Chyby ve formuláři:
» Nejste přihlášeni, pro hodnocení filmů se musíte přihlásit nebo zaregistrovat.

Recenze: Terminator Salvation – prohra ve velkém

Vydáno dne 04.06.2009
Fanoušci čekali léta na to, až se konečně podívají do oné zdevastované budoucnosti, kterou tak lákavě vykreslily předchozí filmy o Terminátorovi. Autoři nového dílu série se rozhodli dát masám to, co žádají – vítejte v post-apokalyptickém roce 2018.
ter1Píše se rok 2018 a z lidstva se stala smečka roztroušených vlků, ukrytých před zraky robotických příšer. Spasitelem má být John Connor (Christian Bale), kterému osud přiřknul pozici hlavního bojovníka proti Skynetu a jeho armádě nemilosrdných Terminátorů.

Tolik k základu. Následující text obsahuje některé spoilery, které jsou nezbytně nutné k tomu, abych se dostal k některým závěrům. Pokud tedy chcete o novém Terminátorovi vědět co nejméně, nečtěte dál. Connor řeší ve filmu doslova paradoxní dilema - musí najít svého otce Kylea Reese, toho času ještě teenagera, aby ho bezpečně poslal do minulosti, kde se Kyle seznámí intimně s Johnovou matkou. Právě s Kylem se zaplete muž jménem Marcus Wright (Sam Worthington), jehož poslední vzpomínka se datuje na rok 2003, kdy odkázal své tělo před popravou vědeckým experimentům. Když se Marcus probudí o 15 let později v zemi nikoho, v zásadě se moc neptá, co tam dělá a kam mu zmizelo 15 let života (což dává určitý smysl vzhledem k závěru) a stejně tak to nezajímá nikoho okolo (což už smysl nedává). Podobných okamžiků „na které se nikdo neptá“ je ve filmu bohužel hodně.

ter2Kde začít? Asi tak – nový Terminátor se přepisoval. Přepisoval se hodně, přepisoval se často a přepisoval se z různých důvodů. Jedním z těch důvodů bylo mimo jiné i to, že filmu chyběla skutečná hvězda. Tvůrci se tak rozhodli angažovat „netopýřího“ Christiana Balea, aby dodal lesk postavě Johna Connora. Jenže Connora bylo v původním scénáři tak na deset minut filmu a tak se jeho postava násilně roztáhla na téměř polovinu děje. A je to znát, protože i když má Bale docela dost prostoru, jeho postava nemá žádný vývoj a díky nulovému zázemí není vůbec z nového dílu jasné, proč by měl být právě tenhle voják spasitelem (pokud nepovažujete za znak spasitele to, že je v určitý moment starší než jeho otec). Díky řadě podobných momentů si nejsem jistý, komu je film určen. I když ignoruje třetí díl a mění jisté věci z dvojky, i přesto odkazuje  na své předchůdce tvářemi Lindy Hamilton a Arnolda Schwarzeneggera (ano, božský Ární je skutečně „digitálně zpátky“ a vypadá naprosto famózně). Je tedy určen fandům, kteří znají to zákulisí a současně jsou ochotni překousnout to, že se tvůrci nedrží řečeného?

ter3Nebo je určen těm, které fenomén minul? To je dle mého ještě nepravděpodobnější. Tací diváci totiž z filmu pochopí akorát to, že se „zřejmě roboti naštvali, převzali vládu nad světem, z nějakého důvodu chce Batman poslat kluka do minulosti, protože je prej jeho táta a do toho tam chodí nějakej jinej chlapík a nikoho nezajímá, kde byl 15 let“. A až na oněch 15 let se nic  nevysvětlí, takže ten, kdo Terminátorovo universum nezná alespoň v obrysech, nemá sebemenší šanci si něco z tak roztřeseného výsledku poskládat. Již dlouho jsem neviděl v áčkové velkoprodukci tak očividnou nerozhodnost v tom, jestli navazovat, nebo restartovat. Tvůrci Terminator Salvation kombinují obojí, díky čemuž nakonec nefunguje ani jedno. Co naopak funguje je režie (v rámci možností). McG si vyslechl hodně posměšků na svou „andílkovskou“ adresu, ale pravdou zůstává, že předvádí podobné „nečekané vyzrání“, jaké předvedl Len Wiseman ve čtvrté Smrtonosné pasti. Rozdíl je akorát v tom, že McG má k dispozici podstatně dementnější scénář.

