Recenze: Zimní prázdniny

Vydáno dne 05.04.2024
Film nominovaný na pět Oscarů, z nichž jednoho získal, stále hrají některá kina.

Bartonská škola se nachází ve státě Massachusetts. Dlouhé roky na ní přednáší Paul Hunham, co se specializuje na antickou literaturu. Rád si přihne, každým okem se dívá jinam a smrdí jako ryby, což je taky dáno určitou kondicí. Jedním z jeho studentů je Angus Tully. Ten není hloupý, ale svou upřímností si kolikrát zavaří. Bude-li ještě jednou vyloučen ze školy, půjde na vojenskou akademii Fort Union, jaká představuje takové peklo na Zemi. Jeho otec možná je a možná není mrtvý, matka s tváří Gillian Vigman o něj nejeví zájem, protože má nového přítele Tatea Donovana, se kterým chce trávit nadcházející svátky. Afroamerická kuchařka Mary přišla o syna-vojáka. Když se po několika dnech vánočních prázdniny šťastně odpojí ostatní přebývající studenti, zůstane s Hunhamem a Tullym sama ve školním kampusu (nikoli krampusu). A teprve tehdy začne to pravé dobrodružství … A nebo taky ne.

Nikdo z těch tří nemá zrovna radost, že musí trávit čas, kór takhle o svátcích, ve společnosti těch zbývajících dvou, resp. Mary je to asi celkem jedno, protože je dobrá duše a navíc utrpěla velikou ztrátu, takže nevrlí profesoři a přidrzlí studenti ji opravdu nemůžou vykolejit. Prostory, ve kterých se příběh odehrává, nejsou izolované jako hotel Overlook nebo lesní chata, přesto tady po vylidnění plyne čas hodně pomalu. Snad i proto může nejednomu trvat klidně hodinu, než si k těm třem postavám vytvoří určitý vztah. Ovšem při naskočení závěrečných titulků uznáme, že Paul Giamatti, Da’Vine Joy Randolph i úplný novic Dominic Sessa to zahráli výborně a herecky se dokázali – nepochybně také díky přesnému režijnímu vedení – sladit na stejnou vlnu.

Svým způsobem čtvrtou do party bude Hunhamova kolegyně Lydia (Carrie Preston), která o učitelském volnu brigadničí coby servírka a která vypadá, že má zájem se s ním sblížit, té rybině navzdory. Na druhou stranu se třeba snaží být jen milá, což si jak on, tak Tully vykládají jinak. Každopádně, mladší z obou mužů dychtí po čemkoli, co by zahnalo nudu. Takovou věcí může být tu vánoční večírek u Lydie, tu výlet do Bostonu, kde shodou okolností bydlí Maryina těhotná ségra a kde se po ulicích procházejí postarší štětky. Pamatujme, že se pohybujeme v roce 1970 (a později kratičce 1971), což znamená, že postavy klidně můžou vyrazit do kina na Malého velkého muže, pokud to tedy není jen záminka k uskutečnění dlouho odkládaného plánu. Je hezké, že tvůrci nezvorali rok – na rozdíl od těch, co stojí za projektem Lovelace (recenze), kteří v roce 1970 nechávají postavy zaníceně promlouvat o Francouzské spojce (recenze), co šla do kin až následujícího roku.

Když mezi postavami probíhají „smalltalkové“ a běžné dialogy, např. o historii, je všechno v naprostém pořádku. Ovšem v momentě, kdy chtějí tvůrci rvát z diváků a divaček emoce prostřednictvím toho, že postavy, především tedy Tullyho, nutí řešit rodinnou situaci, film do značné míry přestává fungovat (s výjimkou předfinální scény v ředitelně), jelikož podobně emočně-násilný, ba spíše až patetický přístup, aplikuje každoročně několik snímků, co se pak ucházejí o cenu Akademie. V Zimních prázdninách zároveň platí, že leckterým scénám schází výraznější pointa, takže když na ně budeme chtít nahlížet jako na takový ten „feel-good movie“, tak budeme muset dodat, že existuje řada příjemnějších.

Zimní prázdniny jsou filmem, v jehož jedné scéně se mluví o plagiátorství, přičemž právě režisér Alexander Payne (jeden z těch, co jejich počiny bývají s železnou pravidelností nominované na Oscara) a scenárista David Hemingson (též stvořitel seriálu Whiskey Cavalier, co se natáčel v ČR) byli nařčeni Simonem Stephensonem (Luca), že vykradli jeho scénář k filmu Frisco, jaký se více než jednu dekádu zpátky dostal na hollywoodský seznam nejlepších dosud nerealizovaných scénářů. Uvidíme, jak celý spor dopadne. Komplikovanější může být v tom, že podobných příběhů nabízí historie kinematografie celou řadu. Tenhle vedle kvalitních hereckých výkonů zaujme ještě precizní dobovou atmosférou.