Komentáře k filmu Agora
Počet komentářů k filmu: 19
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 2.1.2020
Je až k smíchu (kdyby to nebylo k pláči), jak se i historie lidstva motá v kruhu. V alexandrijské křesťanské komunitě docházelo přesně k tomu, před čím varoval sv. Pavel ve svých listech, a tak bratrstvem starověkých streetworkerů začala cloumat pýcha se svou blízkou příbuznou - arogancí... a žádný charismatický zastánce pravých křesťanských zásad zřejmě nebyl právě na skladě, v čerstvě uznaném státním náboženství se tak začalo formovat podhoubí kariéristů, zneužívajících víru (a neznalost, jakož i nedostupnost ověření si biblických myšlenek a zásad) nově obrácených křesťanů k upevnění moci, a bohužel, i té politické, a z ní pramenící obhajobu svých zlých skutků. Již úvodní fanatická velkohubost Ammoniova naznačí, že se cosi stalo s ideály prvotní církve a události věcí příštích utvrzují nastupující mocenský trend. Hypatie Alexandrijské je mi upřímně líto (o to víc, že její smrt nebyla zdaleka tak romantická, jak by si jistě přál nejen Alejandro Amenábar), ač k vědátorkám jejího typu nechovám kdovíjaké sympatie, což lze částečně přičíst mé vlastní neschopnosti cokoliv vykoumat, zvlášť ve světle vzpomínek na rovnicové testy z matematiky, ve kterých jsem docházela k závěrům, že rovnice nemá řešení... třeba i u čtyřech z pěti! Nicméně obdivuji zanícení, s jakým toužila odhalit tajemství vesmírného řádu, na druhou stranu se nedá říct, že bych díky tvrzením, rovnajícím se jistotě ohledně fungování sluneční soustavy byla šťastnější, ačkoli nelze zapřít i jiné výhody, například, že při zatměních zpravidla nebývám k smrti vyděšená. Abych se dostala k snímku samotnému... Dobrý film, bez silných tendenčních prvků, k zamyšlení nad dějinami i nad námi samotnými, nad lidskou touhou pronikat tajemství, která nás obklopují, jakož i jemně navádějící k poučení z krizových vývojů lidstva... když se vrátím na začátek komentáře - vždyť jsme se téměř nikam neposunuli (viz stěžejní věta prefektova: "Jak jsem byl naivní, když jsem se domníval, že jsme se konečně změnili.")! Ještě stále kácíme (a zase stavíme) sochy, ničíme díla, boříme stavby, pálíme knihy... a vždy ve jménu něčeho, o kolik krásy a moudrosti bychom byli bohatší, je opravdu až směšné, jak se zas a znova stávají z honosných míst chlévy, vojenská skladiště nebo prostě jen ruiny... Proč máme potřebu stavět nové a nové skulptury "velikánů", jimž se potřebujeme tak nutně klanět a které mnohdy nepřežijí ani jednu generaci... něco nám evidentně schází, že by Bůh? A stejně jako jindy, stále se profilují noví vykladači svých potřeb a zájmů, provokatéři, falešní proroci a velkohubí kazatelé pravdy. Naděje, ta ovšem zůstává. Ideály prvních křesťanů se vytrácely, ale vždy je někdo dokázal vracet zpět, třebaže bojem oslabené, důkazem budiž přežívající dvoutisíciletá norma, pilíř evropské civilizace, a ač mnozí místo stvoření vzývají mocný horký pšouk a Darwinovu teorii (podtrhuji teorii), já tvrdím, že to podstatné, co nám křesťanství přineslo, máme už vepsané do genofondu. Nu a co se mezitím stalo s Alexandrijskými? Až na koptské výjimky si za udržování folklórních prvků jako kamenování a řezání hlav cirka dvě stě let počkali na náboženství nové a jestli neumřeli, žijí tam dodnes. Tedy někteří. A Židé? Tak ti jsou stále v exilu. Až do konce věků, pravil Cyril. Jinak slušná výprava, hudba i obsazení... až na toho gymnazistu, který ztvárnil syrénského biskupa.
Hodnocení:
Přidáno: 3.10.2019
Ach jo. Zase další film který dělá z křesťanství něco jiného než křesťanství ve skutečnosti je, respektive zaměňuje křesťanství s římským katolicismem. Oklamaná uživatelka efCZa tady označila křesťanství za něco co podle ní patří do "pytle zla" společně s otrokářstvím atd.
