Připomenuta bude také tvorba Yasuza Masumury, který možná není tolik známý jako Akira Kurosawa či Takeshi Kitano, ale přesto by jeho jméno filmoví fanoušci a fanynky měli znát. Proslul totiž především sebevědomým bořením hranic mezi uměním a komercí. Dokázal, že mainstreamová kinematografie může být stejně odvážná a politická jako její artový protějšek. V retrospektivě obsahující řadu kultovních kontroverzních snímků, které byly natočeny pod hlavičkou známé společnosti Daiei Film, se odráží Masumurova mimořádná všestrannost i nadání experimentovat – od okouzlující prvotiny Polibky (1957) a nádherně nasnímaného melodramatu Dívka modrého nebe, přes kousavý noirový thriller ze světa automobilové špionáže Černé testovací auto a velmi odvážné lesbické drama Svastika, až po jeho vizuálně nejpůsobivější dílo Tetování čili tajemné a brutální legendy z období Edo, předjímající moderní subžánr Female Revenge Movie. V Masumurově tvorbě stojí na prvním místě jeho protiválečný postoj, což je patrné z ostré satiry Jakuzák vojákem a především z kontroverzního Rudého anděla, tedy režisérova nejslavnějšího díla, které bylo nedávno opatřeno nově restaurovanou 4K verzí. V mezinárodním měřítku snese nepředvídatelná a vizionářská estetika Masumurových filmů srovnání s tvorbou Nicholase Raye nebo Samuela Fullera.
V rámci dlouholetého projektu premiér digitálně restaurovaných kopií nejvýznamnějších děl českékinematografie uvede karlovarský festival v letošním roce oceňovaný snímek Evalda Schorma nazvaný Každý den odvahu. Tento projekt z roku 1964 patří v rámci československé nové vlny k těm nezásadnějším. Snímek podle scénáře Antonína Máši zcela nový způsobem nahlíží na morální krizi, jíž procházela generace lidí v období společenských změn, které nastaly po odsouzení stalinského kultu osobnosti. Hlavní hrdina, strojírenský dělník Jarda patřil k mládežnickým úderníkům, kteří po vítězství komunistů v roce 1948 díky politické angažovanosti dosáhli významné kariéry. Změny politického kursu a nový vývoj společnosti však mladému muži přinášejí kruté vystřízlivění z falešných ideálů. Jarda není schopen se situaci přizpůsobit. Politická činnost, která znamenala ocenění a úspěch, a v níž spatřoval smysl života, se najednou stává zdrojem výsměchu a on se cítí zrazen. Společenská deziluze se propojuje s osobní „třicátnickou“ krizí, kdy Jarda selhává jak v pracovním životě, tak partnerském vztahu s aranžérkou Věrou (Jana Brejchová). Tahle provokativní dramatická studie, kterou do Varů doprovodí sám představitel hlavního hrdiny Jan Kačer, se ve své době setkala se značnou nevolí establishmentu.
FOTO: www.kviff.com