Recenze: Power Rangers: Strážci vesmíru

Vydáno dne 02.09.2017
Jsou to vlastně takoví Avengers pro děti a náctileté.

Už se ani spočítat nedá, kolikrát museli spasit svět ti největší outsideři. Jako třeba ti z městečka Angel Grove. Mnozí si asi budou pamatovat ten bizarní, laciný seriál z 90. let, který rozhodně nezapřel, že se původní nápad zrodil pod názvem Super Sentai v Japonsku, kde mají bizarnosti nesmírně rádi, a to už v roce 1975. Americká verze Haima Sabana si našla příznivce po celém světě. Sice po něm děti nebyly chytřejší, ale zato chtěl každý morfovat a potřeboval sílu Dinozordu. Nový film, který v kinech běžel v dubnu a teď vyšel na DVD, spotřeboval stomilionový rozpočet a je to na něm vidět, což je jedině dobře.

Protože exitují o poznaní dražší počiny (např. The Amazing Spider-Man), kde můžeme jenom těžko hádat, kam se všechny ty prachy poděly. Power Rangers: Strážci vesmíru se navíc díky tomu mohou pyšnit vskutku famózními vizuálními efekty, které jsme si zvykli očekávat od Marvelovek. Ostatně při závěrečné bitvě ve městě, která trvá pomalu nějakých dvacet minut, se vybaví jak Thor, tak Avengers, ale na druhou stranu při pohledu na zlatou stvůru Goldara i Hněv Titánů nebo Green Lantern. A Zordon připomene Transcendenci či dokonce Jor-Ela ze Supermana 2. A vzpomenout určitě můžeme i na Spy Kids, padne narážka na Transformery a dokonce na Smrtonosnou past!

Nicméně to není až tak důležité. Pojďme tedy k těm „různobarevným“ dětem, které se o sobě budou muset něco dozvědět, aby mohli lépe spolupracovat. Jason byl fotbalová hvězda, jenže udělal pár blbostí a teď skočil na noze se stejným sledovacím zařízením, jako ten týpek z Disturbie. Pomůže mu od něj afroamerický „Aspík“ Billy, který možná nemá smysl pro humor, ale zato si pamatuje věci a věří tomu, co ostatním přijde nereálné. Třeba že ve skále nad městem mohou být tajemné silomince. Úplně však netuší, že mohou držitelům změnit život v podobě nadpřirozených schopností, jako ten prazvláštní objekt teenagerům z přeceňované Kroniky. Spolu s těmito dvěma se u skály objeví i férový Zack, jiná Trini a hodná Kimberly. Následně je srazí vlak a dostanou se do vesmírné lodi.

Začínáme však už v období kenozoika, tedy před nějakými 65 miliony lety. Na rozjezd ideální scéna, jelikož nabízí něco odlišného. Jenom škoda, že většinu z ní sledujeme v detailu zamaskovaného Strážce. A poprvé se setkáme i s Ritou Repulsou, která jako Darth Vader ze Star Wars následovala temnou stranu síly a nyní se schání po Zeo Krystalu, který se nachází všude tam, kde je život. Stala se z ní taková čarodějka (nikoliv nepodobná Gedren), která chce Zlato ještě více než Kenny Mills, takže scéna ve zlatnictví jest opravdu velmi příjemná, ačkoliv celkově mohla tato postava s tváří Elizabeth Banks být rozhodně zlejší a tím pádem i zapamatováníhodnější.

Nebývá zcela zvykem, aby biják pro děti a mladistvé dosáhnul stopáží ke dvěma hodinám. Power Rangers: Strážcům vesmíru se to podařilo, přičemž nepřekvapí, že se některé scény daly klidně vystřihnout. Zvláště prostřední dějství se dá považovat za takové nutné zlo před těmi proměnami, jaké známe ze seriálu (na který film občas odkáže i kompozicí záběru), a samozřejmě tou závěrečnou bitvou. Tréninkové pasáže holt často bývají brzdou filmu (s výjimkou Rockyho IV, Zorra: Tajemné tváře a fakticky nemnoha dalších počinů). Tady navíc nechybí ani to klišé, že se nedaří protagonistům to, o čem všichni víme, že se jim nakonec stejně podaří. A o tom rádoby dramtickém twistu, který dopadne přesně podle očekávání, se raději ani dále nezmiňujme.

Power Rangers: Strážci vesmíru mohli být líbivou, odsejpající, méně předvídatelnou, nenáročnou podívanou, ale zůstali jenom nenáročnou podívanou. Snad kdyby se v závěru ukázalo, že všechno je jenom dílem Billyho představivosti, což jedna scéna nepatrně naznačuje, ale … ne, není tomu tak. Jinak by ani by tolik nevadilo, že by Power Rangers: Strážce vesmíru vzhledem k těm všem jiným snímkům, které připomene, nešlo považovat za nějak originální. K tomu výčtu lze připočíst i Projekt minulost, kde se obyčejní dorostenci taky stali neobyčejnými, i když jinak a za jiných okolností. Vysvětluje to však, proč Dean Israelite režíroval i Power Rangers: Strážce vesmíru, tedy nemá to nic společného s tím, že tvůrce a producent Haim Saban pochází z Israele. Nicméně to taky není až tak důležité.

Recenze: Starý Dub

Sedmaosmdesátiletý Ken Loach znovu boří mýtus o tom, že ani výborný režisér nemůže natočit v pokročilejším... celý článek

Wiktor Zborowski