Duben

Recenze: Na špatné straně (Dragged Across Concrete)

Vydáno dne 21.03.2020
Film, který se s nikým a s ničím nes*re!





























 

Dva poldové, kteří se vydají na šikmou plochu. Z vězení čerstvě propuštěný černoch, kterého okolnosti přinutí zůstat na šikmé ploše. Mladá žena se složitou rodinnou situací, která se k problémům dostala jako slepý k houslím. A samozřejmě také zločinec, pro kterého je zabíjení stejně snadné jako dýchání … Tak existuje dost režisérů, kteří si chtějí natočit svou v podstatě dlouhometrážní filmovou kroniku na dané téma. Sergio LeoneTenkrát v Americe, Quentin TarantinoTenkrát v Hollywoodu, Derek CianfranceZa borovicovým hájem. A S. Craig Zahler se po Kostech a skalpu a Bloku 99 rozhodnul být Na špatné straně.

Na filmech S. Craiga Zahlera je skvělé, jak jsou nepředvídatelné. A taky násilné, ba až brutální. Ne vždycky to je ovšem ku prospěchu. Na špatné straně naštěstí není ten případ, protože tenhle počin funguje až na pár drobností a nelogičností (ohledně nenápadnosti, dohledatelnosti důkazů či toho, jak kdo může být podezřelý) velice dobře. Rozdíl mezi Zahlerem a třeba výše zmíněným Quentinem Tarantinem spočívá taky v tom, že S. Craig Zahler si jede v podstatě podle sebe, aniž by tušil, jaká bude divácká odezva, zatímco kultovní Šílenec z videopůjčovny si s diváky hraje a navádí si je přesně tak, jak chce, aby na daný moment reagovali. Jinými slovy by se dalo napsat, že naprosto přesně ví, co dělá.












 

A Zahler také doplácí na to, že není zrovna dvakrát zručný řemeslník, což může být problém zvlášť při projektu, který trvá 150 minut a k tempu a rytmu se musí přistupovat o to citlivěji. Jasně, dlouhým čekáním v autě bez skoků v čase či elips se chce přiblížit realističnosti, nicméně Tarantino kupříkladu právě v Tenkrát v Hollywoodu dokázal udržet celou dobu v mírném napětí, jakkoli pak situaci kolem Sharon Tate uchopil dosti nešťastně. Zahler, jenž ke svým filmům tvoří i písničky, ovšem evidentně taky umí napsat kvalitní (a cool) dialogy a jednotlivé repliky … Co dialogy a repliky, ale rovnou taky některé postavy!

Nemyslím ani tak Bretta Ridgemana v podání Mela Gibsona a Tonyho Lurasettiho v podání režisérova oblíbence Vince Vaughna, protože poldy na zcestí jsme viděli už i v jiných projektech a celkově vzato leckdy ještě působivěji (např. Nejlepší z Brooklynu). Řeč je o černochovi Henrym, jehož ztvárňuje Tory Kittles (True Detective). Nicméně je fakt, že všichni tři mají svoje starosti, kterých se potřebují zbavit – bydlení v nepřátelské čtvrti a chorou manželku; touhu požádat přítelkyni o ruku; nutnost získat prachy, aby se matka nemusela ku*vit a aby měl handicapovaný bráška lepší život. A do toho se ještě připlete jedna zoufalá matka (Jennifer Carpenter), která si pro opětovný nástup do práce vskutku nemohla vybrat horší termín.


 










 

Za všechno vlastně může po opuštění zločinecké dráhy v obchodu s drahými obleky prosperující Udo Kier, jenž suspendovaným policajtům Ridgemanovi a Lurasettimu (při zásahu použili nepřiměřené násilí a někdo to natočil) doporučil sledovat aktivity Lorenze Vogelmanna. Spolupracovat s někým, kdo je doopravdy všehoschopný … to se nemusí vyplatit. Tak jako se nemusí vyplatit jít proti takovým všehoschopným lidem a překazit jim legraci a radost v podobě ukradených peněz a zlatých cihliček. Nutno dodat, že po odjezdu z banky až do "11 měsíců poté" šlape Na špatné straně skoro stejně precizně jako švýcarské hodinky. Patrně i proto, že počet postav byl omezen na minimum.

Na špatné straně je hodně pozoruhodný film. A mohl být ještě pozoruhodnější, kdyby ho režisér/scenárista zasadil ještě o malinko více do reality. Ne z hlediska drsnosti a syrovosti, protože masky se tentokrát rozhodně povedly, takže se jedná o první titul od S. Craiga Zahlera, kde násilné skutky nevypadají jak z dílny New World Pictures Rogera Cormana. Však měl taky tenhle projekt prakticky sedmkrát vyšší rozpočet než debut Kosti a skalp! A to by bylo, aby to nevypadalo. Spíše jde o tu logiku, neboť s tímhle by byly jisté postavy maximálně podezřelí. V Na špatné straně je vůbec nikdo nestíhá, což se může stát jenom ve filmu.

FOTO: cinema.de
Hodnocení autora: 8/108/108/108/108/108/108/108/108/108/10
(Autor: Tomáš Kordík)
 

Kino

Recenze: Starý Dub

Sedmaosmdesátiletý Ken Loach znovu boří mýtus o tom, že ani výborný režisér nemůže natočit v pokročilejším... celý článek

DVD

Recenze: Nový svět

Terrence Malick se ve své tvorbě vrátil i do vzdálenější minulosti, ovšem tahle výprava na začátek... celý článek
 
Přidat na Seznam.cz
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Curt Bois

Bois Curt

Dopis třem manželkám (A Letter to Three Wives)

Dopis třem manželkám
A Letter to Three Wives

Gonzalo de Esquiroz

de Esquiroz Gonzalo

Joshua Pruett

Pruett Joshua

Dude Ranch

Dude Ranch
Dude Ranch

Tony DiBenedetto

DiBenedetto Tony

Richard Patrick

Patrick Richard

Ferran Lahoz

Lahoz Ferran

Karina Lombard

Lombard Karina

Dave Krinsky

Krinsky Dave

William Broyles

Broyles William

Naposled navštívené:
Curt Bois

Bois Curt

Dopis třem manželkám (A Letter to Three Wives)

Dopis třem manželkám
A Letter to Three Wives

Gonzalo de Esquiroz

de Esquiroz Gonzalo

Joshua Pruett

Pruett Joshua

Dude Ranch

Dude Ranch
Dude Ranch

Tony DiBenedetto

DiBenedetto Tony

Richard Patrick

Patrick Richard

Ferran Lahoz

Lahoz Ferran

Karina Lombard

Lombard Karina

Dave Krinsky

Krinsky Dave

William Broyles

Broyles William