Duben

Press: Dvacátý ročník Festivalu indického filmu

Vydáno dne 10.10.2023
Letošní podzim se slaví samá festivalová jubilea. Deset roků existuje jak Be2Can, tak Future Gate Festival. A Festival indického filmu má dokonce ještě jednou tolik! Na co se můžeme v pražském kině Světozor těšit od 12. do 14. října 2023? 

 










 

Vedle šestice pečlivě vybraných filmů bude možné zhlédnout výstavu plakátů a zúčastnit se velkolepé párty. Přehlídka indické kinematografie začínala v roce 2003 jako Festival bollywoodského filmu skromnými projekcemi pro pár desítek nadšenců na pražské FAMU a v klubu NoD. O rok později se přestěhovala do opravdového kina, konkrétně do žižkovského Aera, načež tedy natrvalo zakotvila v kině Světozor, které se – jak je jistě dobře známo – nachází v podstatě na Václavském náměstí. Ostatně přehled všech ročníků je k dispozici tady.

Během uplynulých devatenácti ročníků se promítly desítky filmů: archivní i zbrusu nové, černobílé i barevné, ba dokonce došlo na jednu exkluzivní 3D projekci. Organizátoři se nesoustředí jen na tradiční Bollywood, nýbrž také na filmy z ostatních indických regionů (např. marátské, telugské, tamilské, bengálské). V minulosti byly zařazeny rovněž projekty ze sousedních zemí, tj. z Nepálu a z Pákistánu. Na plátně se vystřídalo nesčetně žánrů. Od typických kasovních trháků (komedie, drama, thriller, krimi, horor) přes počiny artové, experimentální, studentské (!), animované, queer a dokumentární. Proběhlo také několik debat s hosty z řad tvůrců a herců, mezi které patří například představitel slavného Sandokana Kabir Bedi, jenž naše hlavní město poctil svou návštěvnou v roce 2014.

Atmosféru Indie po dobu konání festivalu vždy doplňovalo jídlo z indické restaurace nebo nabídka tradičního nápoje „masala chai“ (nejinak tomu bude letos), několik ročníků to byl bollywoodský jarmark, ale opravdovou tradicí se stala zejména taneční bollywoodská párty. Ta letošní bude vyvrcholením oslav v sobotu 14. října, po dlouhé době opět v klubu P.M. v Trojické ulici. Zazní na ní nejen známé bollywoodské hity, nebude scházet soutěž o hodnotné ceny … A kdyby se snad náhodnou našel někdo, kdo ještě neviděl, jak stylově se v Indii tancuje, ten bude mít taky jedinečnou příležitost. Více informací o celé přehlídce nabízí jak FACEBOOKOVÁ UDÁLOST, tak OFICIÁLNÍ STRÁNKY.


PŘEHLED FILMŮ:

VADH

 










 

Stárnoucí manželé Mishrovi (Sanjay Mishra a Neena Gupta) se snaží vést poctivý a důstojný život, ačkoli se potýkají s chudobou a zklamáním z dospělého syna, který odjel do Ameriky a vůči svým rodičům projevuje jen neúctu a nevděk. Přitom právě kvůli jeho americkému snu Mishrovi upadli do dluhů a musejí snášet pravidelné ponižování od odpudivého lichváře Prajapatiho (Saurabh Sachdeva). Když je zbožný a konzervativní pár zahnán na pokraj zoufalství, odhodlá se k radikálnímu činu, po němž se bude muset vypořádat s mafiány, zkorumpovanými policisty i vlastním svědomím. Režijní debut paňdžábského filmaře Jaspala Singha Sandhua mísí šokující žánrovou podívanou se sociálním realismem a klade si otázku, zda se lpění na ušlechtilých morálních zásadách někdy nemůže stát překážkou pro dosažení spravedlnosti.


MRS. CHATTERJEE VS. NORWAY

 










 

Debika Chatterjee (Rani Mukerji) a její manžel Aniruddha (Anirban Bhattacharya) žijí v norském přístavním městě Stavanger, ovšem v mnohém jsou typickým indickým párem. Zatímco Aniruddha pracuje jako inženýr a usiluje o norské občanství, Debika zůstává ženou v domácnosti, kde se stará o dvě malé děti. Jenže místnímu úřadu na ochranu dětí se tradicionalistické rodinné poměry u Chatterjeejů nelíbí. Rozhodne se obě děti manželům odebrat a umístit je do ústavní péče. Tím začíná nezdolné snažení zoufalé Debiky, aby milované potomky získala zpět. Film volně inspirovaný skutečným a hojně medializovaným případem expatky Sagariky Chakraborty sice vyjadřuje určitou skepsi k tradicionalistickému uspořádání indických rodin, avšak většinu své kritiky směřuje na norské úřady. Ukazuje, že i vyspělý stát může být ve vleku neempatické byrokracie, která navíc nemá pochopení pro kulturní rozdíly.


