Zápletku může posouvat dopředu například výrazná motivace hlavního hrdiny. Nebo to může být nějaká nečekaná událost, se kterou se musí vypořádat. Nic z toho ale pro Opravdovou bolest neplatí. Taky se často stává, že už během expozice tušíme, čím daný film vyvrcholí. Jenže ani to pro Opravdovou bolest neplatí. Jisté je pouze to, že jelikož vznikla pod hlavičkou hollywoodského studia, dá se očekávat, že bude patetická, vzhledem k tématu možná trochu v něčem smutná, ovšem současně bude chtít, abychom se při jejím sledování vlastně cítili dobře a dočkali se katarze. K tomu bychom potřebovali interakci s postavami, které by nás svými charaktery (a svými motivacemi) měly přesvědčit o tom, že bychom jejich počínání neměli jenom pasivně sledovat, nýbrž že bychom jim měli držet palce, potažmo že by nás jejich příběh měl chytnout za srdce.
Toho se dá u audiovizuálního dílka docílit několika různými způsoby. Třeba tím, že jeho univerzálnost bude natolik velká, že si dění na plátně/na obrazovce můžeme dát se souvislosti se svými subjektivními životními zážitky. To se tady neděje ani v nejmenším, protože těch lidí, kteří by podobnou cestu podnikli, určitě nebude tolik, jako třeba těch, kteří byli ve finále Prázdnin v Římě zklamaní, že spolu Joe Bradley a princezna Ann nemůžou zůstat a že se pravděpodobně už nikdy víc neuvidí. Chytnout za srdce může film i tehdy, když se postavy neváhají pustit do něčeho, z čeho máme jakožto diváci a divačky v reálném životě velký respekt. No, asi netřeba dodávat, že ani tohle není případ Opravdové bolesti.
Opravdová bolest je film, který se obtížněji přiřazuje k nějakému žánru a který ze všeho nejvíc působí jako remake Rodinného pokladu. Podobnost jest v některých ohledech skutečně výrazná, včetně té, že v obou snímcích se zavítá do koncentračního tábora (tam Auschwitz-Birkenau, tady Majdanek). Jak Ruth v podání Leny Dunham, tak David ztvárňovaný Jessem Eisenbergem asi nebudou pro svoje vrtochy patřit k lidem, se kterými bychom chtěli trávit hromadu času. Rozdíl je pouze v tom, že on je přeci jenom racionálnější a nemá tendence věci zbytečně hrotit do úplného extrému. Benji, kterého fakt pěkně hraje Kieran Culkin (kdo by to byl řekl, že někdo z Culkinů bude nominován na Oscara, kór že to bude zrovna ten, který v Není úniku přijal na doporučení maminky za taťku Jean-Claudea Van Damma), je zajímavější figura, leč také nedotažená. A příznivce, resp. především příznivkyně Hříšného tance jistě potěší účast Jennifer Grey, které to – ač ji leckteří možná na první dobrou nepoznali – pořád sluší. Opravdová bolest je zkrátka film, který jinak nenabízí zapamatováníhodné momenty, a kterému tudíž nepomůže ani to pozorování lidí na letišti, ani zinscenování pomníku, ani zapálení si špeka na hotelové střeše.
FOTO: Falcon