Jenže zatímco Billy Wilder šel při vyprávění nekompromisně až na dřeň, díky čemuž stvořil nadčasový klenot, Hitchcockův biják – o sedm roků mladší – opět posouvá do popředí myšlenku, že jeho tvůrce ve své kariéře natočil víckrát de facto stejný film. Podobně jako Martin Scorsese. Tentokrát jde o to, že si ve vlaku přisedne ke známému tenistovi Guyovi Hainesovi pochybný psychopat Bruno Antony. Ví, že se spolupasažér-sportovec chce zbavit svoji zlé manželky Miriam, aby si mohl vzít senátorovu dceru Anne. Na rozdíl od Kmotra, učiní nabídku, která se odmítá: On zabije manželku, zatímco Guy zabije Brunova nenáviděného otce, jelikož ten si uvědomuje zrádnou povahu svého syna. Prostě by si vyměnili vraždy. A jakožto dva lidi, kteří se náhodou potkali v jednom kupé, je přece nikdo nebude podezírat a tenhle trestný čin jim projde.
Zápletka pozoruhodná, ba v jistém smyslu nebezpečná, protože mohla inspirovat (a dost možná aj inspirovala) skutečné zločince. Problém spočívá v tom, že film není poháněný jí samotnou, nýbrž postavami, resp. postavou. Záhy zjišťujeme, že Bruno je všehoschopný, takže musíme počítat s tím, že může objevit taky ve scénách, ve kterých by se teoreticky objevit neměl. Není to ani tak o tom, že na rozdíl od Scorseseho v Mysu hrůzy, Hitchcock neměl Roberta De Nira, nýbrž Roberta Walkera. A vlastně to není ani o tom, že druhý jmenovaný ztvárňuje roli tak, že čitelně lže, takže mu sotva může někdo uvěřit. A není to ani o tom, že oba tituly dělí rovných 40 roků. Potíž spočívá v tom, že rodák z Londýna, který v Cizincích ve vlaku podruhé v kariéře spolupracoval se svou dcerou Patricií, prostě zase nejde až na dřeň.
Cizinci ve vlaku jsou titulem, v jehož rámci strávíme v uvedeném dopravním prostředku pouze cca 10 minut. Velikou pochvalu zasluhuje za scénu s kolotočem, která byla trikově naservírována působivě, jakkoli se nelze pozastavit nad způsobem, jakým splašenou atrakci ten starší pán ve filmu zkrotil. Režisér také nechtěl spolupracovat s Ruth Roman, která přitom v roli Anne předvádí prakticky nejlepší herecký výkon ze všech zúčastněných. Knižní předloha Patricie Highsmith, díky níž můžeme vidět i výbornou Smrt v labyrintu, byla podle všeho v ledasčem odvážnější. Nebylo by překvapením, kdyby si z ní vzala tahle adaptace jenom expozici, která jest prakticky ukázkovým prvním dějstvím. Bohužel s tématem/myšlenkou, že každý zná někoho, kdo ho maximálně štve a koho by tudíž nejradši zabil, se nepracuje dobře. Nic na tom nezmění ani slovíčkaření spočívající v tom, že se slovo Strangers (cizinci) v původním anglickém názvu dá snadno změnit na Stranglers (škrtiči).
P.S.: Na DVD se z bonusových materiálů dozvíme, kdo na filmu pracoval, jak vypadá trailer a přidáno bude podivné němé minutové video, ukazující Alfreda Hitchcocka u vlaku při „historickém setkání“.
FOTO: cinema.de