Původně měl režírovat James Gray, což by bývalo bylo pomalu stejně raritní, jako když se pod titulky k filmu Anna Karenina podepsala Anna Kareninová. Ale zanechme legrace a pojďme k serióznější zápletce, která ovšem obsahuje pár úsměvných momentů na odlehčení. A nutno dodat, že tyto momenty fungují. Takže: existují různé speciální, většinou vládní nebo agenturní programy, které dělají z lidí hotové zabijáky, resp. agenty vycvičené na ty nejnebezpečnější/nejšpinavější akce. I Jason Bourne takovým prošel. Proto má hlavní hrdina Sierra Six blíže spíše k němu, než k agentovi 007, třebaže jej v jeden moment zmíní a třebaže tady máma Anu de Armas, který se objevili i v Není čas zemřít. Na martini, ani na slečny nemá úplně čas. I když není pochyb, že s Dani by se jistě rád sblížil, protože s Dani by se rád sblížil každý.
Ač se to po uplynutí expozice zdálo býti takřka Mission: Impossible, začne se nám záhy poté rozjíždět celkem fajnová zábava, jelikož se podařilo probudit zájem o postavy. Včetně té hlavní, byť to nejakčnější, co do této doby její představitel Ryan Gosling předvedl, byl taneček s Emmou Stone v La La Landu … Ne, samozřejmě akční tituly na kontě má taky (mj. Správní chlapi, Blade Runner 2049), ale že by hrál roli mlátičky, v jakých jsme zvyklí vídat Toma Cruise, Matta Damona či Liama Neesona, tak to rozhodně ne. Proti sobě má Chrise Evanse, jenž odmítnul hrát klaďase a místo toho ztvárnil vyšinutého Lloyda Hansena, který pomáhá CIA se špinavou prací a který je podle všeho hrdý na svůj osmdesátkový, téměř „bennettovský“ knírek. Pochopitelně dojde na jejich finální konfrontaci, která bohužel poněkud postrádá realističnost.
The Gray Man je film, který patří spíše do kina, než na televizní obrazovku či dokonce do mobilního telefonu!?! A to i přesto, že by ještě více vynikly určité nedokonalosti akčních scén, které mnohdy působí jaksi umělejším dojmem. Za tu zcela nejlepší – a přitom neakční – můžeme označit příchod k padělateli Wagnerovi Mourovi. Jinak na této nákladné podívané asi ponejvíce zaujme, tedy kromě tohoto songu, poslouchání češtiny a projíždění Prahou (které si vzhledem k nesmyslnému přerušení programu filmových pobídek v následujících rokách v amerických projektech patrně příliš neužijeme), že při čtení mezi řádky zjišťujeme, že postavy nejsou žádné prvoplánové prvoplánové figurky, nýbrž že jejich psychologie jest vlastně docela propracovaná.
FOTO: cinema.de