Recenze: Transformers 3

Vydáno dne 11.07.2011

Celkově potřetí uvidíme souboj mezi Autoboty a Decepticony, poprvé ovšem ve 3D. A to i v kině IMAX, což vám doporučuje sám Michael Bay.

Od minulého mimozemského útoku neuplynula zase tak dlouhá doba, ale přesto je něco jinak. Sam Witwicky dostal od Barracka Obamy metál, s jednou sexy kočkou se rozešel, ale to ho nemusí mrzet, protože ji hned nahradila jiná, neméně krásná. Přesto přezevšechno Sam nemůže najít práci a jeho „opravdové auto“, Bumblebee, se ani nestaví do garáže pokecat, protože s ostatními Autoboty v čele s Optimem Primem teď pomáhá americkým tajným službám. Do toho se ukáže, že posádka Apolla 11 měla při prvním přistání člověka na měsíci v roce 1969 i úkol, o kterém se dosud nevědělo. Na temné straně měsíce totiž kdysi havarovala mimozemská loď, obsahující mimo jiné i velmi důležité pilíře, které budou Decepticoni ve finále filmu potřebovat k provedení jedné monstrózní akce.

Přesně tak. Monstrózní akce – to je to jediné, co byste měli od Transformerů očekávat. Za sebe musím říct, že druhý díl se mi líbil ještě více, než ten první, protože akční scény jsou v něm velkolepější a tvůrci nás tolik neunavují žádnou nastavovanou vatou. Proto dost dobře nechápu, proč tento film s originálním názvem Transformers: Revenge of the Fallen téměř všichni tak strhali. Čekali snad od filmu Michaela Baye vyšperkované dialogy jak z filmů Quentina Tarantina, výjimečnou atmosféru jak z počinů Alexe Proyase, či výraznou pointu na závěr jak z raných děl M. Night Shyamalana?

Ne, diváci měli dost prostoru na to, aby si zvykli na něco úplně jiného. Na hlášky a repliky, jejichž hloupost občas až tahá za uši, na četné výbuchy, na likvidaci všeho možného, na hezké záběry na hlavní ženskou představitelku (dříve Megan Fox, teď Rosie Huntington-Whiteley), ve kterých se režisér opravdu vyžívá, ale hlavně, hlavně na ohromující akční scény a fantastické visuální efekty. Myslíte si, že to samé uvidíte i ve trojce? Pro někoho bohužel, pro někoho bohudík, odpověď na tuto otázku zní ano.

Ale položme si teď jinou. O čem jiném by film o obřích robotech, kteří se dokážou proměnit v auta a naopak mimořádně cool způsobem, který se jen tak neomrzí, měl být? Mohli by být třeba naši sluhové, a pak se třeba vzbouřit. Jenže tento námět má hned dvě ‚ale‘. Zaprvé, podobný koncept už jsme několikrát viděli. Zadruhé, chtělo by to opravdu hodně silný argument, kterým by tvůrci divákům vysvětlili, proč si takoví obři nechají od lidí poroučet a dělají úplně všechno, co jim pozemšťané nařídí. Nebo by tito Transformeři mohli být hračky něčeho ještě mnohem většího. V tomto případě by ale fakturu za digitální triky jistě nechtěl žádný producent vidět, takže i tato možnost je nemyslitelná. Čili je asi dobře, že filmy o Autobotech a Decepticonech existují právě v takovéto podobě, jakou nabízí „paramountská“ trilogie.

