Recenze: Mumie

Vydáno dne 08.06.2017
Tedy jestli má být tenhle biják počátkem nového, velkolepého universa, s tím, že se ostatní filmy ponesou v podobném duchu, tak se teda fakt máme, na co těšit.
Jenom pro připomenutí, studio Universal se poměrně čerstvě snaží o něco podobného jako Marvel a DC Comics/Warner Bros. (a do jisté míry zřejmě i M. Night Shyamalan). Základnu pro to má velice slušnou, neboť právě pod jeho hlavičkou sídlí všemožná monstra od Mumie a Frankensteina (resp. tedy jeho monstrum) přes Neviditelného muže a Drákulu až po Vlkodlaka a Gillmana (aka Creature from the Black Lagoon, jehož ruka má v nové Mumii cameo). Vskutku výborný materiál pro tzv. Dark Universe. Snahy byly už v případě Neznámé legendy, jenže se podle producentů minuly účinkem.  Takže film z roku 2014 začleněn nebude, což je škoda, jelikož se o něm dá tvrdit, že má hodně z toho, co nové Mumii chybí.

Bylo by asi dobré uvést, že mám hodně moc rád filmy Mumie a Mumie se vrací z přelomu století/tisíciletí. Díky nim (a taky Dobrodružství Huckleberryho Finna, Chobotnici a G. I. Joe) patří Stephen Sommers do mojí TOP 10 nejoblíbenějších režisérů, přestože Van Helsing a z části také Odd Thomas se úplně nevydařily. S touto Mumií nemá – na rozdíl od této – vůbec nic společného a je to do jisté míry škoda, byť se dalo čekat, že studio zvolí docela jiný přístup. Jenže takovýto jsme snad ani nepotřebovali.

Na samotném počátku nám bude zhruba řečeno, že „smrt je jen branou k dalšímu životu a že se vrací v mnoha podobách“. Pak na skůček zamíříme do Anglie roku 1127, kde právě pohřbívají křížáka, jenž bojoval v Egyptě. Dále zamíříme o pár tisícovek roků zpět, abychom si ve ztručnosti (nikoliv nepodobně, jako tomu bylo v Sommersových počinech) představili princeznu Ahmanet, která chtěla vládnout a neváhala kvůli tomu dělat strašné věci, včetně paktování se Setem (viz také Bohové Egypta). Byla tedy převezena do Mezopotámie, neboli dnešního Iráku, kde v současnosti loví poklady Nick Morton (zjevně tak vehementně, až z toho vidí záblesky čehosi). Místo toho, aby bojoval s Islámským státem.

Jestliže tato Mumie výtečně a účelně pracovala s egypstou mytologií, měla skvělou atmosféru, předvedla výborné a přehledné akční scény, pyšnila se sugestivní hudbou od Jerryho Goldsmitha a byla nesmírně vtipná a zábavná (přestože v obsazení nefigurovalo ani jedno jméno z nejhvězdnějších), tak nová Mumie není vůbec nic z toho. Starší verzi jsme ve videopůjčovnách mohli najít v kolonce ‚horory‘. Tahle je spíše dobrodružnou fantasy a temná je především z toho důvodu, že se dost scén odehrává v noci nebo za šera, a když máte 3D brýle, je to ještě větší tma. Pár dobrých momentů se tu najde (např. když nemrtvá mumie Ahmanet pochodující se svými oživlými mrtvými nohsledy) a mohlo jich být více, kdyby na ně režisér kladl větší důraz (závěrečný vnitřní souboj).

