Nejedná se o starosti v podobě příletu mimozemské civilizace, rozšíření virové infekce, ani řádění sériového vraha. Problémy jsou mnohem běžnější, byť také nepříjemné. Například jde o alkoholismus, potencionální nevěru či hrozící ztrátu domova. Zároveň platí, že bývá složitější vyjít s dalšími lidmi, mezi něž patří nám už dávno dobře známý předseda mysliveckého sdružení (Milan Šteindler) nebo rázná lesní žena (Anežka Rusevová), která nejde pro sprosté slovo či podpásovku daleko. A opomenout bychom něměli fakt, že v pokročilejším věku některé věci zkrátka už nefungují tak spolehlivě jako v mládí.
Nelze také nevyzdvihnout působivou, místy až poetickou atmosféru, díky které byla Cesta domů už při předpremiérových projekcích vcelku trefně přirovnávána k dramatu Všichni dobří rodáci. Ačkoli tento film Tomáše Vorla jde ve větší míře lyričtější než epičtější cestou. Jasné, výstižné a jednoduché příběhové linie dávají vyniknout nádherným lokacím v Rabštejně nad Střelou a jeho blízkém okolí, ať už se jedná o zmíněnou hájenku a statek, o kostel v Nečtinách, o obec Černá hať nebo o kterékoli z pečlivě vybraných lesních míst, které má režisér za ty dlouhé roky přesně zmapované a které budeme mít možnost si prohlédnout v průběhu všech ročních období.
Cesta domů je film, který se zase výrazně odlišuje od ostatních, které nejen v letošním roce zamířily a ještě zamíří do kin. O tom nemůže být sporu, protože Tomáš Vorel je osobitý tvůrce, který nikdy nešel s davem, naopak si obecně v rámci své filmografie razil vlastní cestičku, ve které nechyběly písničky, skřítkové, depky, chlast, environmentalismus, konflikty se zákonem, Radomil Uhlíř, kontrasty mezi životem ve městě a na vesnici, reflexe doby vzniku daného projektu, ale především hrdinové i hrdinky, kteří častokrát vycházejí z reálných předobrazů a kteří tudíž nepostrádají na realističnosti a ukazují život takový, jaký v jejich oboru opravdu je. Zdaleka ne všichni jsou podívíni typu Luboše Cafourka, takže existuje slušný prostor pro empatii a interakci. Cesta domů možná obsahuje scény, které nevyužívají naplno svůj potenciál, nicméně to rozhodně neznamená, že bychom nebyli zvědaví na další biják v režii Tomáše Vorla, ve kterém se údajně do značné míry chystá takříkajíc vystoupit ze své komfortní zóny.
P. S.: Pro zhlédnutí Cesty domů vlastně není úplně nezbytně nutné vidět Cestu z města a Cestu do lesa, ale určitě bychom to doporučili. Stačí jenom kliknout SEM a SEM.
ROZHOVOR S LUCIÍ ŠTEFLOVOU JE K DISPOZICI TADY
FOTO: Bontonfilm