Scénář k filmu Transformers 3 tentokrát nepsali autoři velkých spektáklů Roberto Orci a Alex Kurtzman, nýbrž pouze Ehren Kruger, který s nimi spolupracoval na předchozím díle série. Sice se mu povedlo zachovat většinu aspektů, vesměs vyjmenovaných ve třetím odstavci této recenze, ale všechno tak úplně nevyšlo. Zatímco úvodní sekvence z doby studené války je opravdu velmi povedená, následující zhruba třičtvrtěhodinka, odehrávající se už v současnosti, je krajně nezáživná, protože se v ní téměř nic tak úplně podstatného neděje. Navíc, ve filmu jsou pak v podstatě jen tři solidní akční scény. Ta na Ukrajině nás trochu připraví na finále, ta na dálnici obsahuje několik úchvatných záběrů, ale je poměrně krátká. Zato právě finální řežba dosyta nakrmí všechny příznivce velkolepé, spektakulární akce. Právě ona dost vylepšila celkové hodnocení. Troufám si tvrdit, že nic podobného v takovém rozsahu ve filmu dlouho neuvidíme. Skoro bych řekl, že takto výživnou akční scénu může překonat jen závěr případného čtvrtého dílu transformerské série.

Jednotlivé postavy jsou opět tak nešikovně napsané, že jejich představitelé prakticky nemají co hrát. Snad s výjimkou Sama, kterého hraje Shia LaBeouf a Carly v podání debutantky Rosie Huntington-Whiteley, která překvapivě podala dobrý výkon. Obavy, že bude působit spíše ztuhle a zakřiknutě, se ukázaly býti zbytečné. Ale je nezbytně nutné dodat, že film typu Transformers 3 je na rozjezd její kariéry, bude-li chtít v herectví pokračovat, určitě ideální, protože nestojí na hercích. V charakterovějších rolích by to Rosiiným představením asi už tak slavné nebylo. Ale pojďme k dalším postavám. Takový Patrick Dempsey, to je záporák, jehož jednání budou diváci svým způsobem rozumět, protože je vlastně jen obyčejný člověk. Co se týče Johna Malkoviche a Frances McDormand, kteří měli být těmi, kdo ztvární ty nejzajímavější postavy, mají nakonec jen velmi malé a naprosto zbytečné role.

A dostáváme se ke 3D. Byl jsem opravdu zvědavý, jak bude třetí rozměr výrazný. Protože se jedná o velké roboty, nic tomu nenasvědčovalo. Ale pravda je, že 3D poměrně funguje, zvláště během finální akce, kdy se opravdu téměř ocitnete v ulicích Chicaga spolu s hlavními hrdiny, což se ještě znásobí, sedíte-li v první řadě v kině IMAX. Za slušným trojrozměrným obrazem stojí zřejmě hlavně dva aspekty. Zaprvé, že James Cameron pozval Michaela Baye na natáčení Avataru, a v podstatě to byl právě režisér komerčně nejúspěšnějšího filmu všech dob, kdo zdráhajícího se Baye ke 3D přesvědčil, a tuto stránku s tvůrci nových Transformerů i konzultoval. A pak se podařilo také sehnat schopného a profesionálního stereographera, který si vše pohlídal. Ostatně po technické stránce není obecně filmu co vytknout, což, jak víme, platí i pro ty minulé dva.

Transformers 3
se velmi podobají předchozím filmům Michaela Baye. Akce sice nevídaná a megalomanská, ale jakmile dojde na scény, ve kterých se ani nebojuje, ani nestřílí, ani nic nevybuchuje, jakoby se režisér nudil. S lepším a šikovnějším scenáristou by byl film alespoň pro diváky nepochybně mnohem zábavnější, což by si jistě zasloužil. I z toho důvodu, že natáčení muselo být ohromně náročné. Takhle se jedná o další blockbuster, který sice vydělá peníze, ale asi nikoho výrazně neosloví. Je třeba dodat, že letos uvidíme ještě jeden film s obřími roboty. Hugh Jackman v něm bude trénovat podobné devítisetkilové monstrum k boxerským zápasům. Uvidíme, jestli tato sci-fi, která shodou okolností vznikla také pod dohledem Stevena Spielberga, něčím překvapí. Novým Transformerům se to nepovedlo. Těšme se proto na listopadovou Ocelovou pěst.

Recenze: Až na konec světa

Druhý celovečerák v režii Vigga Mortensena mohli diváci a divačky za osobní účasti režiséra vidět už v Karlových... celý článek

Akiro Takayama