
Kleopatra Filopator byla egyptskou královnou a jednou z nejvlivnějších žen starověku. Byla krásná, ovládala několik jazyků, uměla vyjednávat, uměla strategicky plánovat, vládla pevnou, ale spravedlivou rukou. Vedle toho se kamarádila se dvěma význačnými římskými státníky, tj. s Markem Antoniem a Juliem Caesarem. Akorát těžko soudit, jaký byl ve skutečnosti její vztah k hadům. Jisté je, že už tenkrát jich musela být na severu Afriky pořádná hromada. Každopádně během uplynulých dvou tisíc roků se stala objektem zájmu mnoha umělců – malířů, sochařů, spisovatelů, divadelníků a pochopitelně i filmařů.
Na stříbrném plátně ji v řadě snímků ztvárnily pozoruhodné herečky nejrůznějších národností – namátkou
Claudette Colbert,
Leonor Varela,
Vivien Leigh,
Sulaf Fawakhrji. Ze všech nejznámější však nepochybně bude
tato pompézní verze z roku 1963, ve které Kleopatra vypadala jako
Elizabeth Taylor. Velkolepý spektákl v režii hollywoodské legendy
Josepha L. Mankiewicze (viz kniha
Pas do Hollywoodu) málem přivedl k bankrotu studio 20th Century Fox. Nakonec to dobře dopadlo a zmíněné studio mohlo v poklidu existovat až do závěru druhé dekády 21. století, kdy ho koupil Disney.

Ale zpět ke Kleopatře. O jejím znovuoživení se v Továrně na sny mluví už pěknou řádku roků. Zálusk si na ni dělali
David Fincher,
Paul Greengrass (u těchto dvou se dalo čekat, že to nedopadne), ale také
Ang Lee či
Denis Villeneuve, který by jistě stvořil umělecky hodnotnou, leč komerčně průměrnou podívanou. Pomáhat mu měli producentská esa
Scott Rudin a
Amy Pascal. S velkou pravděpodobností by sáhnul po jednom ze scénářů, pod které se (spolu)podepsali David Scarpa (
Všechny prachy světa), Brian Helgeland (
Robin Hood) a Eric Roth (
Forrest Gump). Svého času se důvtipná panovnice dost líbila i
Jamesi Cameronovi.

Dokonce už vešlo ve známost, že bude mít tvář
Angeliny Jolie, což by byla velice trefná volba. Nicméně s
Gal Gadot bude možná ještě trefnější. Po
sérii Rychle a zběsile a své superhrdinské dráze je hodně v kurzu, i když reakce na její obsazení do role Kleopatry jsou vcelku nepochopitelně pomalu stejně rozporuplné, jako když měl
Ben Affleck hrát kolegu Batmana. V každém případě se klidně může stát, že nakonec vzniknou o této egyptské královně dva rivalské projekty, tak jako kdysi o
Hitchcockovi (
Hitchcock/
Dívka) nebo o Bílém domě (
Pád/
Útok).
Tento ve Warner Bros. a druhý pod hlavičkou Sony.
Biják s izraelskou rodačkou by měl být de facto čistě ženskou záležitostí. Režie se ujme
Patty Jenkins, pod jejímž vedením si už dvakrát oblékla kostým amazonské válečnice, v civilu známé coby Diana Prince.
Gal pak se svým manželem prostřednictvím své společnosti Pilot Wave Motion Pictures bude
tento historický epos také produkovat. Scénář si vezme na starosti čím dál oslovovanější
Laeta Kalogridis, která už pro
Olivera Stonea napsala
Alexandra Velikého, pro
Marcuse Nispela Cestu bojovníka, pro
Martina Scorseseho Prokletý ostrov. A samozřejmě nesmíme zapomínat na
Terminator Genisys a na
Alitu: Bojového anděla, čímž se znova dostáváme k
Jamesi Cameronovi, který ji přizval ke spolupráci a režisér
Robert Rodriguez souhlasil. V každém případě
tento projekt o Kleopatře se tváří hodně zajímavě a ambiciózně. Jenom se nabízí otázka, kdy se vlastně začne natáčet.
FOTO: cinema.de