SHOEBOX

 










 

Roku 2018 byla severoindická metropole Iláhábád přejmenována na Prajágrádž. Předchozí jméno město získalo za vlády muslimské dynastie Mughalů, zatímco to nové, sanskrtské, má zdůraznit jeho význam jako hinduistického poutního místa. V kontemplativním celovečerním debutu režiséra Faraze Aliho se však s přejmenováním města ztrácí i část jeho dřívějšího ducha. To je ilustrováno na příběhu mladé ženy Mampu (Amrita Bagchi), která do Iláhábádu přijíždí, aby se postarala o svého chřadnoucího otce Madhava (Purnendu Bhattacharya). Tomu větší starosti než chatrné zdraví dělá osud jeho kdysi populárního jednosálového kina, jemuž hrozí demolice, aby na jeho místě mohlo vzniknout obchodní centrum.


TU JHOOTHI MAIN MAKKAAR

 










 

Sebevědomý frajírek Mickey (Ranbir Kapoor) může vypadat jen jako rozmazlený syn zámožných rodičů, nicméně potají si sám vydělává neobvyklou podnikatelskou aktivitou – pomáhá lidem zosnovat rozchody s jejich partnery či partnerkami tak, aby proběhly co nejhladčeji. Jenže pak se sám zamiluje do okouzlující Tinni (Shraddha Kapoor). Ta se necítí připravená na svatbu a anonymně kontaktuje poradce, který by jí pomohl vztah ukončit. Netuší ovšem, že jejím rozchodovým guru není nikdo jiný než právě Mickey. Film navazuje na novodobý trend bollywoodských romantických komedií z prostředí opulentně bohatých rodin, v nichž se potkává okouzlení moderní západní kulturou a konzumerismem s tradičními rodinnými hodnotami.


ONCE UPON A TIME IN CALCUTTA

 










 

Ela (Sreelekha Mitra) je zdrcená z tragické smrti malé dcery a hodlá opustit svůj dům a začít nový život. Potýká se ovšem s finančními nesnázemi, a tak se pokouší přesvědčit nevlastního bratra (Bratya Basu), aby prodal staré opuštěné divadlo, v němž kdysi vystupovala Elina matka. Bengálský režisér Aditya Vikram Sengupta film natočil jako melancholickou poctu rodné Kalkatě, která byla dlouhodobě významným kulturním centrem i jednou ze základen místních revolučních hnutí. Snímek držící se formálních postupů slow cinema ukazuje jak chátrající staré části města, tak moderní výstavbu, která se mnohdy necitlivě rozrůstá spolu s novodobou honbou za snadným ziskem. O působivou vizuální stránku filmu se postaral věhlasný turecký kameraman Gökhan Tiryaki.


SATYAPREM KI KATHA

 










 

Satyaprem (Kartik Aaryan) touží po manželce, ale jako o nezaměstnaného neúspěšného studenta o něj žádná žena nemá zájem. Tanečnice Katha (Kiara Advani), do níž se zakouká, je navíc zadaná. O rok později se ale Katha se svým partnerem rozejde a pokusí se o sebevraždu. Satyaprem jí zahrání život a k jeho překvapení jej rodiče dívky osloví s nabídkou, aby se s Kathou oženil. Ona sama však se svatbou souhlasí jen neochotně a po obřadu se usilovně vyhýbá tomu, aby musela se Satyapremem trávit noc ve společné posteli. Frustrovaný Satyaprem chce chování své manželky přijít na kloub a časem zjistí, že Katha skrývá traumatizující tajemství. Úspěšný film se postupně přelévá z romantické komedie do sociálního dramatu a publiku nabízí jak reflexi citlivých společenských témat, tak velkolepé taneční scény.

FOTO: bollywood.cz
(Autor: Tomáš Kordík)
 

Kino

Recenze: Kaskadér

Tahle nová akční komedie s Emily Blunt a Ryanem Goslingem, kteří na Oscarech oslavovali komunitu kaskadérů, chce oslavovat... celý článek

DVD

Recenze: Nový svět

Terrence Malick se ve své tvorbě vrátil i do vzdálenější minulosti, ovšem tahle výprava na začátek... celý článek
 
Přidat na Seznam.cz