Recenze: Šofér

Vydáno dne 31.05.2015
Nový film od režiséra akčňáku Sejmi eso právě vyšel na DVD!
Původní Kevinovi plány byly takové, že si podmaní Los Angeles a stane se hercem. Situace se ale poněkud zamotala a skončil jako řidič limuzíny. OK, tahle práce nemusí být zase tak marná, pokud na vás doma čeká kočka, jakou je Candace. Jenže ta po čase pochopí, že se svým vzhledem může mířit výš, takže se s Kevinem – zvaným Stretch (Bourák) – rozejde … zrovna během činnosti, kdy podobné sdělení není úplně nejvhodnější.Od té doby se mu teprve nedaří, zvláště když po něm gangsteři požadují 6 000 dolarů, které dluží kvůli své divočejší minulosti. Jedinou spásou by mohl být POŘÁDNĚ výstřední miliardářský bohém Roger Karos, který souhlasí, že požadovanou sumu poskytne, když bude Stretch po dobu několika hodin jeho řidičem.

Jenže když se do všeho kromě tohohle týpka zapojí gangsteři, smažky, filmaři, šlapky, FBI, „barevný“, konkurenční firma i vlastní nadřízený, není jisté, jestli jediná kamarádka z dispečinku nebude jako spojenec málo a jestli se vůbec dostane na rande s holkou, která na internetové seznamce vystupuje pod přezdívkou „RŮŽOVÁKÓČA“. Zase, jak už to tak bývá, zprávy, které si spolu vyměňují, se opět objevují nikoliv na telefonním displeji, ale přímo v obraze. Nutno dodat, že jde o jeden z těch případů, kdy to má vzhledem k celkové agogice určitý význam. A když už o tom mluvíme, můžeme přeskočit k závěrečné scéně, která sice není originální, ani nečekaná, nýbrž předvídatelná a tuctová, ale přesto jakožto de facto určitá forma katarze potěší. Stejně tak camea dvou známých herců, resp. vlastně tří. Jednak se tu zjevuje (doslova) Ed Helms, někdejší Stretchův vzor, který teď v podstatě plní úlohu Jackie Boye, když jej Dwight vezl v Sin City k asfaltové jámě. Další dva tu potom hrají sami sebe.

Pamatujete si ještě na Davida Hasselhoffa? Toho, co „vzal pitomej seriál o pobřežní hlídce a udělal z něj nejsledovanější pořad v historii televize“? Sám si na něj vzpomínám velmi dobře, protože jsem před lety znal jistého Angličana, pro něhož byl prakticky modlou. Dokonce se všude chlubil svým třičkem s nápisem „don’t HASSEL the HOFF“. Vždycky je hezké vidět někdejší hvězdy nějaké televizní „show“, o kterých roky a roky nikdo neslyšel, jak se najednou vynoří tam, kde byste je vůbec nečekali (viz také Domino a v něm, resp. v ní hrdinové Beverly Hills 90210 Ian Ziering, jenž zazářil taky v Sharknadu 2, a Brian Austin Green, jehož nejvýznamnějším úlovkem už navždy zůstane Megan Fox). V každém případě scéna, ve které se Hasselhoff objeví, je – především díky chytrým a vtipně napsaným replikám – fakt cool. Mohla však být ještě lepší, kdyby si taky Joe Carnahan nemyslel, že diváci mají strašně rádi, když takové celebrity mluví sprostě.

To platí i pro Raye Liottu, jenž však sehraje velice důležitou úlohu. Přímo z placu totiž omylem odveze zbraň a policejní odznak, tudíž požádá Stretche, aby tyhle věci vzal zpátky. Jenže opět … situace se poněkud zamotá, protože do hry vstupuje zmíněný miliardář. Toho ztvárňuje jeden ze současných ačkových hollywoodských herců. Role to rozhodně není malá, ale přesto jeho jméno nenajdete v titulcích. Důvod? Jednoznačně takový, že má jít o překvápko, protože tohohle člověka jste nepochybně v takovém módu ještě neviděli a možná, že už ani neuvídíte.

Za to může také hodně, hodně specifický humor režiséra Joea Carnahana, který se určitě nebude zamlouvat každému. Šofér má z tohoto pohledu asi nejblíže k Sejmi eso, což znamená, že je lehce ujetý. Právě tak, jako někteří lidé v Hollywoodu, tudíž se tenhle přístup vyplatil. Protože kdyby se film více podobal nudnému A-Teamu, za mnoho by nestál. Ovšem díky těm některým bizarním postavičkám, některým nečekaným scenáristickým kličkám a kombinaci divácky atraktivních prvků (kufřík, časový limit, poutavý voice over) se dá směle tvrdit, že Carnahan zase vytvořil dílo, které si své věrné obecenstvo jistojistě najde.

Šofér ke všemu patří k těm filmům, ve kterých herci vlastně nepracují, ale opravdu si jenom hrají, což dokazují závěrečné titulky doprovázející ukázky. Díky tomu může i štáb plnit pokyny úplně v klidu a ta pohoda se pak na výsledku musí projevit. Nevím, jestli to bylo touto uvolněností, režisérovým vedením nebo velkými sympatiemi pro danou postavu, ale Patrick Wilson svým projevem hodně překvapil a Brooklyn Decker asi taky od Bitevní lodě herecky vyzrála. A co na tom, že si Jessica Alba po druhé zkušenosti Nancy Callahanovou připisuje do filmografie další charakterově o poznání méně propracovanou roli. Stejně jí to sluší a divákům bude v roli dispečerky Charlie rozhodně sympatická. Na Šoférovi se toho zkrátka dá najít docela dost dobrého, až se ani nechce věřit tomu, že údajně stál pouhopouhých pět milionů dolarů!

Recenze: Až na konec světa

Druhý celovečerák v režii Vigga Mortensena mohli diváci a divačky za osobní účasti režiséra vidět už v Karlových... celý článek