Recenze: Zabít Gunthera

Vydáno dne 02.04.2018
Arnold Schwarzenegger opět zkouší komediální žánr. A nutno dodat, že opět úspěšně.
Ve světě profesionálních zabijáků chce být každý tím nejlepším. Ale nikdy nebudete úplně nejlepší, když víte, že existuje ještě někdo lepší. Za největší eso tu platí Gunther Robert Bendik, jehož kořeny vedou do Rakouska. Týpek jménem Blake ho strašně moc chce terminovat. Z části je to hodně osobní, protože mu na chvíli přebral jeho krásnou přítelkyni Lisu, kterou stále miluje. Neváhá tedy najmout dokumentární štáb, aby bylo zaznamenané, že je Gunther mrtev. Zároveň tuší, že to nezvládne sám, a tak najme bandu dalších zabijáků.

Nechybí mezi nimi Donnie, který rád výbušniny. Sanaa patří k těm opravdu spolehlivým, ale křídla ji trochu přistřihává přespříliš starostlivý otec. Gabe by měl být expert přes computery. Měl by. Izzat má robotickou ruku, což by mohlo (ale nemuselo) být ku prospěchu. Yongovou specialitou je jed. A celou skvadru doplňují ruská dvojčata, která tuto misi vidí jako pracovní dovolenou, jelikož by se ráda taky podívala do Disneylandu. Tihle všichni tedy půjdou proti jednomu Guntherovi. Ale co když o tom ví a bude pořád o krok napřed?

Určitě bude dobré vědět, že Arnold se v Zabít Gunthera objevuje až v 65. minutě. Nicméně to neznamená, že by to do té doby nebyla zábava. Tím spíše, že Taran Killam – režisér, scenárista a představitel Blakea zároveň, vypadá trochu jako Christopher Nolan. S takovými charaktery postav bylo jasné, že se můžeme dočkat pozoruhodných situací. Samozřejmě, jedná se o karikatury profesionálních zabijáků typu Johna Wicka nebo Hanny, avšak pořád to není přes čáru natolik, aby se Zabít Gunthera zvrtnul v nějakou pošahanou crazy komedii (pravda, u ruských dvojčat je to už na hraně).

Ostatně Killiam se dobu podílel na pořadu Saturday Night Live, odkud vzešla spousta skvělých komiků a komiček. Found Footage formát tady funguje, takže rozhodně není doménou jenom hororů. Do toho se prostřihává na rozhovor s Lisou (krásná Cobie Smulders) a později i s Guntherem, přičemž u žádné z postav nehrozí, že bychom tápali po tom, proč dělá zrovna tohle nebo proč se chová právě takhle. Akční scény jsou cool a zábavné. A potěší i z toho důvodu, že tvůrci museli být s ohledem na rozpočet kreativnější. Navíc se do scénáře podařilo zakomponovat několik šikovných twistů, takže si opravdu nemůžeme být jistí, kdo to schytá nebo jak to vůbec dopadne.

A po Arnoldově příchodu na scénu je to teprve sranda. Nejenže poprvé od Plánu útěku promluví německy, ale současně – ač se jedná o celebritu z nejhvězdnějších, která ke všemu platí za ikonu akčních bijáků – mu nedělá problém udělat si srandu sám ze sebe. Nechybějí tedy vtipně využité odkazy na Predátora, Running Mana nebo Terminátora, které pobaví, třebaže jsme něco podobného mohli vidět a slyšet už ve druhých Expendables. Arnold si evidentně hraní této role hrozně užíval, což můžeme označit za další plus. A vlastně zvlášť důležité je to pro závěrečnou scénu.

Zabít Gunthera
je prostě taková správně nadsazená parodie/satira. Do jisté míry by se mohlo jednat o Arnoldovu sebereflexi, byť odlehčenou (jelikož šokující humor mu není cizí). Na rozdíl od tohoto počinu, se kterým už před deseti rokama přišel jeho kamarád Jean-Claude Van Damme, přičemž tím ale nechci říct, že by JCVD nebyl působivý film!. Protože když se zabiják trápí tím, že nemůže někoho zabít, nebo když se vzteká kvůli tomu, že na fotce/videu nejde zvětšit a zaostřit konkrétní bod, jako to vídáme ve špionážních bijácích, je to prostě sranda. K tomu se podařilo zajistit, aby herci nepřehrávali, což má rovněž velkou důležitost. Zabít Gunthera tedy představuje výborný film pro odreagování a relaxaci, ovšem kdo chce, ten si v něm klidně může najít i něco víc.

P.S.: Ledacos vystihuje fakt, že pokud film vydělá peníze, můžeme se těšit na pokračování s názvem The Gunther who loved me (reference určitě jasná, že?).

Recenze: Jedna noc

Mezi těmi všemi českými komediemi, jakých budeme i letos hojně zásobováni, bohužel hrozí, že tohle komorní,... celý článek