Lidi, mějte na paměti, že chtít po ateistovi aby vám vysvětlil co křesťanství je DOOPRAVDY, je jako chtít po doktorovi aby vám opravil auto.
Přečtěte si prosímvás raději tohle: proc-krestanstvi.cz
Ta stránka je zajímavá a odpoví vám na vaše otázky o křesťanství. Přečtěte si to a prosím, nevěřte lžím a bludům!
Hodnocení:
Přidáno: 8.4.2016
Historický?
Film je celkom pozerateľný. Z historického hľadiska tam veľa pravdy nie je. je pravdou, že Hypatia bola historickou postavou, krásnou a veľmi vzdelanou ženou, s vedeckými úspechmi. Zomrela pravdepodobne ozaj tak, ako je to vo filme, nie je isté, či to bolo na príkaz patriarchu Kirilla. Neodškriepiteľnou skutočnosťou je, že v dejinách kresťanstva, sa do jeho radov dostalo množstvo ľudí iba pre osobný prospech, boj o moc a majetok. Náboženský fanatizmus nakoniec ale každej viere, v perspektíve, viac uškodil, než pomohol. Zničenie Knižnice je však vo filme vykreslené absolútne nehistoricky.
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 22.8.2015
Křestané
Tak špatné až se tomu ani nedá věřit.To, že už starověk měl své feministky je spíš úsměvné, ale očekával jsem promyšlené drama z dob Theodosia Velikého a ono... nic. Film vypadá jako levná kopie seriálu Řím. Atmosféra na bodě mrazu, jakákoliv silnější příběhová linka zde chybí a postavy jsou stejně ploché jako kružnice Hypatie. Celé to působí, jak kdyby se mezi sebou mlátili ultras fotbaloví fanoušci, kteří místo zeleného trávníku vyznávají bytosti v oblacích. Agora má tak paradoxně stejnou vlastnost jako vesmír samotný - vzduchoprázdno. Myšlenkové i dějové.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 9.9.2013
Mně osobně se film velice líbil, ať už tématicky, nebo zpracováním a určitě mi nepřipadal nudný. Kdo chce něco akčnějšího, neměl by vyhledávat historické filmy a navíc-ne každý je zvědavý na naturalistické záběry z bojů a vraždění-usekané končetiny,...(bohužel i to je tomuto fimu vyčítáno). Pěkně a věrohodně zpracované kulisy. Zaráží mně ještě víc, jací byli tehdejší křesťané netoleratní primitivové, kteří místo, aby byli rádi, že se už nemusí skrývat a prchat, tak ještě dokonce už tehdy násilím obraceli na svou víru, potírali odpor, ničili a dokonce i vraždili a vlastně celé své učení převrátili naruby. Určitě bych film doporučila, i když je smutný.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 22.8.2012
Každá víra je zneužitelná. Víra v jednoho boha, to měl být pokrok, ale jaksi se ukazuje, že je to zase poněkud složitější, protože se o toho jediného boha musí mnozí dělit s druhými. Zlo ve jménu víry se rázem mění v dobro s potoky krve kolem. Velmi cenný film a rozhodně není lehké jej pochopit ve všech souvislostech. Pokud kdokoliv čeká zábavu a děj, který jej nebude nudit, nechť se zaměří na akční filmy třeba s Rambem.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 14.3.2012
Z mého pohledu po filozofické a teologické stránce nejlepší film posledních let. Vše ostatní už řekli jiní v komentářích , opakovat se tudíž nechci. Ale svůj souhlas vyjádřím rád a sebejistě což bych v roce 400 naneštěstí asi zaplatil životem.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 17.2.2011
Nuda
Tohle byl dle mě nejnudnější film co jsem kdy viděl. Sice vizualní stránka filmu nemá chybu, ale děj tak nějak pokulhává. Rozpočet filmu byl 50 mil euro jak jsem četl, zajímalo by mě kolik vidělal producentům? Jinak R.W. patří k mojim oblíbenkyním, tak i režiser Amanábar umí natoči kvalitní film dle mého gusta, ale tohle byla šlápota vedle. za mě jen 50%
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 7.2.2011
Film, který se zmiňuje o jediném poselství a též nositeli smrti - víře. Víra je v tomto filmu klíčovým prvkem děje, hned vedle bádání filozofky o podstatě vesmíru. Musela zemřít, přesto se svět až o několik set let později dozvěděl o jejím objevu..Krásný dojemný film...
