Recenze: Bláznivá pětka

Vydáno dne 21.04.2018
Jedna dobrá nenáročná francouzská komedie.
Je hezké zaletět si do tropického ráje a jen tak se povalovat na pláži. Taková dovolená určitě přijde vhod. Ale když se tam musíte skrývat, sranda to úplně není. Nikdy nevíte, odkud dotyčné nezpřátelené osoby vybafnou, když si vás najdou. Co na tom, že si Julia (Margot Bancilhon), kterou tu potkáme, nenechá nic líbit. Tady nejde o pracovní místo, nýbrž o holý život! Situace, do které se v uplynulých týdnech (možná měsících) se svými čtyřmi dlouholetými přáteli dostala, totiž způsobila, že toužebný návrat do Paříže zkrátka ještě delší dobu nebude na pořadu dne.

„Co asi provedla?“ zeptáme se téměř okamžitě, což je dobré znamení. Ani nevadí, že na téměř celý zbytek filmu zamíříme zpátky do Francie, abychom se dozvěděli, co způsobilo její vyhnanství a co se stalo s jejími čtyřmi přáteli. O nich se přitom nedá tvrdit, že by měli protikladné či přehnané vlastnosti (tento z nějakého důvodu filmaři oblíbený „komediální“ prvek zastupuje akorát výstřední milionář, jenž chce „naplnit buchtičku svojí dcery“). Timothée (François Civil) jest věčný student a hulič. Vadim (režisér Igor Gotesman) má trochu problém s obsedantní kompulzivitou, ale scenáristé si na to vzpomenou jen párkrát. „Právník“ Nestor (Idrissa Hanrot) s radostí zezadu vosoulouží každou krásku, kterou mu paní Štěstěna pošle do cesty.

A Samuel? V Samuelovi (hvězdný Pierre Niney) všichni našli věčného optimistu, přičemž kamarádit se s ním má své nesporné výhody. Jeho otec vlastní snad Všechny prachy světa a svého syna jimi neomezeně zásobuje. Ovšem pod podmínkou, že vystuduje medicínu. Jeho sen se ale jmenuje divadlo, takže jenom předstírá, že pilně studuje a místo toho chodí ke staré paní na hodiny herectví, což se mu hrubě vymstí a otec jej zatratí. Bohužel až poté, co se jich všech pět sestěhovalo do drahého bytu. A stará pravda zní, jak každej ví, že nájem se sám nezaplatí.

V hlavním městě Francie, kde se to jenom hemží přistěhovalci a v některých čtvrtích a lokalitách představuje kriminalita veliký problém, se může rychle zbohatnout například prodejem drog. Přece po všech těch rokách nemůžete krátce po nastěhování říct nejlepším přátelům, že se zase musíte vystěhovat. Kolegyni Maye se však toto zaměstnání patrně líbit nebude. Všechny postavy tu vlastně nějakým způsobem promluví do děje. Možná s výjimkou domovníkovy svérázné dcery, neboli Timothéeho potencionální známosti. Na druhou stranu jestli čekáte, že scénář je precizně prošitý s několika famózně nečekanými twisty a přijemně napínavými okamžiky, tak raději nemějte žádná očekávání.

Bláznivá pětka
je biják, který s největší pravděpodobností nebude nikdo z nás považovat za svou nejoblíbenější francouzskou komedii. Tím spíše, když nezapře lehkou inspiraci Hollywoodem. Z řemeslného hlediska se rovněž nejedná o žádné veledílo a navíc působí dojmem, že se natáčelo hodně rychle. Nicméně vůbec na nic si nehraje a hlavní postavy jsou sympatické, byť mají občas šílené nápady a dopouštějí se chyb, které by je v thrilleru stály krk. Čas s nimi strávený tedy nebude promrhaný, nýbrž docela pohodový.

Recenze: Starý Dub

Sedmaosmdesátiletý Ken Loach znovu boří mýtus o tom, že ani výborný režisér nemůže natočit v pokročilejším... celý článek

Chris Pasetto