Recenze: Jak vycvičit draka 3

Vydáno dne 09.03.2019
Patrně opravdu závěrečný díl oblíbené animované ságy.

Jednička rozhodně nebyla marná, ale jistě bychom mohli jmenovat povedenější animáky (Ledové království, Zpívej, Příběh koček, …). Dvojku jsem neviděl a myslím, že pro lepší, resp. okamžité pochopení příběhu trojky by bylo dobré ji vidět. Škyťák se stále kamarádí s drakem Bezzubkou, který se občas chová spíše jako pes. Lidi a tato druhá stvoření společně existují pospolitě na ostrově Blp, který je z pochopitelných důvodů obklopeném mořem, takže se lehce vybaví Vodní svět, byť tohle není budoucnost, nýbrž minulost.

Hlavní hrdina má rád kamarádku Astrid a přál by si ji sbalit, jenže čáru přes rozpočet do značné míry vystaví zlý drakobijec, který … loví draky. Bude tedy nutné najít pro ně nové útočiště. Skrytý svět, ke kterému se prolétává bioluminiscenční krajinou a o kterém Škyťákovi kdysi vyprávěl jeho otec, by pro tyto účely nebyl špatný. Ale i draci občas zatouží po nějaké spřízněné dračí duši, takže se černý Bezzubka zakouká do Bílé Běsky. A ona se zakouká do něj. Tedy budeme sledovat i dlouhé pasáže, ve kterých si spolu plachtí (podobně jako Jake Sully a Neytiri na Ikranech v Avataru) a také se k sobě tulí. V podstatě dělají věci, které dělávají i muž a žena, když jsou zamilovaní. Pouze na zmrzlinu a do kina draci nechodí.

Ten příběh je maličko přitažený za vlasy, ale pořád to není žádné brutální vaření z vody, jako třeba v případě posledního Hotelu Transylvánie: Příšerózní dovolené. Jak vycvičit draka 3 získává plusové body především díky té dokonalé animaci. V případě některých sequelů (např. Zataženo, občas trakaře 2) jsme viděli, že za postavičkami často byl jen jednobarevný zadní plán. Tady zacházejí tvůrci do působivých detailů. Takže vizuálně je to opravdu paráda. Ani 3D není špatné, i když v tomto ohledu by se prostor pro zlepšení býval určitě našel.

U některých animáků, jako třeba u nového LEGO® příběhu 2, je fajn, že jsou oproti předchozím dílům dospělejší. U tohoto by asi bylo lepší, kdyby ten příběh nabídnul více infantilnějších, potřeštěnějších gagů a hlášek, protože takhle se toho zase až tolik zábavného či dramatického nestane. V sále přítomné děti proto jen většinu času bez hnutí mlčky zíraly na plátno a emoce by se v nich v podstatě nedořezal. A zase to vypadalo, že mnohem větší radost než samotný snímek jim udělala ta možnost se po něm zběsile proběhnout po sále.

Jak vycvičit draka 3 se určitě opět bude moct chlubit vysokými tržbami a promění se ve zlatý důl. Přestože z obsahového hlediska začne být doopravdy zajímavý až v závěru, kdy dojde na vskutku dramatickou situaci, která nepostrádá napětí, přestože víme, že to s největší pravděpodobností dopadne OK. Jistě se bývalo dalo zapracovat na té fantasy mytologii ve smyslu dalších prohlášení typu „lávu či zemětřesení způsobují draci“ nebo třeba flashbacků z minulých dob. Finálním dovětkem ovšem tvůrci tuplem probouzejí emoce a vlastně by mohlo být až nedůstojné, kdyby někdy vznikla čtvrtá část.

Recenze: Špatný herec

Mexické filmy si k nám dříve proklestily cestu především díky Febiofestu. Od jeho (snad) přerušení... celý článek

Smrt a dívka (Death and the Maiden)