
Během stopáže lehce přesahující dvě hodiny obsáhneme celých čtrnáct roků. Začínáme 1862 a

končíme 1876. A to je největší chyba, jaké se tvůrci dopustili a zřejmě je stála i nominace na prestižní ocenění. Někdy se totiž stane, že je zvýrazněn jeden konkrétní měsíc, přičemž ale není zřejmé, jestli se během něho odehrálo skutečně úplně všechno, co uvidíme. V závěru se film už opravdu hodně kouskuje, často je dění vysvětleno textem v obraze, nicméně než stihneme všechno pochopit a nasát atmosféru dané scény, zase spěcháme někam jinam. Méně je holt někdy více. A ledacos se dalo normálně vysvětlit před závěrečnými titulky, jak se to běžně dělá.
Kdo byl Newton Knight? Za občanské války v USA bojoval na straně Konfederace (Jihu),

nicméně pak mu zastřelili synovce a rozhodl se vrátit domů. Tady natrefí na ženu (
Keri Russell), která za války uteče a pak se zase vrátí. Až v závěru se dozvíme, jestli šlo o jeho manželku nebo o jeho ségru (druhá varianta by byla logičtější). Zároveň se seznámí s černošskou otrokyní Rachel (
Gugu Mbatha-Raw), v níž najde zalíbení. Jenže protože je dezertér a ukradl mulu a ještě ke všemu ho pokouše pes, musí se uklidit do bažin, kde už se ukrývá několik uprchlíků. Jeden z nich se jmenuje Moses (
Mahershala Ali) a stane se Newtonovým dobrým a spolehlivým kamarádem.
Po bitvě u Vicksburgu utíká do bažin ještě více vojáků. Hlavní hrdina tedy získá takovou menší

armádu a podobně jako Robin Hood nesnese nespravedlnost a nenechá si nic líbit. Což bude hodně třeba, protože narazí na dva tři největší nepřátele. Zakládací dokument Svobodného státu Jones obsahuje čtyři body, které jsou natolik zamyšleníhodné a vpravdě demokratické, že si je níže vypíšeme. Po válce se věnoval politice a byl svědkem dalších křivd, včetně řádění skutečného (tj. ne
tohoto) Ku Klux Klanu. Jeho počínání během války je však mnohem poutavější a napínavější.
1. Nezbohatnout na úkor něčí chudoby.
2. Neříkat jiným, pro co mají žít nebo pro co umřít.
3. Co zasadíš je tvoje a nikdo ti to nesmí vzít.
4. Člověk je člověk.
Jak vidno, čtyři body vytvořené v Mississippi v 60. letech 19. století a přesto vlastně svým

způsobem aktuální všude na světě i v dnešní době. Takže kdyby se
film soustředil jenom na Knighta za občanské války a méně se věnoval následné politické situaci, kterou v podstatě Newton výrazně neovlivnil, určitě by si polepšil. Vedle zmíněného se dostaneme i zhruba do poloviny století dvacátého, kde jeho příbuzný čelí soudu kvůli tomu, že je z osminy Afroameričan a vzal si bílou ženou. Sem ovšem zavítáme pouze na tolik „vstupů“, že by se daly spočítat na prstech jedné ruky.
V
Boji za svobodu ztvárňuje
Matthew McConaughey další kladnou postavu. Kdyby měl

možnost potkat se s
Benjaminem Martinem (resp. jeho reálným předobrazem) nebo
Williamem Wallacem, nepochybně by si s nimi rozuměl. Kdyby se dozvěděl o nesnázích, do jakých se dostal
Solomon Northup, byl by první, kdo by ho šel osvobodit. Kdyby se setkal s
Nespoutaným Djangem, určitě by mu pomohl osvobodit milovanou Broomhildu a jistě by se kamarádil i s Dr. Kingem Schulzem. Kdyby s předstihem zjistil, že se chystá atentát na
Abrahama Lincolna, patrně by skočil Johnu Wilkesi Boothovi do rány. I když možná by vraha 16. amerického prezidenta spíše zabil. Jeho praneteř ho za ušlechtilého Rytíře rozhodně nepovažovala. To je ale na
Boji za svobodu hodně dobré a férové, že nepodsouvá divákům svůj názor, nýbrž nechává na nich, aby si vytvořili vlastní.
Boj za svobodu představuje takovou oldschoolovou, prakticko-dějepisnou lekci, z hlediska konceptu ovšem pořád filmovější (tj. ne dokumentární), než byl
Spielbergův Lincoln. Obsahuje totiž několik velkolepějších, pro velké plátno vhodných a pro diváka jistě atraktivních scén a přesvědčivě podává dobovou atmosféru, byť tedy v té závěrečné cca patnáctiminutovce je to kvůli té nadměrné zkratkovitosti trochu komplikovanější. Film režíroval Gary Ross (
první Huger Games) a se zafinancováním pomohla čínská společnost Huayi Brothers Media, která už podpořila třeba
Johna Wicka či
Železná srdce a kterou v následujících týdnech ještě jednou zmíním. Boj za svobodu měl jít původně do kin i u nás. Dost jsem se na něj těšil a teď po jeho zhlédnutí, byť tedy na DVD, rozhodně nejsem naštvaný.
FOTO: cinema.de