Nabízela se rovněž možnost filmem připomenout neorealistickou éru, avšak Ta druhá se skutečně řadí k dokumentům, přičemž už slavila úspěch na festivalech v jihokorejském Busanu či v saském Lipsku. To znamená, že na rozdíl od Karavanu, který sleduje chlapce s Downovým syndromem (s čímž má režisérka Zuzana Kirchnerová rovněž osobní zkušenosti), se tady fakticky neobjevují žádné všeobecně známé tváře. Sledujeme totiž rodinu z Nového Jičína. Johanka má maturovat, ale ani to není pro rodiče záminkou k tomu, aby jí věnovali větší pozornost. Vlastně nemůžou, protože její mladší ségra ji potřebovala, potřebuje a s největší pravděpodobností bude potřebovat vždycky mnohem víc. Není tedy ani příležitost Johance vyklidit prostor, aby se mohla před „zkouškou dospělosti“ v klidu učit. Johanka se proto, tak jako řada ostatních skleněných dětí, může vzhledem k přítomnosti postiženého sourozence cítit přehlížená, odstrčená.
Hlavní protagonistka – klidná a velice chytrá holka (opravdu chytrá, tj. neplést se šprtkou!), má naštěstí svoje kamarádky, se kterými si po maturitě slíbí přátelství na celý život s jistojistým pravidelným setkáváním, ideálně po třech týdnech. I z tohoto úhlu pohledu by vlastně bylo docela vhodné si vzít příklad z Heleny Třeštíkové a v roce 2045 poslat do kin pokračování Johančina osudu s názvem „Ta druhá po dvaceti letech“. S kamarádkami hraje basket, nechává si od nich hladit ruku, nechává se namalovat ... Prostě dělá takové ty běžné věci, jaké se dělávají nejen na menších městech mezi nedospělými děvčaty. I když tímto způsobem relaxuje, stejně se debata dříve či později často stáčí na ségru.
Ta druhá běžela v roce 2024 na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary. Rozhodně ale není pouze festivalovou záležitostí. Naopak má takové kvality, že by měla na odpovědných místech vyvolat diskuzi o výpomoci rodinám, ve kterých se vyskytuje dítě s handicapem, poněvadž se jim příliš nedostává, třebaže ji zjevně dosti naléhavě potřebují. Natočit projekt zabývající se záslužným, leč přehlíženým tématem, samo o sobě nestačí. A tento vskutku patří k těm, které dokážou hodně zapůsobit, ač by se zadřel ještě více, kdyby pro něj byl zvolen ten v prvním odstavci popisovaný koncept, tedy že by se jednalo o pseudo-dokument, neboli hraný počin, které jsou jinak de facto výhradně prezentované v cyklu Tady Vary. Ačkoli tohle bude vyloženě věc názoru, který se s největší pravděpodobností bude lišit divák od diváka, divačky od divačky.
FOTO: Artcam