Recenze: Pád Anděla

Vydáno dne 27.03.2020
Pamatujete na Pád Bílého domu a Pád Londýna? Tak tohle je (nepřekvapivě) třetí část.

Prověřený Mike Banning stále pracuje v prezidentské tajné službě. Nový prezident Trumbull z něj chce udělat jejího ředitele. Podobně jako John Rambo, taky Mike už zažil hodně. Podobně jako Rocky Balboa od Ivana Draga, také Mike inkasoval od nepřátel (Korejců i Arabů) tvrdé rány, kvůli kterým už není tolik ve formě, což se při takovém zaměstnání může setsakramentsky nevyplatit. S manželkou Leah (místo Radhy Mitchell ji hraje Piper Perabo) mají holčičku, takže žádný další pád rozhodně nepotřebují. Jenže těsně poté, co prezident nabídne Mikeovi možnost stát se ředitelem tajné služby, je na něj spáchán kruťácký dronový atentát. Hlavní hrdina dělá, co může. Prezident upadne do kómatu a na Mikea čeká po probuzení nemilé překvapení.

FBI v čele s odhodlanou Jadou Pinkett Smith ho totiž vidí jako jasného podezřelého celého útoku! Může to být tím, že po medikamentech, které užívá, bývá chvílemi docela mimo sebe. Nicméně tuhle variantu scenáristé záhy zametou pod koberec. Zřejmě jedině dobře, protože my víme, že takový podraz (kór za ohromný balík peněz od Rusů) by Mike nikdy neudělal, ani kdyby byl supernafetovaný. Není přece Ozzy Osbourne, který – jak známo – takhle ukousnul v roce 1982 v Des Moines v Iowě netopýrovi na pódiu hlavu … A nic se mu nestalo! Tedy Ozzymu, nikoli netopýrovi.

Pádu Anděla tedy viceprezident povýší na prezidenta a bude muset učinit důležitá rozhodnutí. Tady asi nebude od věci se trochu pozastavit nad tím, jak je důležité, aby se hlavy států obklopovaly těmi správnými lidmi. Zároveň se nedá tvrdit, že by se Pád Anděla snažil o kritiku prezidenta Trumpa, byť nějaký ten náznak by se našel. On ani původní prezident v podání Morgana Freemana není zcela férový, když se na tiskové konferenci směšně vyhne jasně cíleným otázkám, na které jde v pohodě odpovědět buď ano, nebo ne. Do toho se v Pádu Anděla stávají záporáky Rusové, což není úplně originální, ale vlastně to není ani úplně jednoznačné.

Ovšem základní zápletka spočívá v tom, že Mike Banning musí očistit své jméno a odhalit skutečné viníky. Dobré pro některé Hitchcockovy projekty (Na sever severozápadní linkou), pro Uprchlíka nebo eventuálně snad ještě pro Tak3n, který rovněž spolunapsal Robert Mark Kamen. Ale pro Pád Anděla, kde víme, co je hlavní hrdina zač, je to trochu hloupé. A v podstatě neuvěřitelné. Avšak podobně jako například v dramatu Vzpomínky nezaženeš nebo ve zmíněném Rambovi, se i v Pádu Anděla dostanou ke slovu váleční veteráni z Vietnamu, což se podařilo zakomponovat velice dobře a vítaně, jelikož je to s účastí Nicka Nolteho.

Znovu to mělo být především o akčních scénách. Ty rozhodně nejsou předkládány tak syrově, jako tomu bylo v případě Bílého domu. A naštěstí ani tak průměrně jako v Londýně. Tvůrci v čele s režisérem Ricem Romanem Waughem zvolili pro třetí díl třetí cestu, a sice velkou nepřehlednost akčních scén a s ní spojené bezduché střílení. Tak dalo se to čekat, protože režisér není mistrem precizní akce. Práskač trochu doplatil na tuctovější scénář a Zločinec nepochybně má myšlenku a funguje velmi pozoruhodně i bez jakýchkoli přestřelek, automobilových honiček či pěstních soubojů.

Pád Anděla
 do jisté míry ignoruje předchozí dvě části. K tomu vlastně na rozdíl od jiných franšíz (např. Terminátor) nebyl důvod. Takovýchto bijáků vzniká ročně celá řada, a pak hlavně záleží na představiteli hlavní role. Gerard Butler očividně dobře ví, že hrát takovouto postavu jest pro herce hodně vděčný úkol. Mike Banning je totiž Hrdina s velkým H. Nakonec přeci jen dojde i na několik cool momentů (nejen ten útok dronů), z nichž jeden předčí i Temného rytíře a jiný zase Smrtonosnou past 4.0. Takže jo, nedostatků má sice tenhle film více, ale na druhou stranu se nestalo, že by se při de facto áčkovém rozpočtu zvrtnul v nějaké laciné béčko. A to se počítá.

P.S.: Proč zrovna Anděla, toť otázka.

Recenze: Chiméra

Film určený patrně především těm nedočkavcům, kteří se do Itálie chystají až o letních prázdninách.... celý článek