Recenze: Komando

Vydáno dne 19.10.2021
Navážeme na knihu Encyklopedie akčního filmu a připomeneme si počin, který bývá někdy považován za „otce“ či „dědečka“ všech osmdesátkových akčňáků, přestože vzniknul až v polovině té dekády.

V té době kupříkladu existoval už první Rambo, který však nebyl čistokrevnou nadsazenou „akčňárnou“, protože se zabýval i serióznějšími tématy jako válka ve Vietnamu a PTSD. Plukovník John Matrix, hrdina Komanda, byl také členem speciální jednotky a má zkušenosti z Angoly, Libanonu nebo Pákistánu. Mimochodem, tento skvost je jedním z těch, na kterých jsem vyrůstal, a tak není překvapením, že když jsem poprvé slyšel, že se do kin chystá nějaký biják s názvem Matrix, logicky jsem ho – společně s mnoha dalšími – považoval za pokračování. A jistě jsem nebyl sám. Ale pojďme zpátky do roku 1985.

Johnovým nadřízeným byl generál Franklin Kirby. Ten mu teď přijel do horského domečku, kde žije se svou dcerou Jenny (může jí být něco pod 15), říct nedobrou zprávu. Někdo vraždí členy jeho bývalé jednotky. Nepřátele má všude. Brzy poté se ukáže, že po něm jde bývalý diktátor (Dan Hedaya) jihoamerické zemičky Val Verde, kterého pomohl sesadit. Teď má zabít tamního prezidenta-svého kamaráda. Jedině tak mu vrátí dceru, kterou drží jako rukojmí. A když to neudělá, vrátií mu ji také, ale po kouskách. Na nepřátelské straně je teď nejen děvkař Sully (David Patrick Kelly), ale i přeběhlík Bennett (Vernon Wells), který byl propuštěn z Johnovy jednotky pro svoji nadměrnou zálibu v zabíjení. A opomenout nesmíme ani drsňáka Cookea (Bill Duke, jenž se zanedlouho objevil taky v Predátorovi).

Nutno zopakovat, že Komando jest opravdu nadsazený, over-the-top akční film, ačkoli spojení „nadsazený over-the-top akční film“ pozvedla série Rychle a zběsile od své čtvrté, resp. spíše páté části na zcela novou úroveň. I tady John bez ryze smysluplného postupu na ledacos přijde (např. na polohu ostrova, kde je jeho dcera vězněna). Pomáhá mu při tom Cindy, kterou náhodně potká a kterou velmi pěkně ztvárnila Rae Dawn Chong, tedy afroamerická herečka v hlavní ženské úloze, což tenkrát ještě nebývalo zvykem.

Na druhou stranu, co se té smysluplnosti týče, nelze ji považovat za velké mínus. Diváci a divačky přece nebyli a nejsou a ani snad v budoucnosti u čistokrevných akčních projektů nebudou zvědaví na inteligenci hlavního hrdiny, nýbrž na jeho svaly a schopnost řídit auto a ovládat zbraně. Komando všechno splňuje, neboť nechybí automobilové honičky, včetně jedné jízdy bez brzd z prudkého kopce. Nechybí ani přestřelky (a raketomet), souboj na nože i údery pěstí. Mnohé z těchto sekvencí přitom patří k nezapomenutelným, takže je s podivem, že režisér Mark L. Lester neproslul i dalšími podobnými tituly (zřejmě kromě Zúčtování v Malém Tokiu).

Ono na Komandu je vlastně docela zajímavé, že zatímco neakční scény nejsou řemeslně nejpreciznější, nicméně i jim pomáhá geniální hudba od Jamese Hornera, ty akční šlapou zcela na výbornou. Jsou tak precizní, že dnešní tvůrci akčňáků by si z nich měli brát příklad. Pravda, velký význam má účast Arnolda v nejlepší formě, ačkoli kdy takovou neměl, že ano?!? Tenkrát však co do muskulatury a charismatu vskutku neměl sobě rovného. Vedle toho nesmíme zapomínat jeho smysl pro humor, který dokázal prodat i během své pozdější komediální éry v první polovině devadesátek. Také z těchto úhlů pohledu obsahuje Komando řadu legendárních momentů, jako vyrvání budky ze zdi, zhoupnutí se ze stropu jako Tarzan, řežbu s Cookem, ikonickou rapidmontáž při oblékání vojenského mundůru, a samozřejmě nelze nezmínit celou finální sekvenci, ve které se mrtvý počítají po desítkách a která vyvrcholí bojem s opravdu nebezpečným Bennettem. Přesně tak, jak to má u těchto žánrových kousků být.

Komando je prostě nesmrtelnou klasikou, která splňuje většinu pravidel akčních filmů, jak jsou uvedena v Encyklopedii akčního filmu. A ty, které nesplňuje, v rámci příběhu vůbec neobsahuje. Takže kdo tenhle biják ještě neviděl, měl by to určitě napravit. Dodejme, že existuje jak kinoverze, tak ta režisérská, která je cca o dvě minuty delší a která ale paradoxně v podstatě nenabídne více výrazných explicitních záběrů. Takhle podívaná je přímočará, avšak to neznamená, že by si chtěla nějak zjednodušovat samotnou akci. Ta skutečně snese na nejpřísnější kriteria.

P.S.: Tento muzikál skládá filmu poctu naprosto jedinečným způsobem.