Teď se hrané celovečerní biografie konečně dočkala Lee Miller, která během svého života zažila rovněž extrémně nevšední události. Ponejvíce z nich vyčnívá ta, kdy nejprve navštívila koncentrační tábor Dachau, kde zjistila, kde se nachází dno toho, čeho je člověk vůči člověku schopen. Veškerou špínu pak umyla ve vaně v mnichovském bytě na adrese Prinzregentenplatz 16. Nechala se u toho zvěčnit, protože tenhle byt patřil Adolfu Hitlerovi. Podstatné je navíc to, že se tak stalo 30. dubna 1945, tedy v den, kdy nacistický vůdce a jeho družka Eva Braun ukončili v berlínském úkrytu svoje životy, neboť vítězství Spojenců ve druhé světové válce bylo už nevyhnutelné.
Je opravdu radost sledovat, jak se Kate Winslet zjevně pro tenhle projekt nadchla. Ostatně na jeho vzniku se podílela taky jako producentka. Přitom z počinů, které jsme letos viděli v kině, není Lee: Fotografka v první linii jediným, jaký odkazuje k Lee Miller. Alex Garland podle ní částečně vyprofiloval postavu, kterou ztvárňuje Kirsten Dunst v jeho Občanské válce. Tady určitě zaujme i fakt, že velké hvězdy jako Marion Cotillard a Noémie Merlant neváhaly přijmout oproti svým zvyklostem de facto malé roličky. První jmenovaná však bude součástí jedné velice silné scény, která ovšem – stejně jako hrstička dalších – přeci jen působí ve výsledku dramaturgicky trochu nedotažená, takže mohla být ještě silnější.
Nedá se tvrdit, že by se paní režisérka snažila nám dát příležitost nahlédnout hluboko do vnitřního světa hlavní hrdinky. Nepředkládá nám dlouhé detailní záběry na její obličej, které by na nás měly přenést její emoce a rozpoložení z právě prožitých událostí. Síla Lee Miller, jak ji prezentuje tento snímek, spíše spočívá v tom, jak reaguje na dané situace, jelikož se přes ně navzdory jejich závažnosti dokáže přenést a jít dál, aniž by ji výrazně poznamenaly. Zároveň šla ve zdravém slova smyslu proti pravidlům, a to konkrétně tím, že se nenechala odradit dobovými konvencemi, jaké ji jakožto ženu znevýhodňovaly. Tedy odmítla, že by měla oproti mužům mít omezenější možnosti seberealizace a nemohla kvůli tomu vykonávat třeba právě profesi válečné fotografky, což jí umožnilo i řídit jeep s kolegou na sedadle spolujezdce. Tahle její snaha o rovnoprávnost představuje jedno z témat, jaké určitě – především u divaček – nepřekvapivě zarezonuje také v současnosti.
Lee: Fotografka v první linii je příběh ženy, která vskutku byla svědkyní historie. V případě počinů o významných osobnostech často bývá nesnadné určit, co z jejich bohatého života zařadit a co vynechat. Z dramaturgického hlediska lze tvrdit, že se tady podařilo vyzdvihnout téměř všechno důležité, až na jeden nebo dva opomenuté a vpravdě pozoruhodné momenty, které si ale případně lze dohledat. Jinak se znova nabízí otázka, proč hraný film o Lee Miller nevzniknul třeba už třicet roků zpátky. Někdy to holt trvá déle, avšak v tomto případě rozhodně stálo za to si počkat. Od jejího syna dostala Kate Winslet šanci nahlédnout do jejího úplného archivu, takže tím spíše není pochyb, že nám je předkládán věrohodný životopis ženy, která vzhledem ke svojí profesi byla raději, když mohla svým fotoaparátem Rolleiflex fotku udělat, než aby na ní měla sama být.
FOTO: Bioscop