Pravda, svými názory a počínáním se do popředí dostávají Jaroslav a Soňa. On je stand-up komik, který je opravdu vtipný (nejen hláška „Kolínwood“ při výletu do Kolína), jenže jeho nízký věk přeci jen hraje v některých případech proti němu. Ona je citlivá, hodná a chytrá holka, u které se nelze zbavit dojmu, a není to nic překvapivého, že v některých ohledech v neklidné současnosti složitěji hledá odpovědi na některé otázky. Společně prošli Centrem pro integraci cizinců, kde jsou při hodinách nečekaně aktivní. To bude asi souviset s tím, že tam jsou dobrovolně, jelikož nechtějí nebo nemůžou žít ve své rodné zemi. Režisérka nechce hrát na úplně seriózní strunu. To bylo zřejmě správné rozhodnutí, ačkoli vystřihnutí Jardova stand-up výstupu tím spíše mohlo zůstat. Rozhodně se jedná o dokument, na který bych se někdy rád podíval znova.
HODNOCENÍ: 8/10
NAMASTÉ HIMÁLAJ
Příležitost prozkoumat ve velkém tamní přírodu tedy nedostaneme, nicméně to neznamená, že by kvůli tomu zbýval prostor pro nudu. I proto, že film je natočen tak, aby překročil hranice běžného domácího videa, jaké si leckteří pořizují na dovolené čistě pro svoje soukromé účely. Tedy, snad s výjimkou závěrečného záběru před barákem. Zato jsme pravidelně informovaní o tom, kolikátý den lockdownu uplynul a jak to vypadá s vývojem pandemie, na kterou je nahlíženo v maximální obezřetnosti. Podařilo se natočit pěstování rýže, nahánění pavouka i přívalové deště, bohužel s fatálními následky. Z režijního úhlu pohledu se vlastně jedná o velmi profesionálně odvedený produkt. A že se průběžně, především tedy v závěru, dočkáme osvícených mouder, lze také odpustit, jelikož autoři mají na trochu filozofování určitě právo. A rozhodně se dá věřit tomu, že tahle cesta – s neplánovaně delším pobytem – je přiměla některé věci přehodnotit. V tomto směru nejsou první, ani poslední.
HODNOCENÍ: 8/10
POZEMSKÉ VERŠE
Vypadá to, že se v závěru pokaždé dočkáme nějaké úderné pointy, ale není tomu tak. A nutno dodat, že tvůrci ji vlastně nepotřebují. Čili se nedá tvrdit, že by vsadili na nedoslovný přístup Asghara Farhadiho, jelikož ty jednotlivé situace mluví samy za sebe a o současném Íránu toho mezinárodnímu publiku hodně prozradí. V jednom příběhu otec narazí, když chce pojmenovat svého syna David (s anglickou výslovností). V jiném se holčička obléká na svůj obřad dospělosti. V dalším se ředitelka vyptává studentky, kdo že jí to přivezl na motorce do školy. Jindy šéf firmy slibuje uchazečce o pracovní místo výhody, když k němu bude přívětivá. Pak přijde paní hledat svého hlídkou odvezeného psa. A chybět nemůže ani režisér, jehož scénář projde přes cenzuru jenom tehdy, pokud jej jaksi výrazněji upraví, tj. odstoupí od svého původního tvůrčího záměru a natočí nekonfliktní podívanou. Morální porozumění jdou obvykle stranou, protože autority zjevně svého postavení často zneužívají a ve svých rozhodnutích se alibisticky odvolávají na zákony. Ovšem, navzdory nejednoduché politické situaci nadále platí, že íránské filmy mají vysokou úroveň. Tenhle by si určitě u nás zasloužil své místečko v běžné distribuci. V podstatě i proto, že potvrzuje, že v jednoduchosti je síla.
HODNOCENÍ: 9/10
FOTO: jedensvet.cz