Recenze: Spalující touha

Vydáno dne 07.12.2023
Už 11. 12. bude od 20:30 možné zhlédnout v kině Aero ( eventuálně spolu s Gremliny coby netradiční Předvánoční Double Feature) tenhle poslední film Stanleyho Kubricka

Filmografii newyorského rodáka lze rozhodně označit za unikátní, což ovšem automaticky neznamená, že by se skládala z výhradně precizních kousků. Umělci bývají komplikovanými osobnostmi. Zato se však v jejich tvorbě dočkáme nevšedních věcí. Ve Spalující touze takovou představuje tajná párty doprovázená lehce bizarním rituálem, který nedovolí odtrhnout oči od plátna/obrazovky/monitoru. V téhle sekvenci ne že se všechy složky sešly přesně tak, jak se sejít měly – resp. ony se sešly ještě o dost lépe, než se sejít měly! V některých jiných scénách filmu pomalé tempo spíše škodí, tady ale v kombinaci s hudbou výrazně napomáhá vpravdě éterickému zážitku, u kterého ledacos nasvědčuje tomu, že bude přítomný i při dalších zhlédnutích, což se zas tak často nestává.

V New Yorku bydlí William a Alice Harfordovi – manželé v nejlepších letech, kteří vychovávají sedmiletou dceru. V čase Vánoc jsou pozvaní na večírek ke známému a zámožnému Victoru Zieglerovi. Bill, jenž pracuje jako doktor, takže nemá nouzi o peníze, tam potká bývalého spolužáka, což bude mít zjevně nějakou dohru. Kolem hlavního hrdiny se motají dvě krásky, zatímco jeho ženu se snaží sbalit maďarský host. Billa si však nechá zavolat sám hostitel, protože potřebuje pomoct s nahou kráskou jménem Mandy (Julienne Davis), která si zkusila speedball, což by měla být kombinace heroinu s kokainem. Naštěstí se jí podaří „spravit“. Ale to neznamená, že by měl život Harfordových pokračovat zcela bezstarostně.

Během společného hulení špeka se rozvine debata ohledně žárlivosti, která trochu změní Billův přístup, když se dozví, že jeho žena před rokem míjela námořníka, který se na ni jen usmál a ve vteřině byl pryč. Přesto na něj od té doby myslí. Od získání téhle informace to vypadá, že kam se Bill hne, tam potká svůdnici, která by ho ráda dostala. Ať už se jedná o dceru (Marie Richardson) zemřelého pacienta pana Nathasona nebo o mladistvou dceru (Leelee Sobieski) svérázného prodavače kostýmů pana Miliche (Rade Šerbedžija). Spalující touha se řadí mezi ty filmy, u kterých se prakticky nedá odhadnout, čehož se dočkáme v jejich finále. Jedna ze dvou zásadních otázek, jakou si už od setkání s Marion Nathasonovou pokládáme, je, jestli Bill dokáže zůstat svojí manželce věrný, kór když si ji začne představovat s tím námořníkem. Tvrdit jí, že jí nelže, přestože jí lže, je jedna věc. Ovšem vyspat se po devíti rokách s jinou ženou, to je věc docela jiná.

Z odlišného ranku máme otázku, jestli náhodou situaci oba zbytečně nehrotí. Pravděpodobnost, že by se Alice s námořníkem někdy znovu setkala, věru není vysoká. A i poté, co mu převypráví svůj erotický sen, rozhodně není důvod reagovat tak, jako by se právě dozvěděl, že jeho dcera byla unesena Buffalo Billem. Čili kdybychom se na Spalující touhu podívali z tohoto úhlu pohledu, vyšlo by nám, že si jedna malichernost vyžádala více než dvě hodiny na rozuzlení. A tomu se říká umění. Nicméně, na rozdíl od extrémně nadhodnocovaného Osvícení si Spalující touha žádné pohrdání a vysmívání nezaslouží. Avšak nezaslouží si ani takový český distribuční název, neboť ten napovídá, že by se mělo jednat o počin typu Poslední tango v Paříži, což se nejedná.

Spalující touha potvrzuje, že Stanley Kubrick zbožňoval steadicam, protože veškeré kamerové švenky je radost sledovat, což je dáno i tím, že do záběrů zbytečně nestříhá. Zároveň se nepřekvapivě dočkáme kvalitních hereckých výkonů, včetně Sydneyho Pollacka a Todda Fielda, kteří zanechali hlubší stopu i na režijním poli. Tradičně skvěle samozřejmě zahrál Tom Cruise, přičemž film určitě nereflektuje jeho skutečný vztah s tehdy stále ještě přítelkyní Nicole Kidman. Jeho scéna s Vinessou Shaw (Milenci), potažmo s Fay Masterson (Panství) se přitom do paměti zaryje mnohem více. A co v dobrém slova smyslu překvapilo nejvíce? Že se naskytnul dostatečný prostor pro humorné, odlehčené situace, které ovšem v žádném případě nesnižují působivost těch napínavých. Spalující touha, resp. tedy Eyes Wide Shut, stoprocentně patří k podívaným, jaké by neměly zůstat bez povšimnutí.

KOMPLETNÍ PROGRAM KINA AERO JE K DISPOZICI TADY