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 16.12.2010
skvělá ukázka toho, jak je každé náboženství zneužitelné, především pokud jsou lidé nevzdělaní... což můžeme vidět naneštěstí i dnes...
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 3.12.2010
Agora
Agora, otevřené shromaždiště uprostřed dřívějších měst, kde se odehrával veřejný život. Jihoamerický Amenábar, který vzešel do podvědomí diváků hlavně díky vynikajícímu snímku "Ti druzí", natočil historický film o jedné ženě, která se zabývala filosofií a astronomií v dobách, kdy se světem začínala šířit hlavní vlna křesťanství. Nemyslím si, že Agora nějak zvlášť kritizuje tuto světovou víru, bez poskvrny nezůstali ani tehdejší bezvěrci, ani tehdejší Židé. Jde spíš o lidi,kteří jsou u moci, a kterým je vlastně jedno, v co věří nebo nevěří, hlavně aby vše vedlo ku jejich prospěchu.
Filosofku Hypatii ztvárnila nádherná Rachel Weisz, které to sice nesluší tolik jako v "Mumii", přesto je ale dost krásná. Bohužel jako herečka až tak moc nevyniká, její projev se mi zdá takový obyčejný, ne moc zapamatovatelný. A ostatních hrdinů si člověk přes soustředěnost na hlavní hrdinku ani nevšimne.
A angličtina v tehdejší době v oblasti Středozemního moře? Trochu mi zkazila výsledný efekt, ale to se už holt musí odpustit...
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 12.11.2010
Myslela jsem, že je film starší, jelikož nám ho pouštěl učitel dějepisu ještě půl roku předtím, než k nám přišel do kin.
Historické filmy mám ráda a tenhle se podle mě povedl. Za poslední dobu mohu říct, že jsem lepší "historičák" neviděla.
Rozvoj křesťanství patří mezi docela sporné a tento film byl natočen dost protikřesťansky, ale zaujmul. Něco z pravdy se tam určitě našlo.
Zajímavá byla postava Hypatie, tato historická osoba mě fascinuje a je mi líto, že se nic z jejího díla nezachovalo. Skvělý herecký výkon Rachel Weisz. Musím ale také přiznat, že bych s Hypatií asi nezvládla žít, jelikož pořád jen mluví o svém vlastním světě a někdy jsem se v tom ztrácela.
Další plus je prostředí, protože Egypt je mé oblíbené místo.
Na film se podívám moc ráda znovu a doufám, že se dočkáme dalších takových povedených historických kousků, které dokáží vtáhnout do děje.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 18.10.2010
Jeden z hezkých historických (velko)filmů poslední doby, který tak nějak zapadl. Zajímavý příběh ženy, na jehož pozadí běží dějiny - otrokářství, křesťanství a jiná zla...
Hlavní myšlenku filmu říká sama Hypatia - v co věří? - v rozum. A právě o svobodě rozhodnutí celý film je. Alespoň podle mne.
Protiklady jsou zde Hypatia a její otrok - oba čelí mnoha rozhodnutím, a ač ona zaplatí životem, zemře svobodnější než osvobozený otrok, kterým dějiny v podstatě jen zmítají.
Přezevšechno jsem však film nazvala pouze hezkým, sám tak nějak osciluje mezi velkofilmem a komorním dramatem, aniž by se přiklonil na jednu stranu, což mu myslím škodí. Přesto herecké výkony kvalitní a poseltví pro otevřené lidi taky jasné (ovšem bez zbytečného patosu - děkuji).
