Recenze: Rolničky, kam se podíváš

Vydáno dne 24.06.2021
Šest měsíců před Štědrým dnem si dáme tuhle komedii s Arnoldem, kterou produkoval Chris Columbus, režisér proslulé lahůdky nazvané Sám doma.

Zápletka této podívané věru nepředstavuje nic složitého. Táta Howard hodně pracuje, až svoji ženu označí v telefonu za zákazníka. Že svoji rodinu trochu zanedbává, ještě neznamená, že by ji neměl rád. Celý rok mu to možná může procházet, jenže teď jsou Vánoce. A všechny ratolesti, jeho malého syna Jamieho nevyjímaje, prahnou po akční figurce Turbo Mana – hlavního hrdiny oblíbeného seriálu ve stylu Strážců vesmíru, jenž má být přítomný i na velkolepé přehlídce, která tradičně potáhne městem. Howard měl za úkol ho koupit, ale zapomněl. A ledacos nasvědčuje tomu, že takhle na poslední chvíli už ho nesežene. Tím spíše, že není jediný, kdo ho shání.

V devadesátkách hodně ovlivnila výběr Arnoldových rolí skutečnost, že se postupně stal otcem čtyř, resp. pěti dětí. Rozhodně prokázal, že má větší cit pro komediální žánr, než třeba kamarád a jinak rovněž především akční hvězda Sylvester Stallone, a tak nepřekvapí, že s nimi slavil úspěch. Tedy ne že by se bez výjimky jednalo o mimořádně výdělečné projekty, ale odolaly zubu času (paradoxně včetně Juniora), tj. dodnes jsou hojně sledované. V případě Policajta ze školky i Rolniček si dokonce s odstupem vysloužily tohle a tohle pokračování, která se už musela obejít bez účasti rodáka z rakouského Thalu.

Tehle scénář vůbec není marně napsaný. Až do záměny na přehlídce, kvůli které si tento počin zřejmě nevysloužil všeobecně převážně kladné hodnocení a která patrně ponejvíce rozděluje diváky na dvě skupiny. Jedné přijde už přes čáru, druhá ji vítá. Zmínka Hitchcockova Vertiga v tom asi nehraje velkou roli. Tím spíše, že jí děti nebudou rozumět, což platí i pro provolávání jména Rodneyho Kinga v podání rivala Sinbada. Na druhou stranu ty nepříliš dokonalé triky jsou u Rolniček sympatické. A ten závěr nakonec také nabídne příležitosti k zasmání, nejen s ohledem na tu nadsázku a na Arnoldovu předchozí tvorbu. A samozřejmě se vyplatí počkat si na scénu za závěrečnými titulky.

Vánoční filmy nenabízejí tak širokou škálu možností, jako kupříkladu ty, které chtějí vyprávět o druhé světové válce. Ale to trochu odbočujeme, takže zpět k Rolničkám. I ony jsou založené na jednoduchém konceptu MacGuffina, kdy hlavní postava chce konkrétní cennou věcičku, nicméně do cesty za jejím získáním se mu neustále kladou překážky. Dramaturgicky se tedy jedná o pěkně vystavěné dílo, až je trochu s podivem, že další bijáky s účastí scenáristy Randyho Kornfielda/režiséra Briana Levanta si nezískaly větší ohlas. Zřejmě výjimka potvrzující pravidlo, nó. Ovšem takové se taky počítají.

Takže co? Když potřebuju hračku, logicky vyrazím nejdříve do obchodního centra, kde se takové věci povětšinou shánějí snadno ... Pokud zrovna nejsou „in“ a pokud nejsou zrovna Vánoce. Rolničky velmi pěkně ukazují, jak může sváteční atmosféra na lidi zapůsobit. Nezřídka pak ztrácejí zábrany, takže nelze nevyzdvihnout satirickou stránku. Honba za Turbo Manem zahrnuje pronásledování malých dětí skrze prolejzačky, jelikož možná mají výherní kuličku. Třeba pomůže problém vyřešit Santa, kterých jsou plná obchodní centra. Má pomocníka liliputa a na první pohled vypadají, že snahy obejít zákon patří k jejich oblíbeným kratochvílím. Při následné šťáře bude nutné vykličkovat ve stylu Franka Abagnaleho. A když ani tohle nevyjde, pořád se dá vloupat k vlezlému sousedovi, co vám pálí za ženou a co sehnal figurku svému synovi včas.

Po Arnoldově boku se na stříbrném plátně objevily např. Jamie Lee Curtis, Penelope Ann Miller, Brigitte Nielsen, Wendy Crewson nebo Sharon Stone. Tentokrát padla volba na Ritu Wilson (aka manželka Toma Hankse). Nemá sice mnoho prostoru, ale když už ji vidíme, obvykle významně posune děj. O maličkém Jamiem (pozdější Anakin Skywalker ve Skryté hrozbě) nic takového napsal nelze, neboť jeho úkolem bylo především zajistit, aby se divačky dojímaly tím, jak je roztomiloučký. Postava souseda Teda má taky svoje opodstatnění. A to nejen proto, že díky němu mohl představitel hlavního hrdiny říct další ze svých ikonických hlášek – tady v působivém remixu.

Rolničky, kam se podíváš je pěkný filmeček, který má zaslouženě své místo ve vánočním programu, třebaže ve srovnání kupříkladu se Sám doma jest až příliš americký a třebaže pokusy o výchovné prvky v něm ne vždycky fungují. Za českými pohádkovými klasikami o něco zaostává, na druhou stranu co bychom dali za to, kdyby vzniknul u nás podobně vtipný, v únosných mezích nadsazený, ucelený, lehce dojemný a líbivý počin, jehož děj se odehrává ve druhé polovině prosince – podivný Přijde letos Ježíšek? nebo příšerná Křídla Vánoc opravdu nebrat. Ale třeba v roce 2021 zabodují Přání Ježíškovi či Vánoční příběh.

P.S.: Bonusová sekce na Blu-ray se bohužel musela znovu obejít bez českých titulků. Dohromady nenabídne mnoho pozoruhodných materiálů. PRODLOUŽENÉ A VYNECHANÉ SCÉNY jsou spíše jenom prodloužené. TVORBA HRDINY trvá patnáct minut a jedná se o klasický, tj. zajímavý film o filmu. SUPER KIDS uvádí děti v rozmezí 4-14 roků, jak vyprávějí o tom, co by chtěly mít za superschopnosti. TURBO MAN: POD MASKOU zase vypráví o tom, jak tento oblíbený superhrdina pod vlivem získané slávy poněkud zpychnul. Dobré, leč přesto platí, že na bonusové sekci se jistě dalo zapracovat.

Recenze: Kaskadér

Tahle nová akční komedie s Emily Blunt a Ryanem Goslingem, kteří na Oscarech oslavovali komunitu kaskadérů, chce oslavovat... celý článek