ter4Několik příkladů za celý film. Fakt, že třeba 20timetrový stroj dokáže přijít uprostřed pouště neslyšně k malé budově jsem ochotný akceptovat (tohle k filmovému momentu překvapení tak nějak patří). Horší už je to s naprosto neuchopitelnými momenty a dialogy, za které by se pro jejich zmatenost nemusel stydět ani David Lynch. Tvůrci pracují s blbostmi typu „potřebujeme zabít určitou postavu a když ji konečně zajmeme a identifikujeme, proč bychom jí nemohli pár dní držet pod zámkem, aby ji mohl případně někdo osvobodit“ a podobně, přičemž vše doplňují slovními perlami ve stylu „hm, chtějí vás do týdne zabít, proto bude přesně za čtyři dny útok“ – fakt, že do týdne by mohlo znamenat i zítra a tudíž nevysvětlené čtyřdenní ultimátum nedává smysl, nikdo neřeší (minimálně z postav). Podobných šíleností je ve filmu nasázeno tolik, že jsem si většinu času nebyl jistý, za jak moc velké pitomce jsou fanoušci terminátoří série (každý s trochou inteligence se kupříkladu nepochybně pozastaví nad tím, že v továrně na terminátory bojuje s lidskými hrdiny jediný stroj… ostatní zřejmě mají pracovní volno). A to už vůbec nemluvím o konci, který se naprosto příčí zdravému rozumu, neboť se celou dobu mluví o poražení Skynetu a na konci je najednou všechno jinak – bohužel nejde o šokující zvrat, pouhá chyba vzniklá přepsáním uniklého konce.

Terminator Salvation
je jednoznačným zklamáním. Výprava je výborná, McG překvapil solidní post-apokalyptickou atmosférou (klidně bych mu svěřil adaptaci Fallouta), herci hrají v rámci možností (překvapí především sympatický Worthington) a to je bohužel asi tak všechno. Coby nový pomník stavící na slavných základech to nefunguje, protože se nikdo nezabývá historií a nic tudíž nedává smysl a jako pokračování kultu je to vyložená sra*ka (na to jeden odkaz a dokonale digitální Arnold fakt nestačí).

P.S. Oficiální text distributora říká o příběhu následující (věnujte pozornost textu v kurzívě) - Christian Bale hraje Johna Connora, muže určeného osudem k tomu, aby vedl lidský odpor vůči Skynetu a jeho armádě Terminátorů. Ale budoucnost, na kterou byl Conner připravován, se částečně změní tím, že se objeví Marcus Wright (Sam Worthington), cizinec, jehož poslední vzpomínkou je, že byl mezi mrtvými. Conner musí rozhodnout, zda byl Marcus poslán z budoucnosti nebo zachráněn z minulosti. - možná tam to dilema a přepsání reality skutečně je a dokonce by díky tomu pár scén dávalo i smysl, tradičně o tom ale ve filmu nepadne ani zmínka.

P.P.S. Vynechal jsem jednoho z největších favoritů na „nejpřiblbější scénu roku“ a sice moment, když Connor přechytračí terminátor-motorku. Tyto stroje se v úvodu filmu představí výbornou akční scénou, ve které prezentují svou technickou vyspělost, když ve velmi vysoké rychlosti hbitě reagují na náhlou srážku aut. Díky velmi rychlému výpočtu dráhy letu vymrštěného vozu (a ostatního nepořádku) se motorky všemu efektně vyhnou elegantním skluzem. A teď soutěžní otázka – jak stroje přechytračí Connor, aby je v pozdější fázi příběhu zastavil? Natáhne přes cestu lano… ehm, ehm.

(Autor: Tomáš Chvála)

V plném slunci (Plein soleil)

V plném slunci