Tím režisérem je tentokrát Alex Kurtzman, jenž spolu s Robertem Orcim, který mu tady pomohl v roli producenta, napsal nějaký ten blockbuster (mj. Transformers, Star Trek: Do temnoty, The Amazing Spider-Man 2). Myslím, že byla chyba, že si nenapsal scénář sám nebo s Orcim. Z jeho prvotiny People like us – i když žánrem a záměrem samozřejmě rozdílné – bylo znát, že přesně ví, čeho chce dosáhnout. Tentokrát pro něj psali Christopher McQuarrie, jenž se Tomu Cruiseovi extrémně vetřel do přízně při prvním Jacku Reacherovi a spolupráce pokračovala při sci-fi Na hraně zítřka, teď na Mumii a na právě natáčené Mission: Impossible 6, kde uvidíme kaskadérský kousek, na který představitel Ethana Hunta trénoval celý rok.

Obávám se, že film s takovýmto monstrem není pro McQuarrieho nejvhodnější. A někdy po polovině sledování Mumie jsem si říkal, že se tady dějí věci podobně zvláštní (včetně těch nepotřebných úkroků stranou), jako v Infernu. Rozhodně nebude náhoda, že na obou projektech dělal David Koepp – scenárista, jehož jméno v minulosti znamenalo, že daný projekt bude nepochybně stát za to. A taky by mě celkem zajímalo, co přesně na Mumii prováděl Chris Morgan, jenž pro nás píše luxusní sérii Rychle a zběsile. Ale to jsem už malinko odbočil.

Nejde ovšem jen o to, že tohle dílo má kolikrát našlápnuto hodně slibným směrem, avšak zvrtne se a sejde za zcestí. Sofia Boutella v roli Ahmanet mohla být ideální záporačka. Jenže zůstalo pouze u zbožného přání. Potenciál této postavy byl trestuhodně nevyužitý a do značné míry kvůli tomu tento snímek za mnoho nestojí. Rozhodně nepůsobí jako někdo, pro koho by mělo být zřízeno tak důmyslné vězení (jehož odkrytí bude s pádem letadla patrně nejlepší scénou filmu.) I ty dvojité zornice jsou vzhledem k minimu detailních záběrů zbytečné. V traileru vypadaly cool, ale jsou dobré asi jen k tomu, že by jejich majitelka mohla teoreticky sledovat 3D filmy bez brýlí. To Imhotep, ten budil respekt!

Další věc je, že se Mumie bere extrémně, ale fakt extrémně vážně a ještě k tomu se odehrává v omrzelém Londýně, místo toho, abychom zamířili do nějakých neokoukanějších destinací. V součtu s tím, jak je toto dílo vyprávěné, se jedná o dosti pochybnou kombinaci. Přitom když už dojde na nějakou úsměvnější scénu, obvykle funguje velmi dobře. Kupříkladu když se Nick odhodlaně chystá dát Ahmanet na p*del, ale sám při tom bude bit. Nebo když má být v kostele rozpárán Setovou dýkou a objeví se Jenny. Škoda.

Mumie není zdaleka tak dobrá, jako její dvě předchůdkyně. Dalo se to čekat, nicméně alespoň na těch 7 hvězd to být mohlo. Tenhle film si Tom Cruise za rámeček nedá, třebaže sám dělá, co může. Annabelle Wallis hraje Jenny Halseyovou – ženu, se kterou se Nick spolčí a která vypadá, že ví hodně zajímavé věci, ale scenáristé ji nenechají, aby je řekla. Russell Crowe se pak představuje jako Dr. Henry Jekyll, který vede společnost zvanou Prodigium, která potírá supernaturální hrozby, a který měl spíše dostat svůj samostatný film, jelikož v tomto je tak nějak navíc. Plánované tituly z Dark Universe, tedy Neviditelný mužJohnnym Deppem, FrankensteinJavierem Bardemem a Frankensteinova nevěstaAngelinou Jolie, prostě musí dopadnout lépe!

Hodnocení autora: 4/104/104/104/104/104/104/104/104/104/10

Recenze: Starý Dub

Sedmaosmdesátiletý Ken Loach znovu boří mýtus o tom, že ani výborný režisér nemůže natočit v pokročilejším... celý článek