Recenze: Strážci galaxie

Vydáno dne 04.08.2014
Síly mezi USA a Evropou se v tomto případě vyrovnávají …
Tenhle komiks je totiž i pro naprostou většinu Američanů relativně neznámý, tudíž zřejmě i oni budou některými prvky překvapeni. Ale popořádku. Vesmír je obrovský. Nachází se v něm spousta planet a mnohdy jsou obydlené. Země stále patří lidem, ovšem ta nás v případě Strážců galaxie bude zajímat nejméně. V roce 1988 odtud byl unesen Peter Quill. Ujal se jej vesmírný pirát jménem Yonde (vynikající Michael Rooker) a naučil jej svému řemeslu. O nějakých šestadvacet let později už Peter (aka Star Lord) sám vyhledává, co by se dalo ukořistit. Tahle záliba ho zavede až na opuštěnou planetu Milog, kde se nachází tajemný orb obrovské hodnoty.

Není proto žádným tajemstvím, že si na něj dělají zálusk i záporáci Ronan a Thanos, přičemž první jmenovaný pošle svou osvojenou dceru Gamoru na planetu Xandar, kde chce Peter ten orb zpeněžit. Jenže kupující odmítne a následně se strhne mela, do které se zapojí Peter, Gamora, křeček mýval Rocket a humanoidní strom Groot. Nakonec jsou všichni uvězněni, přičemž ve vězení Kyln potkají Draxe Ničitele, který prahne po pomstě. Přestože jsou výraznými individualitami (a individualisty), pochopí, že pokud chtějí dosáhnout vytyčených cílů, budou muset táhnout za jeden provaz. Ačkoliv to opravdu nebude hned ze vteřiny na vteřinu.

Komiksoví Strážci galaxie vyšli poprvé v roce 1969 a nutno říci, že připomínají Star Wars. Což nutí k zamyšlení, protože George Lucas přivedl první film své legendární ságy do kin až o osm let později. Znamená to tedy, že se komiksem Dana Abnetta a Andyho Lanninga (ano, autorem předlohy není sám Stan Lee, nicméně to neznamená, že tenhle biják neprodukoval a že by v něm znovu neměl cameo) inspiroval? Anebo naopak tvůrci tento marvelovský blockbuster naschvál či podvědomě jeho nejslavnějšímu dílu připodobnili? Ať už je to tak nebo tak, své diváky si rozhodně najde! A jak naznačeno, dá se předpokládat, že jich nebude zrovna málo.

Přestože se nejedná o typickou Marvelovku. Tedy, i Strážci galaxie jsou určitě zábavní (metafory!), ale jde o spíše takový dětinštější (vrchol představuje závěrečný tanec pro odlákání pozornosti) druh zábavy, což je do značné míry v rozporu se soundtrackem, na kterém se to jen hemží skladbami ze 70. a 80. let, které dnešním dětským divákům nic neřeknou. Chris Pratt v hlavní roli navíc nemá takové charisma jako Robert Downey Jr., Chris Hemsworth, a vlastně i Chris Evans (hned tři Chrisové, zajímavé), aby sám utáhl celý film. Ve Strážcích galaxie však naštěstí není sám. Doplňuje ho bývalý wrestler Dave Bautista coby Drax a hlavně Zoe Saldana, jedna z mých nejoblíbenějších hereček, v roli zelené (nikoliv modré) mimozemšťanky, jejíž bojové schopnosti jsou ale určitě srovnatelné s těmi Neytiriinými. Jenom dost zamrzí, že to není právě ona, kdo zatancuje ...

Ovšem pak jsou tu ještě Groot a Rocket, kteří vznikli díky CGI technologii. Práce trikařů si v tomto případě zaslouží obrovský potlesk. Především co se týče geneticky modifikovaného a kyberneticky vylepšeného mývala Rocketa, který působí natolik reálným a realistickým dojmem, že se možná přistihnete, kterak se pokoušíte si na něj sáhnout. V originále tyhle dva namluvili Vin Diesel, jenž vlastně po celou dobu mručí a svým nezaměnitelně hlubokým hlasem neřekne (skoro) nic jiného, než „I am Groot.“ Oproti tomu Rocketa mluví Bradley Cooper a pronáší jednu hlášku za druhou. Právě díky němu si Strážci galaxie vysloužili v závěrečném hodnocení jednu hvězdičku navíc.

Strážci galaxie by nebýt těch dokonalých, dechberoucích vizuálních efektů byli totiž jinak vcelku obyčejným letním spektáklem, který nenabízí nic světoborného – nic, co bychom už neviděli. Navíc, zatímco v ostatních Marvelovkách se nad drobnými nelogičnostmi povětšinou ani nepozastavíme, tady místy dost výrazně narušují pozornost. I díky tomu bude zřejmě mnohým jedno, co se s těmito postavami stane. S Avengery se tak v žádném případě srovnávat nemohou. Ti hrají naprosto jinou ligu! A když už je řeč o Avengerech, vzpomínáte na scénu za závěrečnými titulky ve filmu Thor: Temný svět, ve které se vyskytuje Benicio Del Toro (ani jeho, ani Djimona Hounsoua, ani Johna C. Reillyho, ani Glenn Close coby Novu Prime bych v marvelovském bijáku opravdu nikdy nečekal, ovšem ve finále lze i toto obsazení přičíst film k dobru) coby Sběratel? Tak vězte, že ve Strážcích galaxie má jen o něco více prostoru. A když už je řeč o scénách za závěrečnými titulky, tak vězte, že jedna je k vidění i tady. Nenaznačuje ale ani tak potencionální (pod)zápletku pro další dobrodružství marvelovských superhrdinů, ovšem poskytuje další menší příležitost pro zasmání.

Marc Jenny

Jenny Marc

Marc Jenny