Recenze: Mrtvé nechte spát

Vydáno dne 12.02.2020
Komediální horor, resp. spíše hororová komedie, která bude také ke zhlédnutí na festivalu Severská filmová zima
Mladý týpek Jimmy ještě chodí na střední školu, zbožňuje metal a dost možná je jeho snem stát se členem skupiny Impaled Rectum. Zároveň má zálibu v okultních a záhrobních a jinak temných věcech, čímž si do jisté míry chce kompenzovat smutnou skutečnost, že přišel o matku, kvůli čemuž se odcizil s otcem natolik, že mu říká křestním jménem. Na krchově se pokouší zesnulou příbuznou oživit pomocí rituálu, který skoro vyjde. Kamarádí se s Amirem, což je ten nejotravnější a nejméně sympatický týpek z celé školy (možná v celém Dánsku) a je to radost, když zrovna sledujeme scénu, ve které se neobjevuje. Společně se rozhodnou pomoci pohledné spolužačce, kterou po přestěhování do suterénu trápí noční můry. Zprvu na ni a na další kamarádku ušijí boudu, podobně jako bratři Grimmové na začátku Kletby bratří Grimmů. Avšak brzy se ukáže, že duchové jsou skuteční. Takže z Grimmových se musí stát Warrenovi.

Takhle, pokud tento biják, jenž dostal cool anglický název Revenge of the Necromancer, někdy poběží v USA, rozhodně nedostane „erkový“ rating. To znamená, že bude normálně přístupný. To znamená, že krví a strašidelnými maskami se dost šetří, a že stupidní Amir poté, co se snaží chytře oblafnout kamarádku, aby se svlékla, vytáhne foťák už předtím, než si sundá podprsenku. Amir je prostě idiot, což s jeho původem nemá nic společného. Šetří se i sprostými slovy, což asi nevadí, protože dánština jich má patrně hodně málo, a proto si musí vypomáhat angličtinou. A protože film cílí na mladší věkovou skupinu, dočkáme se i scén, ve kterých bude průměrná délka jednoho záběru asi tak dvě sekundy. Tvůrci se evidentně domnívají, že jinak by se diváci nudili.

Stříhá se tedy i v momentech, kde to fakticky není nutné a výrazně to narušuje pozornost. Stejně tak některé prostřihy vůbec nedávají smysl a ve finálním sestřihu zůstaly patrně jenom proto, že přišly režisérovi hezké – třeba proto, že jsou natáčené z dronu. O hereckých výkonech, scénáři a některých postupech asi ani nemá smysl se zmiňovat. Jako omluva nemůže sloužit ani fakt, že se jedná o debut. Najdeme v něm věci, které jsme viděli už vícekrát. Prostě zase ta obehraná písnička, která z dramaturgického i řemeslného hlediska dokazuje, že tvůrci mají hodně nakoukáno, avšak o jejich skutečných schopnostech vlastně neříká skoro nic.

Hlavní záporák rozhodně není hrozně strašidelný, nýbrž takový sterilně čistý. Jeho největší záporáckost spočívá v tom, že uvězní duši Jimmyho matky, což ve finále nedává smysl. A ani s jeho domnělým parazitováním na lidském strachu to není kdovíjaké. To už se jeví býti zajímavější ten Grim neboli strážce krchova, protože přítomnost takového stvoření na takovém místě dává smysl a vůbec nevadí, že vypadá trochu jako vlk z pohádky Tři bratři. Pravda je taková, že tenhle scénář byl už od samotného prvopočátku odsouzen k průměrnosti.

Mrtvé nechte spát
určitě nechce být žádnou sofistikovanou parodií na stokrát viděné. Za to dám obě ruce od ohně. Spíše jen chce poskládat dohromady věci, o kterých se ví, že fungovaly i po osmasedmdesáté. Problém je, že se je nesnaží vůbec nijak ozvláštnit a pouze striktně opisuje. A aby k tomu mohlo dojít, musí se stát, že postavy jednají i proti svému charakteru. Složitě se vybírá jediná postava, se kterou by se dalo nějak identifikovat – Jimmy je moc svérázný, Amir moc stupidní a holky Louise s Annou příliš obyčejné ve smyslu, že takových chodí nejen po Dánsku tisíce. Tvůrci jakoby se v tom příběhu sami občas ztráceli. Na druhou stranu nenajdeme v Mrtvé nechte spát nic vyloženě marného a ke cti můžeme tomuto filmu přičíst i fakt, že se ho podařilo dostat do světa, byť tedy v limitovaném uvedení.

Recenze: Jedna noc

Mezi těmi všemi českými komediemi, jakých budeme i letos hojně zásobováni, bohužel hrozí, že tohle komorní,... celý článek