Recenze: Star Wars: Poslední z Jediů

Vydáno dne 14.12.2017
Co dalšího se stalo před dávnými časy v předaleké galaxii?
První řád vládne. Leia se z princezny proměnila v generálku a spolu s dalšími „Odbojáři“ chce nepříteli vrátit úder. Nejvyšší vůdce Snoke se zlobí na své podřízené včetně Kylo Rena pokaždé, když něco zvorají. Ale má i slova uznání, když se něco podaří. Poe Dameron tolik chce, aby zvítězilo dobro, že je to ne vždycky ku prospěchu. Finn se probral, za dobrým účelem hodlal uletět, ale spřátelil se s Rose. A Rey? Ta se vydala na daleký ostrov vyhledat Luka Skywalkera, jehož schopnosti by se tedy náramně hodily! Rovněž ji díky Síle čeká několik konverzací s Kylo Renem.

A když je řeč o tomto záporákovi, jenž si není jistý tím, jestli stojí na správné straně, avšak současně na ni hodlá svést ostatní, tak se musí dodat, že rozbil svou masku. Adam Driver je velmi dobrý herec a má skvěle rozjetou kariéru. Nicméně v menších projektech (Paterson, Loganovi parťáci, Mlčení) působí věrohodněji, než jako nástupce legendárního Dartha Vadera. Pro roli Kylo Rena by se jistě našli vhodnější herci. Walt Goggins, Jake Gyllenhaal, Josh Hartnett, Keira Knightley (víme přeci, že má rozsah). Naopak role se znovu našla pro Benicia Del Tora, který tu hraje podobně nevypočitatelného týpka, jako je Collector.

Daisy Ridley, John Boyega i Oscar Isaac opět sehrají důležité úlohy, ale celý film si pro sebe v podstatě ukradl Mark Hamill. Ať už má společnou scénu s kýmkoliv (snad kromě Carrie Fisher), neustále na sebe strhává pozornost a vlastně předvádí famózní herecký výkon. Tehdá v původní trilogii se ještě rozehrával. A nová trilogie rozhodně potřebuje takhle silné postavy. Jednak proto, že mnohé jsou lehce nadbytečné a z těch dalších se skutečné osobnosti v pravém slova smyslu patrně teprve vyklubají za dva roky v zatím nepojmenované Epizodě IX.

Občas to vypadá, že i režisér a scenárista Rian Johnson měl co dělat, aby se ve všem a ve všech vyznal. Proto se nelze ubránit pocitu, že v určitých momentech se příběh stáčí jinam, než by měl. Sem tam se kupříkladu také stane, že nějaká postava pronese repliku, kterou bychom spíše čekali od jiné, protože se více slučuje s jejím charakterem. Rovněž bitvy vesmírných lodí se pod vedením tohoto tvůrce proměnily v tuctovou, pramálo zajímavou/líbivou záležitost. Něco však bude na tom, že za osm filmů (plus nějaký ten spin-off) se toho konkrétně na tomto poli asi mnoho nového vymyslet nedá.

Při opětovném zhlédnutí Síly se probouzí je zřejmé, že pravidelně střídá akční a klidné pasáže. Rovněž pestrost lokací v kombinaci s úžasnou kamerou a přehledným střihem dodává tomuto počinu na nevšední velkoleposti. Tak jako ve všech předchozích případech je třeba i v těchto dvou nejnovějších epizodách vyzdvihnout výpravu a vlastně taky fakt, že je na nich znát, jak obrovsky byly drahé. Johnson určitě posunul děj výrazněji dopředu, i když na odvyprávění tohoto příběhu rozhodně nebylo zapotřebí 150 minut, a zároveň si pro nás přichystal čtyři pět naprosto precizních scén (kvůli spoilerům můžu jmenovat akorát první setkání Snoka a Kylo Rena), přičemž u jedné z její dokonalosti až zamrazí!!! Vždycky potěší, když režisér, v tomto případě předtím zodpovědný za nedobrého, nadhodnoceného Loopera a ještě horší Bratry Bloomovi, příjemně překvapí nějakým takovým momentem (nechme teď stranou otázku, nakolik pomohl zdrojový materiál, tedy samotná franšíza Star Wars). Mnohem horší samozřejmě je, když uznávaný a kvalitní filmař přivede na svět dílo, ve kterém funguje máloco.

Star Wars: Poslední z Jediů
je space opera, která místy trochu neuváženě sklouzává k soap opeře a využívá nějaké té v hollywoodských bijácích už tisíckrát ohrané standardní stituace. Skalní příznivci a příznivkyně série ale budou s největší pravděpodobností zase spokojení. Na své si jistě přijdou i fanoušci samotného žárnu, kteří s největší pravděpodobností zamíří do kina taky vícekrát. A ještě jedno upozornění, resp připomenutí. Tentokrát se netýká scény za závěrečnými titulky, nýbrž faktu, že na další samostatný Star Wars film (o mladém Hanu Solovi) nebudeme muset čekat až do prosince, ale jenom do května.