Recenze: Rychlejší než smrt

Vydáno dne 10.05.2023
Nedávno jsme si přiblížili knihu Fenomén italský western. A v tomto případě jest inspirace populárním subžánrem zjevná.

Tajemná žena přijíždí do městečka, kterému pevnou rukou vládne John Herod – jeden z těch, se kterými se nikdo nechce kamarádit, pokud si je nekoupí. Právě uspořádal turnaj duelů, ve kterém poražený buď umírá, nebo se vzdá, zatímco vítěz postupuje do další kola, přičemž ve hře je velký balík peněz. Ona se také přihlásí, nicméně nám je od začátku jasné, že jí tak docela nejde o ně. Její záměr se ještě nikomu jinému nepodařilo realitovat, přestože tací s podobným smýšlením byli a jsou. Bude tedy nutné mezi všemi pistolníky najít spřízněnou duši, jakkoli se záhy dozvíme, že se střelnými zbraněmi umí sama zacházet zatraceně dobře.

Setká se s jedním Švédem (Sven-Ole Thorsen), jehož povaha mu mnoho šancí na úspěch nedává. Je tady afroameričan Clay (Keith David), kterého najali místní, aby Gena Hackmana coby nekompromisního i proradného Heroda zabil. S Acem (Lance Henriksen) by se eventuálně bylo možné domluvit, ačkoli možná trochu přeceňuje svoje schopnosti. Kid je ještě mladý kluk, který je s každým dalším vítězstvím přesvědčený o své nesmrtelnosti. A pak je tady Cort, který se s hlavním záporákem evidentně zná z dřívejška, ovšem sám se chce od svojí násilnické minulosti distancovat, a proto se stal knězem. Jenže teď bude znovu muset tasit, jestli nechce skončit v kaluži krve na zaprášené ulici. Navíc, ona tajemná žena představuje zatraceně dobrou motivaci k tomu zůstat naživu.

Suzanne Collins inspirovaly ke stvoření Hunger Games dva televizní pořady. Jedním byla reality show, druhým reportáž z války v Iráku. Pod Rychlejší než smrt se podepsal Simon Moore, jenž evidentně hltal spaghetti westerny Sergia Leoneho a „arénové filmy“, o které nebyla po Krvavém sportu nouze. Akorát arénou se stává ulice v jednom městečku, kde strávíme s výjimkou úvodní scény celý film (ze hřbitova tam dohlédneme) Oboje tedy skombinoval dohromady a věřil, že se to někomu zalíbí. Tím někým byla Sharon Stone, která si vydupala, že roli Kida ztvární Leonardo DiCaprio, který už se pomalu chystal nalodit na Titanic. Studio v něj nevěřilo, a tak mu zaplatila honorář ze svého. Russell Crowe hrající Corta zase poprvé v kariéře natáčel v Americe.

Herečka, kterou krátce předtím vystřelil Základní instinkt do pozice největšího sex symbolu devadesátek, si sama vybrala i režiséra. Dát na starosti Samovi Raimimu poctu spaghetti westernům se už na první pohled nezdálo býti nejlepším nápadem. Na druhou stranu je hezké, že díky nezaměnitelnému rukopisu, kterým se prezentoval vlastně už v sérii Evil Dead a který se vyznačuje groteskností a nadsázkou, se Rychlejší než smrt proměnil v bizarní, ale zároveň taky nezaměnitelný a unikátní žánrový kousek. Tyhle skutečnosti se však postaraly o to, že citování Leoneho (např. prostřednictvím ikonických detailů a makrodetailů) vyznívá spíše jako parodie, než jako pocta. Naopak Alan Silvestri musel svou výtečnou hudbou udělat Enniovi Morriconemu radost.

Rychlejší než smrt není prvním westernem, jaký by měl ve svém středu hlavní hrdinku. Nejpamátněji tomu tak bylo tady v případě Elsy Martinelli, a pak v Malé pistolnici Jo z roku 1993, kde podala Suzy Amis výborný herecký výkon. A samozřejmě nemůžeme opomenout Hannie Caulderovou s tváří sexsymbolu 60. a 70. let, tedy Raquel Welch. Burt Kennedy měl evidentně někdy po naprosto skvělém titulu Podporutje svého šerifa! možnost zhlédnout některý či některé z italských westernů a přesně v tomto duchu natáčel. Nepřekvapivě jde o tradiční příběh pomsty, tak jako u Rychlejší než smrt, ve kterém bude postupně odhalena tíživá minulost hlavní hrdinky, se kterou se chce jednou provždy vypořádat. Tváří se, že si se vším dokáže hravě poradit, avšak to je pouze přetvářka v jinak drsném mužském světě. Svoji ženskost naplno projeví ve scéně společné večeře Herodem i v té na hřbitově, čímž by si nepochybně okamžitě získala bezmezné sympatie diváků. Za předpokladu, že by ji nehrála Sharon Stone, protože ta je pochopitelně má od samotného začátku.

RECENZE KNIHY FENOMÉN ITALSKÝ WESTERN JE K DISPOZICI TADY

Speciál

Rozhovor: Dominik Hašek … část PRVNÍ