Hilde vlastně sama nevnímá, že by v roce 1942 byla nějaká válka. Nejprve proto, že je v osobním životě šťastná. Rozhodla se provozovat protinacistickou činnost, takže se se stejně smýšlejícími odbojáři skrývá v budově u jezera, odkud společně organizují a plánují záškodnické akce typu vylepování plakátů apod. Členem skupiny je i Hans, se kterým si docela rozumí a který se jí líbí. Nechá se tedy osouložit a dokonce se vezmou. Děťátko je na cestě. Tohle všechno by bylo hezké, kdyby ji a její přátele ze skupiny Rudý orchestr nacisté nepochytali a nezavřeli. Je jasné, že během čekání na ortel ve věznici porodí. Syn Hans jí dává sílu do dalších dnů. Vzhledem k jeho přítomnosti ji ani netrápí svědomí, že bez většího nátlaku udala své přátele, které proto zřejmě popraví. V jejím případě padne rozhodnutí, že rovněž nebude gilotiny ušetřena. Ale ještě pro ni existuje jedna možnost: požádat v dopise o udělení milosti samotného Führera, tedy Adolfa Hitlera …
Události z Hildina života sledujeme ve dvou časových rovinách. Jedna nás zavádí do vězení Plötzensee, druhá ukazuje to, co uvěznění a vlastně i otěhotnění předcházelo. Snad až na jednu retrospektivní pasáž směřujeme postupně. Nikoli však chronologicky, nýbrž od nejčerstvější sekvence k té nejstarší, tj. k seznámení Hanse a Hilde. Nebylo by žádným překvapením, kdyby se natáčelo podle jejích autentických deníků. Zároveň ale platí, že kdybychom si o ní přečetli třeba na Wikipedii, z jejího příběhu si film dokážeme v mysli sami poskládat, aniž bychom museli vyrazit do kina. Rozhodně nebyla jediná, komu se v první polovině 40. let minulého století něco takového stalo. A dobře si dokážeme představit, jak probíhala jednak odbojová činnosti, a jednak následný pobyt ve vězení. Dokudramatický formát napovídá, že S láskou, vaše Hilde patrně neobsahuje ryze fiktivní, tj. oproti realitě zásadně pozměněné scény. Ale současně, pro někoho možná paradoxně ani neumožňuje vše intenzivněji prožívat.
S láskou, vaše Hilde ukazuje příběh Hilde Coppi, ale bývalo by nebylo špatné, kdyby někdy vzniknul spin-off o postavě dozorkyně Anneliese Kühn (výborná Lisa Wagner). Minulý rok v kinech běžela Dozorkyně. Ta však danou profesi nevykonávala během války. V tomhle se představa při tom ve třetím odstavci zmiňovaném vlastním přehrávání Hildina příběhu trochu liší, jelikož i v souvislosti s koncentračními tábory bychom si spíše představovali, že nacistická dozorkyně ve vězení pro nepřátele nacistického režimu bude rovněž sadistická a krutá jako byly Maria Mandel, Ilse Koch, Alice Orlowski, Johanna Altvater či Irma Grese. Zprvu se tak i tváří, leč později jakoby se s v ní uvěřitelným způsobem probudily lidskost a soucit k té, kterou má hlídat, se chová vstřícně. Trochu to až připomene situaci kolem kapitána Stasi Gerda Wieslera a dramatika Georga Dreymana v Životech těch druhých. Tam z toho byl Oscar za Nejlepší neanglicky mluvený film. Tady však vztah obou žen není hlavním tématem, takže největší poctou zřejmě zůstane nominace na Zlatého medvěda na Berlinale.
FOTO: Film Europe