křížencem Barbossy z prvního a Davyho Jonese z druhého dílu)? Pohled do minulosti naznačuje ledacos. Díky němu spatříme i mladého Jacka … Což vedlo k myšlence, že případná část věnovaná mládí Jacka Sparrowa by nemusela být marná. I když by fenomenální Johnny Depp (jenž tu má coby hlavní hrdina opět stylový nástup a opět taky předvádí úžasné představení) musel být zase digitálně omlazen, neboť neexistuje jiný herec, který by mohl tuto kultovní figuru ztvárnit.

Z nově příchozích se musí zmínit ještě Brenton Thwaites, který k Pirátům přistoupil hodně odhodlaně, a pak je tu Kaya Schodelario, jejíž Carina taky mohla být o něco propracovanější. Zbytečné cameo coby Jackův strejda Jack tady má Paul McCartney, takže na Keitha Richardse úplně nenavázal. Zato se čekalo, jak Joachim Rønning a Espen Sandberg navážou na své vynikající drama Kon-Tiki. Salazarova pomsta se i pod jejich režijním vedením nese ve velice podobném duchu, jako předchozí filmy, takže dojde i na skvělé scény. Kromě té závěrečné nelze nezmínit gilotinu a přepadení banky, kde to trochu zavání inspirací Rychle a zběsile 5. Svou úlohu zkrátka zvládli dobře, i když pětce zkrátka chybí nějaká příběhová nadstavba, jakou se pyšnily všechny předchozí filmy. Těžko říct, jestli je extrémně vlivný producent Jerry Bruckheimer někdy třeba až příliš neusměrňoval podle svého.

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta budou asi nejslabší částí série, nicméně přesto platí, že očekávání příznivců a příznivkyň téměř jistě nezklamou. Snad i tato vydělá, jelikož pořád je, co vyprávět. To vede k upozornění, abyste si počkali i přes závěrečné titulky, neboť za nimi se nachází ještě jedna scéna. Jednak navazuje na tu dojemnou a nesmírně potěšující před nimi, a jednak by pro pokračování mohla být důležitá. Jasně, to samé jsem psal i tenkrát u Na vlnách podivna, ale na Penélope Cruz může klidně dojít zase v šestce, a v případě Salazarovy pomsty je větší význam té scény asi přeci jen pravděpodobnější. Jenom se nabízí otázka, jestli by nebylo lepší se ideálně s Jackem, jeho posádkou a panem Gibbsem, opicí Jackem, Henrym, Carinou a těmi dvěma postavami, které uvidíme v té potitulkové scéně, vydat za úplně novými dobrodružstvími, než si prakticky dokola připomínat ta stará a de facto už stylově uzavřená.

Speciál

Rozhovor: Dominik Hašek … část PRVNÍ

V Praze a v Ostravě probíhá hokejové mistrovství světa. Pod největší český úspěch v historii tohoto sportu se výraznou měrou podepsal legendární brankář... celý článek