Recenze: Upgrade

Vydáno dne 02.09.2018
V roce 1984 měl premiéru film Terminátor. V něm má kyborg vyslaný z budoucnosti za úkol zabít Sarah Connorovou ještě předtím, než porodí syna Johna, který se v dospělosti stane vůdcem Hnutí odporu ve válce proti strojům. Málem ji dostane na Pico Boulevardu v klubu Tech Noir. Názvem James Cameron upozornil, že vedle sci-fi elementu (strach z rychlého technologického vývoje) se nechal inspirovat i filmem noir, čímž vlastně pojmenoval nový samostatný subžánr. A Upgrade se k němu také významně hlásí.

Takže nepřekvapí, že je to pecka! S velice trefným názvem, protože sice uvádí standardní situace, jaké jsme viděli na plátně už vícekrát (vliv vyspělé technologie, pěstní souboje, město budoucnosti, zápletka s motivem pomsty, vylepšení obyčejného člověka, …), ale režisér Leigh Whannell je všechny svou vizí posouvá na vyšší úroveň. Jinými slovy je upgraduje. Sám řekl, že chtěl s rozpočtem na pivo udělat šampaňské. A taky to dokázal. Tenhle jeho film vypadá dražší a velkolepější, než ve skutečnosti byl. A to je přístup, který se mně osobně velice zamlouvá, protože probouzí kreativitu a celkově vzato nemá až tolik zastánců.

Na prvním místě je třeba uvést Roberta Rodrigueze, ačkoliv mezi rozpočtem jeho debutuzatím posledního počinu je rozdíl až 200 milionů dolarů. Pak nesmíme opomenout Johna Carpentera a teoreticky by se nabízel i M. Night Shyamalan, ale The Visit a Rozpolcený za mnoho nestály a troufám si tvrdit, že Glass bude teprve shitka. Leigh Whannell započal svou kariéru coby scenárista kultovního Saw: Hry o přežití a dosud se proslavil i díky sérii Insidious, takže má s nízkorozpočtovými projekty zkušenosti. Není divu, že zázemí našel zrovna ve společnosti Blumhouse Productions, která se specializuje především na tento typ filmů, tak jako kdysi New World Pictures Rogera Cormana.

Přesto bych si nikdy nevsadil na to, že právě Leigh Whannell natočí biják, který mě tolik nadchne svou komplexností. Přišel s výborným námětem, který rozpracoval do znamenitého scénáře s několika chytrými twisty a ambicióznost svojí vize pomohl rozvinout obsazením typově přesných herců a hereček, a také tím, že se obklopil lidmi, kteří sdíleli jeho nadšení pro věc. Škoda, že Upgrade nebyl v zahraničí stejně úspěšný, jako třeba Kick-Ass, který Matthew Vaughn rovněž natočil nezávisle, a pak prodal velkému hollywoodskému studiu. Upgrade je totiž film, o kterém by se totiž rozhodně mělo vědět, neboť přichází – podobně jako kupříkladu Terminátor 2, Matrix nebo Avatar – s ideálním načásováním!

Odehrává se v nepříliš vzdálené budoucnosti, která nám je servírována velice uvěřitelným způsobem. Nechybějí elektrická i létající auta, ale třeba taky zbraně implantované přímo do ruky. Nejnovější vychytávku však představuje procesor zvaný STEM, který funguje na bázi upgradovaného avataru. S jeho vynálezcem a šéfem společnosti Vessel Computers Eronem Keenem (tak trochu Elon Musk), který bydlí v zemi, se zná automechanik Grey Trace, jenž stále rád pracuje vlastníma rukama, a seznámí s ním i svou krásnou manželku Ashu (Melanie Vallejo). Nedlouho poté vypoví jejich auto jedné noci službu a dojde na přepadení, při kterém Ashu zavraždí a Grey zůstane ochrnutý.

Dá se čekat, že to nebyla žádná náhoda. Ale proč by ji chtěl někdo zabít? Policistka Cortezová (s Machetem podle všeho není příbuzná) na případu dělá, maká, ale pořád ne a ne a ne ho rozlousknout. To už je na Greye příliš a … v ten moment se objeví Eron. STEM bude aplikován rovnou do páteře, díky čemuž může hlavní hrdina (i když kdo je tady skutečně hlavní hrdina?) nejen chodit, ale také může dopadnout vrahy svojí ženy, protože STEM zvládá téměř všechno včetně rozumného uvažování a bojových umění. Přečte už úvodní titulky a rovněž odpoví divákům de facto na veškeré otázky, které je budou zajímat.

Zdánlivě ohraná zápletka, ačkoliv téma pomsty se samo o sobě tváří býti i po 123 rokách od vzniku kinematografie nevyčerpatelné, rázem dostene nový rozměr, jelikož STEM dokáže s Greyem normálně verbálně komunikovat a v podstatě za něj i odvádí veškerou špinavou práci, které by jinak nebyl ani fyzicky, ani psychicky schopen. Proto je film místy hodně násilný, ale zároveň mu nechybí (ironický) humor. Troufám si tvrdit, že akční scény s takovouto choreografií, podpořenou pohyby kamery a dynamickým, leč přesto maximálně přehledným střihem, jsme snad ještě neměli možnost vidět.

Všechny postavy mají své opodstatnění a každá z nich jiný charakter, kterým naprosto přesně zapadá do konceptu. Ten scénář jest skutečně neprůstřelná stavba, ovšem při té komplexnosti se nedá tvrdit, že by si jím Leigh Whannell coby režisér nějak výrazně usnadnil práci. Fakticky měl velkou kliku v tom, že natrefil na Logana Marshall-Greena, jenž bravurně zvládá všechna rozpoložení svojí postavy. Skvělým nápadem bylo, že hlas STEMa Simon Maiden byl přítomen po celou dobu na natáčení, čímž bylo zajištěno neopakovatelné vyznění scén, které by při postprodukčním namlouvání dost dobře nebylo možné. Betty Gabriel pak dokázala svou policajtku alespoň něčím odlišit. A nejde jenom o to, že vlastně neví, s kým, resp. s čím si zahrává.

Upgrade je film, který má vedle tady uvedených klasik a několika dalších děl hodně blízko k TÉ SCI-FI, jakou jsem vždycky chtěl vidět. Jedná se o unikátní a ideální mix líbivé zábavy s určitým temným přesahem, který je v současné době nesmírně aktuální. To znamená, že za cílovou skupinu rozhodně nelze označit jenom příznivce a příznivkyně žánru. Vždyť za několik roků tohle všechno klidně může být realita. Přitom to ani nevypadá nikterak složitě, nýbrž jednoduše. A jak víme, v jednoduchosti je síla. Ale už dost řečí. Přece sami uvidíte v kině.

Hodnocení autora: 10/1010/1010/1010/1010/1010/1010/1010/1010/1010/10