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 15.9.2010
Amenábar si zaslouží bod za to, že tento příběh vydoloval z propadliště dějin a nebál se ho zfilmovat, byť z jeho pojetí čiší snaha o odsouzení náboženského fanatismu jako takového. Vizuálně efektní snímek ale bohužel dokazuje, že v současné době málokdo dokáže natočit film, který by byl obrazově bohatý a zároveň měl „bohatý“ scénář. Takže zatímco můžeme sledovat překvapivé záběry na „zrekonstruovanou“ Alexandrii (i když vesmírné prostřihy ve stylu Google Earth působí spíš komicky), samotný příběh je zoufale jednoduchoučký a plný klišé. Zapálená vědkyně a její kuželosečky, zamilovaný otrok, který se mstí za to, že je otrok, hezoun a tlupa pomatených christovců. Psychologie postav veškerá žádná nebo jen velmi povrchní v rámci jasně vymezených rolí. Angličtina (s rozličnými přízvuky) vyloženě tahá za uši, ale je to pochopitelný kompromis – málokdo má jako Mel Gibson na to, natočit film v „originále“ a maximálně realisticky (Amenábarův konec je dost cudný, zdráhal se zobrazit hlavní hrdinku, jak je šíleným davem kamenována a nahá vláčena ulicemi). Křesťané prvních stolení bojovali jak s vnějším nepřítelem (tj. stoupenci jiných náboženství), tak s nepřítelem vnitřním (různými myšlenkovými proudy, lidmi, kteří hlásali odlišné názory na některá základní dogmata, byla to doba utváření ortodoxie). Křesťanství jako politický projekt začínalo mezi chudými a nevzdělanými (btw jazyk evangelií tomu odpovídá). Římané dlouho nedokázali pochopit, že se nejedná pouze o další sektu odkudsi z Judeje, ale mnohem ambicióznější podnik. Mimochodem níže zmíněný Konstantin Veliký byl pokřtěn až na smrtelné posteli, dost možná když už byl v bezvědomí :). Zkrátka, jak praví jedno římské rčení, „Pozor na člověka, který má jen jednu knihu“.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 26.8.2010
Bohužel mne tento film nezaujal tak,jak bych si přála.Děj se mi zdá trochu plytký a stokrát obehraná klišé mne nudí.Ale historická výprava a kulisy jsou úžasné.
Hodnocení:
Přidáno: 19.7.2010
Ještě poznámka k tomu náboženství...
Jen chci podotknout, že křesťané ve 4.století už nebyli to co křesťané v 1.století. Ti původní umírali za svou víru, ti po nich už za ni zabíjeli - a jaká to byla víra, když církev Konstantina Velikého (taky pěkný lump, mimochodem) si na místo Kristova učení dosazovala doktríny podle libosti? Už šlo o kvantitu, ne o kvalitu. Není divu, že z nich byla taková "banda".
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 22.3.2010
Jde o ženu
Mylím si, že tento film, je dobře ztvárněným pohledem na vedění starých myslitelů. Nemyslím si že měl přinést nové poznatky o náboženství a křesťanství a podobných hovadinách. Myslím si že měl vyprávět příběh ženy, která mohla být velkou filozofkou dějin. A to se myslím autorům povedlo, ukázsali že ve starověku se filozofií nemuseli zabývat jen muži a že velké teorie mohou přijít i z ženského myšlení. Z mého pohledu vzdává film hold této ženě. Pokud je zde zobrazeno i náboženství, pak jen z důvodu doby ve které Hipatia žila, ukazuje možné dění v době vzestupu křesťanství a následnou smrt Hypatie z rukou křesťanů. Ve filmu jde podle mě o ženu a ne o náboženství.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 21.3.2010
Věrohodnost či nevěrohodnost zobrazení náboženských bojů bych nechala stranou, protože filmy jsou filmy, točí se, aby pobavily spoustu lidí a vydělaly hromady peněz. Navíc nikdo z nás tam nebyl, a co je psáno v kronikách, nemusí být zase až tak pravdivé. Takže teď k Agoře: Mě naprosto vtáhla do děje a šíleně rychle mi uběhla. Zároveň mi rozšířila obzory, protože jsem sice věděla, že už v dávných dobách lidem nedaly spát planety, jejich koloběh atd... ale že by to zkoumala žena? Je vidět, že církev zapracovala na zkreslování dějin dost důkladně...
Co Agoře sebralo 10.* byla kamera a věčné vesmírné pohledy na Zemi.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 6.3.2010
Film bol mystický, drastické scény boli zmiernené filosofickými úvahami. Herecké výkony dobré. Len sa mi tu nepáčilo, ako boli tu vykreslení kresťania. Ako nejaká banda. Pritom prví kresťania boli ľudia ochotní obetovať svoje životy, rozdať sa jeden pre druhého, odpúšťať svojím vrahom. Proste kresťania tu boli poriadne skreslení.
Poznámka: Komentáře jsou řazeny podle počtu dosažených bodů jednotlivých členů, kteří je psali. To znamená, že čím více bodů má člen, tím je jeho komentář výše.10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film