Podobně obrovský propad mezi první a druhou částí jedné trilogie přinesla snad už jenom ta s názvem 96 hodin, kde to však bylo dáno změnou režiséra. Takže Kingsman představuje v tomto směru opravdovou raritu. Přitom v roce 2017 Vaughn svou kolegyni, scenáristku a koproducentku Jane Goldman ještě nevynechal. Z producentského hlediska přizval svoji krásnou manželku, ale nešlo o jejich první spolupráci. Skoro to vypadá, že trojku ani točit nechtěl, ale měl se studiem smlouvu, kterou holt musel dodržet, takže ho samotného natáčení nebavilo, anebo usoudil, že jelikož natáčí coby režisér sedmý celovečerák, má už všechno řemeslně zmáknuté natolik, že jej už vůbec nic nepřekvapí a natáčení se pro něj stalo běžnou rutinou bez nutnosti se vytasit s četnými nevšedními nápady. Ty si nachystal pouze dva, což je na dvě hodiny dost málo.
Možná by bývalo stačilo servírovat komorní příběh, leč Vaughn se rozhodnul, že to společně s kolegou Karlem Gajduskem (Nevědomí, November Man) vezmou pěkně zeširoka. A tak začínáme v jižní Africe v roce 1902. To vůbec není špatné, protože neexistuje mnoho filmů, jejichž úvodní scéna by startovala v téže oblasti a v tomtéž období. Jenže už sem stihne narvat dvě provařená klišé – včetně toho, že fatálně zraněná postava stihne před smrtí vyslovit přání, po kterém okamžitě zemře jiné postavě v náručí. Ve Vinnetouovi to fungovat může, protože tam se záměrně jedná o pohádku. Tady režisér navíc natáčí tak tuctově, že uvedená sekvence bohužel zdaleka není jediná, u které si dokážeme domyslet, že se v jejím rámci stane něco nedobrého.
A konečně budeme vytrženi z té letargie, do které nás uvrhnul sice vcelku věrně realitě zachycený, ale mizerně natočený atentát na Františka Ferdinanda d’Este (ano, opravdu tehdy řídil český řidič Leopold Lojka, ale ne, za následníka trůnu opravdu zrovna nejel Nývtl) a jeho ženu Žofii Chotkovou. Ještě horší myšlenkou se ukázalo býti zakomponování Rasputina, kterého tvůrci prezentují nikoli jako tajemnou figuru, na kterou nutno si za každou cenu dávat pozor, nýbrž jako politováníhodného blbečka, který jest zřejmě konstatně něčím nafetovaný natolik, že vůbec neví, co vlastně dělá. Bizarní repliky a bizarní skutky, hrůzně skombinované v absurdní scéně, kde nejprve starému Oxfordovi spraví nohu a zbaští otrávený bakewellský koláč, aby prokouknutého nepřítele vzápětí ponořil do studené vody a zatancoval na stole. Rhys Ifans, třebaže zamaskovaný k nepoznání, jako v jiné sekvenci Stanley Tucci, to hrubě nevychytal, na rozdíl od Karla Rodena v Hellboyovi.
Také další postavy si projdou „vývojem“ bez vývoje, což bychom čekali u začínajících scenáristů. Faktem zůstává, že Matthew Vaughn píše jenom pro sebe. S jedinou výjimkou, kterou přestavuje Dluh. Nemůžeme jej však označit přímo za autora, jelikož ve své scenáristicko-režijní filmografii nikdy nevycházel ze svého původního námětu. To samozřejmě není chyba, ale pak je potřeba tím spíše adaptovat tak, aby výsledek nevrhal špatné světlo na zdrojový materiál, což se v tomto případě děje. Nejedna scéna má zjevně jiné vyznění, než jaké mít měla. Spoléhání na neskrývané CGI efekty a postprodukci vzhledem ke vročení tentokrát škodí. A rádoby srdceryvná básnička taky ničemu nepomáhá – velký rozdíl oproti srdceryvné písni v 1917.
Kingsman: První mise je zarážející nikoli z toho úhlu pohledu, že se v něm dost řeší politika, nýbrž proto, že režisér měl kromě už vymyšlených postav k dispozici svoje dva předchozí snímky. A taky skutečné postavy a události, na které v celkovém kontextu nahlíží jaksi alternativnějším způsobem. Bylo tedy z čeho vycházet, což je přece vždycky snadnější, než budovat vyprávění kompletně od nuly. Navíc se jedná o stvořitele jednoho ze zcela nejlepších prequelů všech dob. Nicméně tentokrát se žádná stylová jízda holt nekoná. A vzhledem k předvídatelné mezititulkové scéně by možná bylo lepší, kdyby zůstalo jen u trilogie. Dost na tom, že Matthew Vaughn se nepustí do méně probádaných vod a s Argyllem, svým dalším bijákem, zůstane u špionského žánru.
INFORMACE O BONUSOVÉ SEKCI NA BLU-RAY JSOU K DISPOZICI TADY
FOTO: Falcon