
Sice v ní hraje
Marek Vašut, ale jinak nemá nijak odkazovat na
Román pro ženy.
Tady se

nejedná o Olivera ani Pažouta, nýbrž o učitele Rudolfa, který má ovšem, pravda, také velkou slabost pro něžné pohlaví. Aférka se studentkou jej bude stát nejen místo, ale také manželství s televizní reportérkou Marií (
Vanda Hybnerová). Takže vyrazí na hory na hotel, který spoluvlastní se svým bratrem, jenž má řadu milenek a důmyslný, resp. spíše nepříliš důmyslný systém, který má zajistit, aby na jeho další známosti žádná z nich nepřišla. Dějová linka trochu nad plán, ale dobře.
Výraznější linku tvoří rivalita, resp. možná až nesnášenlivost mezi bratrem a majitelkou

sousedního hotelu Evou. Rudolf ji nikdy neviděl a ani ona jeho, takže není složité si spočítat, že právě ona je tou tajemnou ženou z internetového chatu. A je vlastně docela zajímavé sledovat, kdo se pravdu dozví dříve. Nakonec se do všeho vloží ještě ta bývalá manželka. Takhle, rozhodně to není komediální zápletka století, ale pořád o mnoho lepší než
Věčně tvá nevěrná. Některé vtípky se taky docela povedly (kromě těch sexistických) a navíc jich dokonce bylo více než je prstů na jedné ruce, což v případě české filmové komedie 21. století nebývá zvykem.
Co se příběhové stránky týče, nedala se asi očekávat nějaká propracovaná struktura.

Nicméně z hlediska technického mohl
Román pro pokročilé určitě dopadnout lépe. Nemyslím si, že to bylo kinem, ve kterém se film promítal, že zvuková složka nevyzněla zcela bezchybně. Mnohem složitější je to s nasnímínám jednotlivých scén. V kinematografii je běžné, že se i menší scéna kolikrát skládá třeba ze čtyř až osmi záběrů. V
Románu pro pokročilé bývají třeba jenom dva – detail na jednu postavu a kupříkladu dvojzáběr v polocelku (vidíme obě postavy a blízké okolí).
Nebýt toho zajímavého obsazení a skutečnosti, že se častokrát podíváme do exteriérů, by
tohle
dílo připomínalo spíše televizní inscenaci. Na druhou stranu pořád lepší než
Špindl, jehož
volným pokračováním budeme obšťastněni ještě v letošním roce. Troufám si tvrdit, že
Marek Vašut tady vlastně ani nemusel moc hrát.
Jitka Čvančarová naopak ukazuje, že jí nedělá problém jak povídavá postava v komedii, tak spíše mlčenlivá figura v syrovém
Nabarveném ptáčeti. Z vedlejších postav pak nejvíce vyniká ani ne
Miroslav Etzler (tedy kromě toho pádu od komína) a ani ne recepční v podání
Bereniky Kohoutové, jako spíše Bohdan – sečtelý syn Rudolfa a Marie, který díky své inteligenci úplně nezapadá.
Román pro pokročilé je prostě další nenáročnou a do zahraničí nevyvozitelnou podívanou.
Jestlipak ještě někdy někdo zvládne vytvořit famózní komedii, jako kdysi pánové
Vorlíček s
Macourkem nebo
Oldřich Lipský s
Jiřím Brdečkou?!? V tomto případě stojí za zamyšlení už samotný název. Má snad poukazovat na to, že je tento počin určený spíše starším, zkušenějším divákům? Ale vztah Rudolfa a Evy přece není zase tolik speciální, aby se takhle nemohl odehrát i mezi začátečníky. No, v každém případě je vidět, že pro herce a herečky muselo být zábavné Román pro pokročilé natáčet. Avšak nikdy není dobré, když se jejich zábava nepřenese na diváky. Tady to platí tak napůl.
FOTO: Bohemia Motion Pictures