Ve starší verzi si Parthenope zahrála Stefania Sandrelli, což vyvolává reminiscenci na lehce přeceňovanou komedii Svedená a opuštěná. Tento biják komedií rozhodně není. Vlastně na něj v pravém slova smyslu nesedí ani „coming-of-age story“, tedy podívaná, při které sledujeme postavy během jejich dospívání. Fantasy možná, ale jenom kvůli tomu odhalení ze závěru, nikoli kvůli původu titulní postavy. Tu během těch 135 minut ztvárňuje především Celeste Dalla Porta, pro kterou je to první hlavní úloha v celovečeráku. Její jméno si určitě snadno zapamatujeme a bude zajímavé sledovat, jestli se i ve svých dalších filmech představí jako okouzlující, svůdná, ale zároveň trochu nedostupná a nepředvídatelná žena, anebo jestli se nebude chtít nechat zaškatulkovat a vydá se třeba i směrem, jaký si vyzkoušela Charlize Theron ve Zrůdě, což by byl taky totální protiúkol.
Když se bavíme o myšlenkách a představách a nápadech, Parthenope naznačuje, že Sorrentino bude patrně ve svých pokynech velmi detailní, perfekcionistický. K tomu svádí nejen polohy, ve kterých hlavní hrdinku uvidíme. Aby nedošlo k nedorozumění – nejde o sexuální polohy. Nějakou tu scénu tohoto typu tady sice uvidíme (např. tu, ve které jí dělá v kostele dobře kandidát na papeže), nicméně zřejmě i k té velké úctě k něžnému pohlaví nechce být úplně explicitní, co se nahoty nebo lesbických polibků týče. Zároveň naskakuje otázka, jestli si celý život s sebou nosí notýsek, do kterého si pečlivě zapisuje všechny ty svoje nevšední a bizarnější nápady (určitě by měl natočit nějaký spaghetti western, ve kterých o takové nebývala nouze), anebo jestli jsou dílem nějakého sledu asociací.
Parthenope si tedy nepleťme s Ondine, neboť je jedním z těch počinů, jaké nenabízejí jednoznačnou odpověď na otázku „O čem to je?“. Nabízí totiž příležitost pro vlastní interpretace. Ne snad, že bychom se v závěru dočkali vyloženě katarzního pocitu, potažmo pozoruhodného twistu – na to by asi byla zapotřebí ucelenější příběhová linka, ale dovedu si představit, že nikdo, kdo na film vyrazí, nebude po naskočení závěrečných titulků zklamaný. Patrně hlavně proto, že Paolo Sorrentino má, podobně jako třeba Woody Allen nebo Wes Anderson, svůj specifický rukopis, který mu získal určitou fanouškovskou základnu. Ovšem pro ty, kteří o něm sice slyšeli, ale žádnou podívanou od něj dosud neviděli, asi není úplně ideální, aby začínali právě s touto, tedy s Parthenope.
PROTOŽE SE JEDNÁ O DESÁTÝ REŽISÉRŮV FILM, HODÍ SE DROBNÁ REKAPITULACE, A TAK PŘIDÁVÁM SEZNAM, KTERÝ VEDE OD NEJMÉNĚ POVEDENÉHO AŽ K TOMU NEJLEPŠÍMU:
10. Božský
9. Mládí
8. Rodinný přítel
7. Boží ruka
6. Velká nádhera
5. Parthenope
4. Oni a Silvio
3. Následky lásky
2. Přebytečný člověk
1. Tady to musí být
FOTO: Aerofilms