Recenze: Mortal Kombat (2021)

Vydáno dne 19.01.2022
Film, který se opět inspiruje kultovní videohrou (která se inspirovala Velkými nesnázemi v Malé Číně od Johna Carpentera), vyšel nedávno na Blu-ray.

Věřím tomu, že i výrazně mladší ročníky někdy slyšeli o hře zvané Mortal Kombat. Podle ní byl v roce 1995 natočen celovečerák v režii Paula W. S. Andersona, který nejen já považuju za jednu z nejlepších videoherních adaptací. Natočený s velkou pečlivostí a s evidentní zálibou tvůrců v předloze. Navíc s pohlednými herečkami Bridgette Wilson-Sampras a Talisou Soto. Proradný a duše poražených bojovníků požírající Shang Tsung, jehož démonicky ztvárnil Cary-Hiroyuki Tagawa, všechny věhlasné borce inkognito sezval na tajemný ostrov, kde budou moct svoje umění uplatnit v turnaji, který může přinést desáté vítězství zlounů z Mimozemě (Outworld), mezi něž se dál řadí třeba Scorpion a Sub-Zero. Zatím vyhráli devětkrát v řadě, tedy mají stejné skóre jako má v současnosti třeba bundesligový Bayern Mnichov, ale to sem nepatří.

nové verzi bylo rozložení sil pozměněno a na turnaj nedojde, protože nový Shang Tsung (Chin Han) nejenže není tolik děsivý, on je taky fixlující a zbabělý! Takže než by se utkal na férovku, raději chce všechny pobít v momentě, kdy budou na takovou konfrontaci nepřipraveni. Ponejvíce by nás měl zajímat Cole Young (Lewis Tan), což je ve videohrách se neobjevující zápasník MMA, jenž by údajně měl být potomkem mocného bojovníka známého jako Hanzo Hasashi (nikoli Hatori Hanzo, ani Miyamoto Musashi, ani Joe Hisaishi). Proto začínáme v roce 1617, kde budeme svědky první výživné akční sekvence. Těch se v Mortal Kombatu překvapivě objevuje více, byť někdy nezapřou digitální krev. Nutno k tomu dodat, že se film nestydí za svoji přísnější přístupnost.

Stejně tak jsou povětšinou kvalitní vizuální efekty. A vzhledem k tomu, že má každá z postav nějakou svou specializaci, v počínající třetí dekádě 21. století napadnou mnohé patrně souvislosti s Avengers, Justice League, X-Meny nebo s výborným japonským počinem nazvaným Shinobi: Heart Under Blade. Asijských herců či herců s asijskými předky se tady totiž objevuje dost (zároveň nechybí ani černošský Vin Diesel). S výjimkou Hiroyukiho Sanady a Tadanobu Asana se ovšem jedná o zatím vesměs neznámé tváře. To by samo o sobě nemuselo být na škodu, kdyby předvedly trochu procítěnější herecké výkony. Přeci jen v sázce je zkáza celého světa! I z tohoto pohledu dřívější snímek funguje o poznání lépe, přestože kromě Tagawy patřilo nejhvězdnější jméno Christopheru Lambertovi, jenž ztvárnil blesky ovládajícího Lorda Raydena.

Postavy jsou přitom velmi nosné a dalo by se napsat, že také divácky vděčné. Každá z nich by měla být schopná utáhnout samostatný film. Za největšího borce této podívané by sám sebe mohl vyhlásit Sub-Zero. Z jeho dovedností totiž i v létě mrazí. Nejpozoruhodnějším vývojem si projde od úvodu značně nespolehlivě působící Kano. Kung Lao má bezva klobouk a jeho příbuzný Liu Kang, minule hlavní hrdina, tentokrát doplácí na to velké množství postav. Digitálnímu Gorovi zase chybí ta líbivá oldschoolovost. Mileenu může mrzet, že kope za nesprávný tým. Alespoň, že Sonju (i Coleovu manželku Allison) opět ztvárňuje sympatická herečka, konkrétně Jessica McNamee.

Zhruba do své poloviny funguje nový Mortal Kombat velice dobře. Vzhledem k tomu, co postavy v rámci svých možností a schopností předvádějí, si přijdou na své i ti, kteří si kdysi ujížděli na první ze série her, kterých dosud vzniklo 11. Vybaví se rovněž příjemné vzpomínky na zmiňovanou adaptaci, přestože se od ní jinak tahle verze snaží distancovat – ani v bonusech o ní téměř nikdo nemluví. Ovšem tenhle song nepřekvapivě stejně zazní. Vzhledem k tomu, jak solidně je tahle první polovina odvyprávěná, se nechce věřit tomu, že jsme zatím neslyšeli o Simonu McQuoidovi, který celý tenhle kousek režíroval. Bohužel ve druhé polovině začne přibývat bizarnějších záležitostí (včetně těch technického rázu – viz paralelní střih při soubojích), kvůli kterým se film vlastně postupně přesune od neatraktivity k nudě. A to navzdory tomu, že mezi scenáristy najdeme jméno Dave Callaham, který se Sylvestrem Stallonem stál na počátku franšízy The Expendables.

Mortal Kombat z roku 2021 bohužel do značné míry znovu potvrzuje tu bezradnost, když jde o nákladnější (hollywoodské) adaptace slavných děl. Přitom právě manžel Milly Jovovichprvní, třetí a čtvrtou části série Resident Evil či se svou novinkou Monster Hunter ukázal, že to jde. Že jde vymyslet příběh a zpracovat jej tak, aby zaujal i ty, kteří třeba nikdy herní předlohu nehráli. Přiznivci a příznivkyně si určitě všimli, že ve čtvrtém odstavci chybí jméno Johnny Cage. Ten přece dělá kariéru v Hollywoodu a vydat bychom se za ním měli v pokračování, což je zvláštní, když zápletka této jedničky spočívala ve vypátrání a vyhlazení těch úplně nejlepších bojovníků planety Země. A když je řeč o vyhlazení, věřme, že nové pokračování nedopadne jako tohle.

P.S.: Bonusová sekce na Blu-ray obsahuje české titulky a rozhodně je zajímavá, ovšem ne až natolik, aby si zasloužila samostatný speciální článek. Spíše jde o takové to tradiční přiblížení natáčecího procesu. Ve zkratce se z ní dozvíme, že veskrze všichni herci a tvůrci měli vždycky hrozně rádi tu videohru, že natáčení v Austrálii bylo trefou do černého, neboť tahle země poskytla vedle Adelaide Studios také pestré exteriéry, a chybět nebudou ani vystřižené scény nebo medailonky těch nejoblíbenějších (anti)hrdinů a (anti)hrdinek.

Recenze: Starý Dub

Sedmaosmdesátiletý Ken Loach znovu boří mýtus o tom, že ani výborný režisér nemůže natočit v pokročilejším... celý článek

Meghan Ashley