V první řadě je nutné vyzdvihnout osobnost Oty Hofmana. Nesmírně pracovitý a vpravdě výjimečný autor se podepsal pod klasické tituly jako Návštěvníci, Chobotnice z II. patra, Lucie, postrach ulice (a sequel), Kačenka a strašidla, Pan Tau, Panna a netvor, Kočičí princ, Třetí princ či Setkání v červenci. Pomalu se chce napsat, že ve světovém měřítku se takovou širokou a kvalitní tvorbou může chlubit snad už jenom ve stejném roce narozený a ve stejném roce taky zemřelý Osamu Tezuka. Útěk skýtá jednoduchý příběh, který se z dramaturgického úhlu pohledu píše v podstatě sám, neboť si každý dokáže představit, co asi dva nedospělí kluci po útěku z domova zažívají a jak je to může ovlivnit. Získanou svobodu můžou rázem vystřídat obavy, takže ve finále budou šťastní z návratu domů, zrovna jako jejich vyděšení rodiče. Ani v případě této verze Útěku tedy nebude překvapením, natož spoilerem, že dobře dopadne.
Sám režisér a scenárista David Laňka má zkušenosti jednak se spoluprací s Tomášem Magnuskem, což pro tento počin není až tak důležité, a jednak s tvorbou pro děti, kterých má hned osm (a šest se jich objevuje ve filmu, včetně nejmladšího, jakého ve scéně v bytě chová Kristýna Kociánová)! Dětem se věnoval třeba prostřednictvím série knížek o Billu Madlafouskovi, kde má každé slovo svou velkou váhu, což se kolikrát nestává ani u těch obecně nejvěhlasnějších spisovatelů. Nicméně, napsat knihu a napsat scénář není, slovy Julese Winfielda, „hra na stejném hřišti“. A to ani tehdy, když vycházíte z knihy, resp. z novely. Není pochyb, že David Laňka udělal několik změn, aby příběh lépe promlouval k současným divákům a divačkám, ač rovněž panovala snaha o vytvoření jakéhosi bezčasí (trochu jako ve Všechno bude), kdy se složitěji uvádí vročení. Ačkoli vzhled policejního auta může v tomto směru malinko napovědět. Každopádně, některé ze změn budou asi viditelné více, jiné méně.
Je možné, že jsem kdysi dávno viděl Útěk s Ivanem Vyskočilem a Romanem Skamene, ale tohle není jeho remake – David Laňka vycházel z té novely. Každopádně, tenkrát se při sledování asi nikdo z diváků a divaček nepohoršoval nad tím, jestli Saša dostal od svého filmového otce nařezáno, neboť výprask patřil k běžným aspektům výchovy. Mimochodem, režisér/scenárista/producent pro štěstí znovu obsadil jak Ivana Vyskočila, jenž krátce po Útěku hrál i ve snímku Pasťák, do role ředitele školy, tak Romana Skamene do úlohy trafikanta, kde dostal prostor k improvizaci, což získalo jaksi rozpačité vyznění. Sám říkal, že když v Útěku s herectvím začínal, mohl by Útěkem s herectvím i skončit, což by ale byla škoda. Jeho roli Saši vlastně převzal Jakub Bárták, který tak docela neprodal na svůj nizoučký věk už velmi bohaté zkušenosti s natáčením, což ale nejde za ním. Parťákem se mu stal Kanwar Šulc, o kterém by se dalo napsat, že hraje výborně, kdyby svého mladšího kolegu pokaždé drtivě nepřehrával – místo toho, aby se s ním snažil napojit na stejnou vlnu. Ovšem rozhodně jej nelze podezřívat, že by tak činil vědomě a schválně.
Nejzásadnější bude ale fakt, že se při sledování Útěku vůbec nelze zbavit dojmu, že není rozhodnutý, pro koho je vlastně určený. Má být v první řadě pro děti? Samozřejmě ne proto, aby je motivoval v tom, že takový útěk z domova může být v podstatě fajn „dobrodrůžo“, nýbrž aby ukázal, že i když jsou na ně rodiče přísnější, dělají to pro jejich dobro a neznamená to, že by je neměli rádi. Z tohoto úhlu pohledu je obrovská škoda, že po celou dobu zůstáváme s oběma utečenci a vůbec se nezabýváme právě rodiči, abychom přímo viděli, jak svůj nepochybně veliký strach prožívají. A jestli má být Útěk pro dospělé, nedá se napsat, že by jim umožnil lépe porozumět citlivé dětské duši, která je krátce na světě, a proto chápe některé věci jinak, než jak jsou zamýšlené. Spíše je zaujme z toho úhlu pohledu, že představuje něco docela jiného, než co se u nás v současnosti natáčí. Ostatně to samé platí pro předchozí projekty Davida Laňky. To znamená jak pro Spolu, tak pro Jednu noc. A stoprocentně to bude platit i pro jeho očekávanou biografii spisovatele Jaroslava Haška, která by se měla začít letos na podzim natáčet.
Útěk byl oceněn na Dětském filmovém a televizním festivalu Oty Hofmana v Ostrově, což je na jednu stranu hezké, na tu druhou vlastně trochu podezřelé – s ohledem na fakt, že vychází z tvorby osobnosti, jejíž jméno přehlídka nese ... Tady bude dobré důrazně upozornit na to, že film má svoje dobré kvality, mimo jiných hudbu od Markéty Irglové, jenom jim tentokrát nebylo v této recenzi věnováno tolik prostoru jako těm nedostatkům. Zamrzí, že režisér/scenárista/producent nenatáčel pouze na motivy předlohy, tj. nenabídnul více svůj vlastní úhel pohledu a tím pádem i jinou dramaturgickou strukturu. Jako to udělal kupříkladu Taika Waititi u knihy Nebe v kleci, ze které se vyklubal značně odlišný Králíček Jojo. Ale bylo by moc fajn, kdyby na tenhle Útěk přišlo co nejvíc lidí, jelikož i v této své podobě má potenciál po zhlédnutí rozvíjet v obecenstvu diskuzi, která bude pravděpodobně chtít sahat více do hloubky. Schopnost vyburcovat nás diváky a divačky k tomu, abychom se nad ním komplexněji zamysleli, totiž určitě má. A napsat tohle o každém titulu, jaký u nás míří do kin, rozhodně nelze, přestože se jedná o jeden z důležitých aspektů, o jakých by sledování filmů mělo být.
FOTO: Bontonfilm