Snad je to taky tím, že Evropa není – na rozdíl od USA – tolik puritánská a lidé si dokážou spočítat, že každá mince má dvě strany. Navíc nějaká štvanice a urážení pána, který se narodil v roce 1935, jest snad i trochu nepatřičná. Jasně, v říjnu 2021 proběhnul proces se stoletým dozorcem z koncentračního tábora Sachsenhausen, avšak to asi každý vidí, že je zcela o něčem jiném. Woody Allen o těchto útocích na svoji osobu popíše ve své autobiografii nazvané Mimochodem (přesto má 360 stránek) spoustu stránek. Nicméně tato monografie je, celkově vzato, dobrým vodítkem k tomu, jak vnímat a chápat jeho tvorbu.
Na druhou stranu, o známém tvůrci s brýlemi se povětšinou psalo jako o intelektuálovi (což sám nechápe). Přitom jeho tvorba jest ve své podstatě poměrně jednotvárná. A vlastně i jednoduchá – myšleno ale výhradně v tom smyslu, že při frekvenci jednoho filmu za rok není často prostor na výmýšlení nějaké zamotanější zápletky á la Gentlemani nebo Nabít a zabít. Tím pádem není ani prostor na složitější kamerové kompozice a rozkládání scény na několik záběrů z různých úhlů. A tím pádem bývá nejsnadnější řešit mezilidské, resp. partnerské vztahy. A ty jsou v poslední době ve filmografii Woodyho Allena málokdy idylické.
Podobná záměna byla ve filmech k vidění už víckrát. Souvisí s tím, že ‚doctor‘ může v angličtině označovat jak doktora, tak doktorku. A samozřejmě ani v anglicky mluvících zemích, ani v těch španělských neexistuje přechyování na -ová. Takže se ukáže, že Jo Rojas je žena a ještě k tomu nádherná. Mortovi nejenže pomůže s fyzickými nesnázemi, ale k tomu začne mít kladný vliv i na jeho mentální rozpoložení. Dokonce až do té míry, že jí po jejím nepříjemném telefonickém hovoru se záletným manželem položí dosti banální a v daný moment fakt nevhodnou otázku.
S postavami tedy není potíž se rychle identifikovat. Rozhodně jsou dostatečně zajímavé na to, abychom s nimi rádi strávili těch 90 minut. Woody Allen tentokrát nepředkládá žádné vypjaté, dramatické situace. Celou dobu se pohybujeme v rovině komedie, která je autorovi pochopitelně vlastní, vzhledem k jeho kariéře stand-up komika. A stejně jako v jeho vzpomínaných memoárech, také ve Festivalu pana Rifkina přichází s několika geniálními/realitu trefně reflektujícími vtípky – viz např. cholesterol či otázka z úvodu na herečku ohledně jejích orgasmů (nic nevkusného). Ovšem v daném kontextu velice pobaví i obyčejné hraní na bonga.
Festival pana Rifkina ukazuje v plné parádě to, jak moc Woody Allen zbožňuje filmy (a my s ním). Protože určitě platí, že „sledování filmů může být jako snění v bdělém stavu.“ Žádné jiné médium není tolik magické. I tohle nám letos šestaosmdesátiletý režisér připomene, navíc v příjemně oldschoolovém stylu a za to mu dík, třebaže trocha méně záživných scén se tady najde. Hodně zamrzí, že se tomuto počinu nedostalo více pozornosti, protože by si ji býval zasloužil. Ve svojí autobiografické knize o Festivalu pana Rifkina napsal: „Dokáže pomluvený, nervózní režisér, který nikdy nebyly žádný Bergman, natočit chytrý film, když se proti němu spiklo tolik věcí?“ Odpověď zní: „Ano, dokáže!“
P. S.: O kvalitách Festivalu pana Rifkina se bude možné ještě jednou předsvědčit v kině Lucerna, jehož kompletní program je k dispozici TADY.
FOTO: Bioscop